Begyndende optimisme i detailhandlen

Efter et ordentligt dyk nedad i maj og et mindre dyk i april måned steg detailhandelsomsætningen med 0,6 pct. i juni måned i forhold til måneden før. Det kan være begyndende tegn på, at opsvinget er ved at få ny luft.

Danskerne skal powershoppe noget mere, før Dansk Erhverv tror på et opsving..

”Efter nogle måneder med fald i detailsalget og i forbrugertilliden ser vi nu en pæn stigning i salget og en forbrugertillid, der er på niveau med sidste måned, men som ligger over 2014. Det kan være tegn på, at opsvinget er ved at komme tilbage på sporet,” konkluderer Jacob Ravn, skattepolitisk chef, Dansk Erhverv.

Fra tillid til højere forbrug
Såvel detailomsætningen som forbrugertilliden er nøgletal, der giver et billede af, hvordan det går med privatforbruget.Vores kollektive forbrug udgør knap halvdelen af det samlede bruttonationalprodukt. Derfor betyder det rigtig meget for vækst og hjemlige arbejdspladser, når vi eksempelvis køber en ekstra bluse i en butik eller tager på weekendophold.

<p>Et niveauløft af privatforbruget er afgørende, hvis der skal gas nok på opsvinget til at rykke fra første og op i andet eller tredje gear</p>

Jacob Ravn, skattepolitisk chef, Dansk Erhverv

”Vi har i flere år ventet på, at den høje forbrugertillid reelt blev vekslet til et betydeligt højere privatforbrug. Forbrugernes optimisme er jo først samfundsøkonomisk gavnlig, hvis danskerne reelt bruger flere penge. Med dagens tal in mente kan man håbe på, at der kommer gang i privatforbruget igen, og at der dermed også sker noget for den samlede vækst i dansk økonomi,” påpeger Jacob Ravn og tilføjer:

”Et niveauløft af privatforbruget er afgørende, hvis der skal gas nok på opsvinget til at rykke fra første og op i andet eller tredje gear, og dagens tal giver forhåbninger om, at noget sådant kan ske. Vi skal dog nok have flere måneders sammenhængende vækst i detailhandelsomsætningen, før vi endegyldigt kan sige, at vi har genfundet rytmen i opsvinget."

Skal du på powershopping?
Detailomsætningen indeholder salget fra danske butikker og delvist e-handel, og udgør knap 20 pct. af det samlede privatforbrug.

Forbrugertilliden opgøres af Danmarks Statistik og er en sammenvejning af fem spørgsmål om danskernes syn på deres egen families økonomi og dansk økonomi som helhed.

Om skribenten

Jacob Ravn er skattepolitisk chef hos erhvervsorganisationen og arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv.

Desuden spørges der til danskernes vurdering af, om det er fordelagtigt at købe større forbrugsgoder - og svarene på netop dette spørgsmål har ændret sig i markant positiv retning det seneste halve år.

Dog faldt det i både juni og juli måned, men er nu ved at være på niveau fra tidligere på året.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023