Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring
Jysk har accepteret at betale en bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring.
Jysk har accepteret at betale en bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring, efter at Forbrugerombudsmanden i 2019 og 2023 politianmeldte virksomheden for vildledning i to tilfælde.
I det ene tilfælde blev en dyne i fire perioder i november og december 2017 markedsført på www.jysk.dk på tilbud til 350 kroner og 300 kroner. I tilbuddet var dynen angivet med en normalpris på 599 kroner, men i dele af perioden havde dynen haft en lavere pris end 599 kr. Det var derfor vildledende at oplyse, at 599 kroner var normalprisen.
Det andet tilfælde vedrørte en seng, som var på tilbud til 14.000 kroner på www.jysk.dk i perioden 1.-31. marts 2021. På hjemmesiden stod en overstreget førpris på 27.999 kroner, selvom sengen i 38 af de 83 forudgående dage havde været til salg for 14.000 kroner. Tilbuddet var derfor vildledende og gav forbrugerne indtryk af, at der var tale om et særlig godt tilbud.
De nye regler om prismarkedsføring fandt ikke anvendelse, da forholdene havde fundet sted forud for reglernes ikrafttrædelse.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger: ”Forbrugerne skal på en hurtig og enkel måde kunne se, om der er tale om et godt tilbud eller ej. Derfor er der kommet klarere regler om, at den normalpris, man sammenligner med, som udgangspunkt skal have været gældende i mindst 30 dage forud for tilbuddets start”.