BODUM er gearet til fremtiden
BODUM har fuld fart frem på mange fronter. Nye spændende produkter inden for såvel det velkendte segment som inden for nye segmenter er på vej, en ny organisation skal bringe virksomheden videre, og der tænkes mange nye tanker for fremtiden. Der er rigtig mange ting, der peger i vores retning, siger Caspar Niel, salgsdirektør for Skandinavien.
Lige nu har vi fuld fart frem på mange fronter. De produkter, vi bringer på banen inden for det næste halve år, griber ind i vore gamle rødder, men hæver samtidigt niveauet, så der også er produkter i den lidt dyrere ende af prisskalaen. Dog vil vi altid være tro mod vores mantra om, at vi tilbyder kunder affordable luxury, fortæller Caspar Niel, der i sommer kom til BODUM for at overtage ansvaret for salget i Skandinavien.
Han fortæller videre, at man er meget fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden.
Der er rigtig mange ting, der peger i vores retning; markedstrends og vores kanalstrategi, og så mener vi, vi har en virksomhed, der er gearet til det, vi vil, både når det gælder produktion og salg.
Caspar Niel har store forventninger til, at man for alvor kan tage markedsandele nu, hvor tidens tendenser har skabt en yderligere åbning for brandet.
Kaffe og te er en af vores største samt hurtigst voksende kategorier, og her sker rigtig meget. Slow Coffee brygning er en klar tendens, og som det nye ser vi, at Cold Brew vækster stort i bl.a. USA. Disse tendenser er allerede kommet til Danmark, men vi forventer os endnu mere af dem i 2017, fortæller Caspar Niel.
Og BODUM har noget at have sine visioner for fremtidens kaffetrends i. Virksomhedens største kunde på netop kaffe- og te-segmentet er Starbucks, som BODUM derfor er i løbende dialog med omkring fremtidige trends og produktudvikling.
Udover kaffe- og te-segmentet arbejder BODUM også med andre produktkategorier, alle sammen inden for køkkenet, og Caspar Niel fortæller, at man forventer at udbygge sortimentet med yderligere kategorier inden for køkkenet. Præcis hvilke vil han dog endnu ikke afsløre.
Vi taler med vores kunder og samarbejdspartnere og udvikler med det i baghovedet.
Slow Coffee og Cold Brew
Lige nu er vi så heldigt stillede, at Slow Coffee tendensen kommer bragende. Forbrugerne er nået dertil, hvor det ikke længere skal gå hurtigt med en kop kaffe, men hvor man gerne vil bruge tid på kaffen og få en ekstraordinær kaffeoplevelse.
Slow Coffee tendensen er allerede slået kraftigt igennem i udlandet, og den er rigtig godt på vej i Danmark.
For os er det jo en ideel position at sidde i, at vi kan tage udgangspunkt i de kaffe-brygge metoder, der har været vores fundamentet igennem mere end 70 år og bruge disse til at udvikle produkter ud fra for at ramme tidens tendens.
Det gælder bl.a. den ikoniske Chamboard stempelkande, som praktisk talt har stået i alle danske hjem, og det gælder Pour-over, hvor man i en mundblæst karaffel af glas hælder kogende vand hen over kaffen og lader det sive ned igennem.
Herudover har vi lanceret Pebo, der i princippet er en genopdagelse af den originale Santos fra 50erne; et af de første produkter, BODUM overhovedet lancerede. Ideen her er, at man kan opleve den teatralske kaffe-brygnings proces fra start til slut, og at man får en unik kaffe i form af rundhed og holdbarhed af aromaen.
Cold Brew eller nærmere betegnet kold kaffebrygning er en anden stor trend, som Starbucks ser fortsætte i 2017 og dermed også en trend, BODUM spår stor vækst i 2017.
Cold Brew kan gå hen og blive større end almindelig kaffe i hvert fald internationalt, og dermed til en vis grad også i Danmark, og derfor vil vi lancere produkter i løbet af 2017 til netop det behov.
