Black Friday har sat gang i danskernes købelyst

Efter Black Friday, som fandt sted den 25. november, har danskernes købelyst på nettet langt fra været stillestående. Hos Kop & Kande oplever man i høj grad, hvordan webshoppen arbejder på højtryk.

Vi danskere har siden Black Friday den 25. november haft godt gang i julehandlen på nettet. Hos Kop & Kande oplever man i høj grad, hvordan webshoppen arbejder på højtryk..

Da den amerikanske shoppedag Black Friday løb af stablen den 25. november, slog vi danskere handelsrekord: Vi købte nemlig for over 2 mia. kr. kun via vores Dankort. Siden da har særligt nethandlen været rødglødende, hvilket tyder på, at Black Friday slog hul på julegaveindkøbs-bylden, skriver Børsen på sin hjemmeside.

Mellem den 26. november og den 5. december er antallet af transaktioner steget med gennemsnitligt 20 procent sammenlignet med 2015. Det oplyser betalingskoncernen Dibs, som hører under Nets.

Læs også: Black Friday 2016: Den største handelsdag nogensinde

”Det (Black Friday, red.) giver forbrugerne et boost, der smitter af på julehandlen helt ind i december. Mange har gisnet om, hvorvidt Black Friday ville være en hæmsko for den almindelige julehandel, men den myte kan vi altså godt afkræfte”, siger Henriette Høyer, salgschef i Dibs, til Børsen.

I løbet af den første weekend i december, hvor mange lige havde fået løn, slog tallene mest ud.

Rødglødende webshop hos Kop & Kande
Hos Kop & Kande kan man i høj grad genkende tendensen med, at Black Friday har sat gang i net-julehandlen.

”Vi havde en vækst på over 40 pct. på Black Friday, og det har vi også haft dagene efter. Vores webshop sprøjter bare varer ud”, siger Peter Rønn, adm. direktør i Kop og Kande.

Heraf er halvdelen kampagnevarer, mens den anden halvdel er ”almindelige varer”.

Læs også: Møbelkæder spår rekordsalg til Black Friday

Peter Rønn siger desuden, at der ikke er nogen tvivl om, at Black Friday vil tage noget salg fra de andre dage, men han er ikke nervøs for julehandlen:

”Sidste år var vi nervøse for, hvad der ville ske efter Black Friday, fordi den var så stor, men der havde vi fremgang i december alligevel. Og den fremgang, vi havde, var samlet set også større end den vækst, vi skabte på Black Friday”, siger han.

Nethandlen udgjorde 12 procent af den samlede Dankortomsætning på Black Friday.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023