Blå porcelænspassion gennem 240 år

Siden 1775 har porcelæn fra Royal Copenhagen været synonymt med kompromisløs kvalitet og moderne livsstil. I år fejrer Royal Copenhagen 240 års jubilæum som et af verdens mest kendte og eftertragtede porcelænsbrands og dengang som nu er grundstenen passion. Passion for håndværk, passion for kunst og passion for at skrive videre på porcelænshistorien. I centrum for jubilæumsfortællingen står stel nr. 1 – Musselmalet Riflet.

I år er det 240 år siden, at den danske dronning Juliane Marie grundlagde Den Kongelige Porcelænsfabrik, som vi i dag kender som Royal Copenhagen. Som regent var Juliane Marie visionær og stærkt optaget af videnskaben, der satte naturens ressourcer på dagsordenen for det moderne menneske. Det gjorde porcelæn til et attraktivt materiale og da det i 1775 lykkedes at knække koden til fremstilling af ”det hvide guld” på dansk grund, fik kongehuset ikke bare sit eget kostbare porcelæn. Juliane Marie grundlagde samtidig en af verdens mest ikoniske porcelænsvirksomheder, der i dag stadig sætter kongekrone-stemplet i bunden af hvert enkelt stykke porcelæn som symbol på den royale forbindelse.

En passion for blå siden 1775
Royal Copenhagen er grundlagt med blåt blod i årene, men det er ikke kun samhørigheden med kongehuset, der udgør virksomhedens adelsmærke. Håndværk, kvalitet og kunst er Royal Copenhagens DNA og sådan har det været, siden det allerførste stel blev skabt i 1775. Her malede man - med inspiration fra Østens porcelæn - blå krysantemumblomster på hvid glasur og stiliserede dem, så blomsten passede til den vestlige smag. I dag, 240 år senere, er ”Musselmalet Riflet”, som stellet blev døbt, et internationalt porcelænsikon, og hver enkelt del er fortsat malet, glaseret og stemplet i hånden. Om det var den riflede form, der minder om en muslingeskal, eller den særlige blå farve, der gav navn til betegnelsen ”musselmalet”, er uvist, men det står klart, at det blå musselmalede mønster i dag er et symbol på det ypperste af dansk design og brugskunst over hele verden.

Back to basics
I Danmark betragtes det musselmalede stel som en del af kulturarven. Det var Royal Copenhagens første og er fortsat det største, for Royal Copenhagens jubilæumshistorie er ikke bare historien om en af verdens ældste virksomheder. Det er også historien om 240 års genfortolkning af det samme mønster, stel nr. 1. Gennem tiden har krysantemummotivet udviklet sig og er blevet nænsomt raffineret, og i det nye årtusinde er det gået stærkt med at omplante signaturblomsten til en ny tids smag og brugssammenhænge. I 2000 begik Karen Kjældgård-Larsen en porcelænsrevolution, da hun satte supersize blomster på sit nye design og fortolkede det musselmalede univers i en ny generations æstetik. I dag er Blå Mega Riflet for længst blevet en moderne klassiker, og porcelænsarven er siden knopskudt med nye stilistiske former, fortolkninger og farver af alle mønstres moder: Stel nr. 1. Fra Louise Campbells dekonstruede ”Elements” stel til Mega Mussels fashionable sorte lillesøster, ”Sort Mega Riflet”, der stødte til blomsterfamilien i 2006 og for første gang introducerede maskulint porcelæn i Royal Copenhagens sortiment. Ved at udvikle og forny de eksisterede basis-mønstre udtrykker og ærer Royal Copenhagen sin unikke designhistorie og er samtidig med til at forløse det enorme potentiale, der ligger i det tidløse design.

Nye (blå-)toner
Siden grundlæggelsen i 1775 har Royal Copenhagens kerneværdier været uændrede. Royal Copenhagens produkter er skabt med håndværk, kvalitet og designtradition som en hyldest til skønheden omkring os, og netop i disse år løftes porcelænsmissionen til nye højder. At dække op med håndmalet porcelæn i verdensklasse er nemlig ikke længerere forbeholdt særlige anledninger, men kobles til hverdagens mange ritualer, der bliver næsten magiske, når de tilføres et strejf af luksus. Fra morgenkaffen i den rummelige termokop til pasta for børn og voksne i den dybe tallerken. Med 240 års dansk designhistorie i ryggen skriver Royal Copenhagen i 2015 videre på fortællingen om et af verdens mest ikoniske porcelænsbrands, der bygger bro mellem tradition og fornyelse, og netop har fortolket den blå passion i to nye stel:  Blå Riflet og Sort Riflet. Begge er de skabt med farvemættede, matte flader helt uden dekoration som et nyt, rustikt og alligevel historisk bud på statement-porcelæn til moderne generationer. The blues goes on....

11.04.2019Fiskars Denmark A/S

Sponseret

Funktionalitet kan godt rime på designpriser

22.11.2018Fiskars Denmark A/S

Sponseret

Fiskars Titanium-knive byder på revolutionerende skarphed, lethed og holdbarhed

27.06.2018Fiskars Denmark A/S

Sponseret

Havearbejde øger livskvaliteten

10.06.2018Fiskars Denmark A/S

Sponseret

Den praktiske køkkenserie, Fiskars Functional Form, har fået et funktionelt makeover

25.10.2017Fiskars Denmark A/S

Sponseret

Fiskars’ ikoniske Classic’er fejrer 50 års jubilæum

25.10.2017Fiskars Denmark A/S

Sponseret

Fiskars fuldender den eksklusive Rottiser-serie

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Copyright 2023