Vores kanalopbygning gør os stærkere
Organisatorisk sker der også nyt hos BODUM. Udover at Caspar Niel er blevet ansat som salgsdirektør med ansvar for wholesale i Skandinavien, er Carsten Høgh blevet ansat som retail manager med ansvar for egne butikker på verdensplan, og samtidigt er Danny Wisborg tiltrådt som direktør i BODUMs skandinaviske selskab.
Caspar Niel har ikke tidligere været i bolig- og køkkenudstyrs branchen og han selv, såvel som Jørgen Bodum, ser det som en fordel, at Caspar kan se på branchen med nye, friske øjne.
Det er en utrolig spændende branche og kombineret med et dansk traditionsrigt brand som BODUM, var det en udfordring, jeg ikke kunne sige nej til, siger Caspar, der har mere end 15 års erfaring inden for consumer electronics - først 10 år hos Apple og senest hos B&O PLAY.
Så jeg kender detailhandlens udfordringer, jeg kender mekanismerne, og jeg er ikke i tvivl om, at der kan drages mange paralleller til det, der skabte succesen hos både Apple og B&O PLAY.
Caspar Niel mener i høj grad, at det handler om at bygge sine salgskanaler op med stor respekt for en dygtig faghandel, men samtidig med en erkendelse af, at kunderne i stigende grad er at finde andre steder end i faghandlen, bl.a. i dagligvarehandlen.
Som mange sikkert ved, har BODUM en tilstedeværelse i dagligvarehandlen, men vi har altid og vil fortsat arbejde på at balancere salgskanalerne ud fra vort store sortiment med over 800 varenumre.
Og han mener sagtens, der er plads til begge typer af butikker, og at der ingen grund er til, at de skal konkurrere direkte på de enkelte produkter.
Vi ved, der ind imellem opstår konflikter, men vi mener, vi har en kanalopbygning og et produktmix, der matcher kundernes ønsker om, hvor de vil købe deres køkkenudstyr, og det er afgørende for os.
Når det gælder egne butikker, er fokus primært rettet mod udlandet.
Vi har et koncept, der kombinerer salg og cafémiljø, hvor butikkerne agerer ideelt udstillingsvindue for BODUMs fulde produktsortiment, men også hvor kunderne kan nyde en god kop kaffe og samtidig få den fulde oplevelse af de seneste kaffetrends herunder slow coffee brygning.
Omsætningsvækst
BODUM oplever en vækst i omsætningen globalt, og kigger man isoleret på Danmark, har man de seneste år haft en overordnet fremgang.
Faghandlen er desværre ikke i vækst, men det er dagligvarehandlen til gengæld, lyder det.
Specialproducerede varer til såvel fag- som dagligvarehandel er også en stor del af BODUMs forretning.
Vi er fleksible i forhold til at specialfremstille produkter til eksempelvis en kæde. Vi har egen produktion i Portugal, og det gør, at vi hurtigt kan omstille os såvel som specialproducere en vare.
Online handlen er fjerde ben på Bodums stol, og også her satses der såvel på egen online handel som på at støtte op om sine partnere.
Vores online del er pt ved at gennemgå en større make over, og vores webshop relanceres indenfor kort tid, fortæller Caspar Niel, og han slår fast, at det bliver en platform, der forbindes med aktiviteter på de sociale medier.
Vores webshop er tænkt som et udstillingsvindue. Vi forventer ikke, den kommer til at stå for stort salg, men til gengæld kan den hjælpe forbrugerne med et overblik over vores produkter og også hjælpe vores wholesale kunder, hvor der naturligvis vil være referencer til dem.
Caspar fortæller, at undersøgelser viser, at indenfor hjem- og boligkategorien søger en tredjedel af forbrugerne online, men handler det pågældende produkt i en fysisk butik.
Men er man ikke online, får man ikke kontakt til kunderne, og butikkerne kan ikke stå for sig selv, siger han og mener, at det på den lange bane handler om at tæt samspil.