Black Friday kommer til at slå alle rekorder

Den 23. november går det løs med tilbudssalget både online og i de fysiske butikker.

I morgen skriver kalenderen november, og det betyder især julehandel og for dem med amerikanske tilbøjeligheder er november også lig med Thanksgiving. Men selvom Thanksgiving måske ikke rigtig er slået igennem herhjemme, så har Black Friday, der er den helt store udsalgsdag efter Thanksgiving i USA altså gjort det. Forventningerne er at Black Friday i år kommer til at slå alle rekorder og ligeledes også julesalget.

”Vi forventer, at der kommer flere Black Friday tilbud og højere rabatter denne gang, og at Black Friday bliver større end de foregående år”, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark. Han forventer, at det samlede salg vil vokse med 20 pct. på såvel fysisk detailhandel som på nethandel.

Ifølge en analyse fra Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH forventer de danske netbutikker at Black Friday bliver den største salgsdag nogensinde. 45 % af netbutikkerne forventer, at salget bliver mindst 25 % bedre end sidste år, mens 11 % forventer en stigning på mindst 50 %.

”Black Friday er blevet en digital festdag for både forbrugere og netbutikker, som får rigtig travlt. Hvis det går, som vi forventer, så bliver det den største salgsdag nogensinde i Danmark” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Faldende salg op til Black Friday

Det er dog ikke kun netbutikkerne, der forbereder sig på det store udsalgsræs den 23. november. Forbrugerne er helt klar over, at de kan gøre sig nogle kup på den store udsalgsdag, og det kan mærkes hos butikkerne. I hver femte butik er salget markant faldende eller helt dødt i ugen op til Black Friday, og i knap halvdelen er salget ramt. Det bekymrer dog ikke Niels Ralund:

”Det er ikke så overraskende. Forbrugerne bliver jo bombarderet med reklamer om Black Friday, så mange vælger selvfølgelig at vente til dagen, hvis de skal købe. Det er en naturlig stilhed før stormen, og så giver det jo også butikkerne mulighed for at blive helt klar til dagen”, siger han. 

Ikke kun én dag

Oprindeligt er Black Friday, som også navnet antyder kun en enkelt dags tilbud, men flere og flere butikker udvider konceptet og fortsætter med tilbud weekenden over, og fænomenet Cyber Monday (mandagen efter Black Friday, red.) er dermed også ved at være en realitet herhjemme.

Mens vi venter i spænding på dette års opgørelse af salget fra Black Friday, så:

Happy shopping!

www.fdih.dk

www.pricerunner.dk

Relateret indhold

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023