Bordets usynlige gæst skal løftes

Bestik er borddækningens usynlige gæst. Vi ser dugen, blomsterne, tallerkenerne og glassene, men bestikket lægger man først mærke til, når man sidder med maden – og ikke mindst hvis det ikke fungerer. Men nu vil Gense løfte bestikket ud af anonymitetens skygge. Med udgangspunkt i bestikkets detaljer har Monica Förster skabt en vase, en karaffel, et fad og en lysestage. Og med det ses et helt nyt Gense.

Still er et nyt Gense-bestik skabt i samarbejde med Michelin-kokken Bjørn Frantzén. Foto: F&H.

”Bestikket er ikke det, man i første omgang lægger mærke til ved en borddækning. Samtidig er der mange konventioner omkring, hvordan bestik skal være. Det skal være funktionelt funderet, og der er rigtig mange elementer, man ikke reflekterer over, som bare skal være i orden, og som man i øvrigt ikke lægger mærke til, før man sidder ved spisebordet. Men når det er sagt, så er der så mange detaljer i bestik, som vi godt kunne tænke os at få løftet op på bordet”. Det fortæller Camilla Christensen, der er indkøbs-/produktudviklingschef/Head of Product Development & Purchase hos F&H.
Og med udgangspunkt i det, har man netop lanceret en ny produktkategori designet af den internationalt anerkendte og prisvindende svenske designer Monica Förster  som en udvidelse af Genses populære Dorotea-serie.

”I kollektionen arbejder Monica Förster med mellemrunsformer. Den form ved siden af produktet, der er lige så spændende som selve produktet. Bestik ligger naturligt nok fladt på bordet med gaflen til venstre og kniven til højre. Men de nye elementer får man mere spillerum og liv, og man kan indtage hele bordet ved at fange formerne i bestikket og transformere dem til lysestager, vaserne med mere”, fortæller Camilla Christensen, og forklarer videre: ”Så skeens form forstørres. Den får et nyt liv og en anden detaljegrad, når den indtager pladsen på bordet i form af et fad”.

”Dorotea-bestikket skaber interessante former i afstanden mellem delene, hvilket var udgangspunktet for den udvidede kollektion", fortæller Monica Förster.

Camilla fortæller, at Gense tog fat i Monica Förster for at hun kunne bygge videre på sit Dorotea-design.

”Og hun var frisk på at tænke videre i Dorotea, og fik frie hænder til det”.

Lige nu er der lanceret en lysestage, vaser, et fad og en karaffel fremstillet af keramik og genanvendt rustfrit stål, men Camilla fortæller, at planen er, at serien skal udbygges yderligere med nye farver, former og produkttyper. 

”Men vi har valgt at holde os til bordet”.

Foto: F&H.

Nordisk design og genbrug

Gense har været et symbol på robuste materialer, stilfuldt design og fremragende funktionalitet i mere end et århundrede. Passionen for den tidløse nordiske stil er også tydelig i den nye serie. 

Monica Förster blev inspireret af landskabet omkring den lille landsby Dorotea, hvor hun voksede op. Bjergene og dalenes bugtede linjer afspejles i designets bløde, organiske former. Keramikkens silkebløde overflade i blå, violet, grøn og gul afspejler nordlyset.

"Jeg blev inspireret af istidslandskaber, der er blevet formet gennem årtusinder og har efterladt bløde, flydende silhuetter over bjergryggene i det nordlige Sverige, hvor jeg voksede op," forklarer Monica.

Dorotea-kollektionen er et godt eksempel på, hvordan samarbejde mellem designer og producent kan flytte bjerge inden for produktionsteknologien og bæredygtighedsindsatsen. Serien er fremstillet af 91% genanvendt rustfrit stål, mens emballagen er fremstillet af genanvendt FSC-certificeret papir trykt med sojablæk. 

