Black Friday har sat gang i danskernes købelyst
Efter Black Friday, som fandt sted den 25. november, har danskernes købelyst på nettet langt fra været stillestående. Hos Kop & Kande oplever man i høj grad, hvordan webshoppen arbejder på højtryk.
Da den amerikanske shoppedag Black Friday løb af stablen den 25. november, slog vi danskere handelsrekord: Vi købte nemlig for over 2 mia. kr. kun via vores Dankort. Siden da har særligt nethandlen været rødglødende, hvilket tyder på, at Black Friday slog hul på julegaveindkøbs-bylden, skriver Børsen på sin hjemmeside.
Mellem den 26. november og den 5. december er antallet af transaktioner steget med gennemsnitligt 20 procent sammenlignet med 2015. Det oplyser betalingskoncernen Dibs, som hører under Nets.
Læs også: Black Friday 2016: Den største handelsdag nogensinde
Det (Black Friday, red.) giver forbrugerne et boost, der smitter af på julehandlen helt ind i december. Mange har gisnet om, hvorvidt Black Friday ville være en hæmsko for den almindelige julehandel, men den myte kan vi altså godt afkræfte, siger Henriette Høyer, salgschef i Dibs, til Børsen.
I løbet af den første weekend i december, hvor mange lige havde fået løn, slog tallene mest ud.
Rødglødende webshop hos Kop & Kande
Hos Kop & Kande kan man i høj grad genkende tendensen med, at Black Friday har sat gang i net-julehandlen.
Vi havde en vækst på over 40 pct. på Black Friday, og det har vi også haft dagene efter. Vores webshop sprøjter bare varer ud, siger Peter Rønn, adm. direktør i Kop og Kande.
Heraf er halvdelen kampagnevarer, mens den anden halvdel er almindelige varer.
Læs også: Møbelkæder spår rekordsalg til Black Friday
Peter Rønn siger desuden, at der ikke er nogen tvivl om, at Black Friday vil tage noget salg fra de andre dage, men han er ikke nervøs for julehandlen:
Sidste år var vi nervøse for, hvad der ville ske efter Black Friday, fordi den var så stor, men der havde vi fremgang i december alligevel. Og den fremgang, vi havde, var samlet set også større end den vækst, vi skabte på Black Friday, siger han.
Nethandlen udgjorde 12 procent af den samlede Dankortomsætning på Black Friday.