De diskrete, organiske former i Genses Dorotea-kollektion forener formsprog med produktionsteknologi og bæredygtighed. I kombination med keramikkens farverige samspil ser Doroteas rene linjer i rustfrit stål yderst stilfulde ud. 

Detaljerne er stjernen i den nye visuelle kampagne. Foto: F&H.

Gense i en nyere tidsregning

Tanken med kollektionsudvidelsen er over en bred kam at få tydeliggjort, hvad det er for et DNA, Gense bygger på, og fremadrettet at arbejde videre på brandessensen ”Designed to make you proud”, fortæller Camilla Christensen. ”Der skal skabes en identitet i brandet, og det kræver flere modige valg end bare at lancere en ny gaffel”.

Målet er at skabe et helt nyt Gense. ”Grundpillerne vil stadig stå; det rustfri stål og sølvet vil også fremadrettet være et bærende element, og det handler fortsat om håndværket og traditionerne, selv om der er områder, hvor vi kan tilføje andre materialer eller ny kategori. Men vi vil stadig bevæge os på bordet, i dagligstuen eller i køkkenet; steder, hvor der er en naturlig reference til bestikket. 

Foto: F&H.

Det visuelle understreger rejsen

De nye produkter i Dorotea-serien er et skridt på vejen i den retning F&H gerne vil gå med Gense, og det understreges af den nye visuelle identitet, hvor man har fundet ind til kernen i produkterne ved at tage detaljebilleder helt tæt på.

”Vi har zoomet ind på alle detaljer i bestikket. Dem, man ikke altid ser, når man griber en gaffel, men som øjnene fanger, når man går på opdagelse i designet”.

Og Camilla glæder sig til at Gense-produktpaletten bliver udbygget.

”Bestik har altid været en tricky størrelse. Rustfrit stål er et materiale, der ikke forgår. Både forhandlerne og forbrugerne tænker mere traditionelt, når det gælder bestik, og som forbruger skifter man hurtigere sine tallerkener og kopper ud, end man skifter sit bestik ud. Det ikke noget galt i, men det ligger i vores opgave, at vi også i fremtiden gerne vil være relevante”, forklarer Camilla Christensen.

Til at supplere Dorotea-serien, har Gense netop lanceret en ny bestikserie ”Still” i samarbejde med Frantzén Projects til Studio og den svenske Michaelin-kok Bjørn Frantzén. Bestikket blev designet til hans nyåbnede restaurant på toppen af Harrods i London og er nu ude i bred distribution.

”Og dermed øget det vores styrke, nemlig den brede palet vi har af bestik fra det moderne til det romantiske og over ydrenumrene som steakbestik, sovseske og saltgaffel”, slutter Camilla Christensen.

Om Gense

Bestik er borddækningens usynlige gæst. Vi ser dugen, blomsterne, tallerkenerne og glassene, men bestikket lægger man først mærke til, når man sidder med maden – og ikke mindst hvis det ikke fungerer. Men nu vil Gense løfte bestikket ud af anonymitetens skygge. Med udgangspunkt i bestikkets detaljer har Monica Förster skabt en vase, en karaffel, et fad og en lysestage. Og med det ses et helt nyt Gense.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.01.2025Designbase.dk

Royal Copenhagen i kreativt samarbejde med HM Dronning Margrethe

17.01.2025F&H Group A/S

Sponseret

Smag på sommeren – ét glas ad gangen

17.12.2024aida a/s

Sponseret

LIFE IN COLOUR Confetti udvider serien

17.12.2024aida a/s

Sponseret

En cremet og smuk nyhed i LIFE IN COLOUR

09.12.2024Designbase.dk

Carlsberg går ind i borddækning

21.11.2024F&H Group A/S

Sponseret

Gense giver klassisk design nyt liv til moderne behov

20.11.2024aida a/s

Sponseret

Hvid jul med RAW Arctic White

19.11.2024aida a/s

Sponseret

Confetti-partner inspirerer hele vejen til Sydkorea

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023