Ambiente lover godt for fremtiden

Stemningen var positiv på Ambiente. Indkøberne var mødt talstærkt op, og de lagde ordrer, lyder den generelle melding fra de danske udstillere.

Fra Ambientes trendområde. Foto: Pia Finne

"Celebrating Business Together" var mottoet for dette års megamesse for den globale forbrugsvareindustri, bestående af Ambiente, Christmasworld og Creativeworld. 

En rekordmesse, kalder messeledelsen messen. For med en stigning på ti procent præsenterede 4.928 udstillere fra 170 lande deres nye produkter på over 360.000 bruttokvadratmeter. Og på trods af en togstrejke, der løb over de fleste af messens åbningsdage, blev omkring 140.000 besøgende fra alle grene af detailhandlen og forskellige salgskanaler inspireret af et væld af trends og innovationer ved den største begivenhed i Messe Frankfurts historie. 
Messen var fuldt booket, og det fornemmede man på gangene, hvor der dagene igennem var stuvende fuldt af indkøbere, der havde taget turen til Frankfurt for at købe ind og ikke mindst blive inspireret. 

"Mission accomplished!", lød det opsummerede Detlef Braun, medlem af direktionen for Messe Frankfurt, og han slår fast, at man med sammenlægningen af de tre messer én gang om året har fundet det rigtige koncept.

"En gang om året og kun her i Frankfurt! Økonomien er under enormt pres i lyset af stigende globale spændinger. Derfor er personlige møder, nye løsninger, inspiration og udvikling af nye eksportmarkeder og salgskanaler som Hospitality og contractmarkedet uerstattelige," understreger Detlef Braun. 

Detailhandlens har behov for innovation, og de har behov for muligheden for at opleve og bestille produkter i et personligt møde. Det var den klare opfattelse hos de danske udstillere, vi talte med på messen. Det billede, der tegnede sig var, at man den første dag manglede ikke mindst de tyske indkøbere, hvilket tilskrives togstrejken, men det generelle udkomme, var alle tilfredse med. 

”Vi havde en fantastisk messe Det var første gang, vi præsenterede vores Life in colour Confetti og vores samarbejde med Karim Rashid, og det forløb ud over al forventning. Jeg mener klart Ambiente er verdens vigtigste brandmesse”: Det siger Peter Maae Jensen, der er adm. direktør i aida. ”At tyskerne ikke kom, synes jeg egentlig var mere snak end realiteter. Vi er i gang med en stor tysk satsning, og vi havde rigtig mange tyske besøgende på standen – ikke mindst de store tyske kæder, der jo køber ind i koncepter frem for enkeltprodukter, så når man laver en aftale, indrettes et aida-område fremfor en enkelt hylde eller to”.

Confetti præsenteret på aida's stand, og Designvase spiller en lille rolle. Foto: Pia Finne

Peter slår også fast, at Ambiente er stedet, hvor man møder de fleste af de vigtigste, skandinaviske kunder, der alle kommer. ”Så ja, det er en super fin messe. Vi havde 75 nye varenumre på standen denne gang sammen med 100 nye Confetti varer, men Ambiente er bare stedet, hvor vi skal præsentere de nyheder, der kommer til at tegne både foråret og efteråret og dermed julehandlen”, fastslår Peter Maae Jensen, og selv om han medgiver, at indkøberne er blevet en smule mere forsigtige, siger han også, at der var en villighed til at købe nyt og lade sig inspirere”. 

Michael Berz, der er formand for den tyske brancheforening, er enig, når det kommer til HoReCa-området.

"Ligesom andre specialiserede sektorer står glas-, keramik- og porcelænsbranchen over for udfordringer i et vanskeligt økonomisk miljø. Ambiente er en stærk og pålidelig partner for os her - især nu. Med udvidelsen af HoReCa-området har messen konsekvent udviklet spisesegmentet, og det åbner endnu flere forretningsmuligheder for vores medlemmer”.

En høj grad af internationalitet

Internationaliteten på messen er også steget siden sammenlægningen af de tre messer, og en opgørelse viser, at tre ud af fire detailhandlere kom til Frankfurt fra udlandet, og med en stigning på fem procent i internationale besøgende sammenlignet med 

Greengate præsenterede en ny serie stoneware for de internationale indkøbere på Ambiente. Foto: Pia Finne

året før, nåede man denne gang op på 71 procent af internationale besøgende. 

Tyskland stod øverst på listen over besøgende nationer i år. Italien og Kina tog anden- og tredjepladsen i de fem bedste besøgslande, efterfulgt af Holland og USA. 

Hele spektret af specialiseret detailhandel var repræsenteret i Frankfurt, og ud over de store tyske kæder var også Amazon, Antropologi, Carrefour International, Crate & Barrel, El Corte Ingles, Gallerier Lafayette, Fortnum & Mason, Harrods, La Rinascente, Loft, Marks & Spencer, Migros, Museum of Modern Art, Sainsbury's, Tesco, Walmart og Zara Home at finde på listen over besøgende samt repræsentanter fra de store hotelgrupper og cateringvirksomheder.’

Fremtiden for New Work

Livsstil og arbejdsstil smelter i stigende grad sammen: Men hvordan kommer fremtidens arbejdsliv og arbejdsplads til at se ud? Det spørgsmål blev stillet på Future of Work, der viste løsninger til moderne arbejdsmiljøer. Kontormøbler var selvfølgelig en del af det, men også inventar til mange andre målgrupper såsom arkitekter, planlæggere og kommercielle slutbrugere såsom hoteller, hotel- og restaurationsbranchen og udbydere af coworking-områder. 

"De seneste år har været en periode med omvæltninger, som også har haft betydning for indretningen: Grænserne mellem at leve og arbejde, kreativitet og formalitet, funktionalitet og design opløses, hvilket skaber nye designmuligheder for os indretningsarkitekter. Det nye Ambiente-koncept afspejler dette - kategoritænkning hører fortiden til!" forklarer Carsten Wiewiorra, formand for sammenslutningen af tyske indretningsarkitekter (bdia). 

Digital transformation - Messe Frankfurt som drivkraft 

Et andet fremtidsorienteret fokus var på den digitale transformation. Messe Frankfurt har derfor på tværs af de tre messer lanceret Conzoom Circle, en online platform, der forbinder alle Messe Frankfurts 30 messer og formater for forbrugsvarer verden over under én kommunikativ paraply, og som fortsætter med at fremme sin strategi som en forretningskatalysator året rundt. 

Det var farve på hos Stelton, der præsenterede en af de nye farver. Foto: Pia Finne

Netværket henvender sig til alle aktører på det globale marked for forbrugsvarer, både udstillere og detailhandlere, og målet er at orientere branchen på tværs af lande og markeder, at netværke alle relevante brancheaktører og at fremme erhvervslivet.

NYHED: Messedatoer 2025

Messedatoerne for 2025 er lagt fast fra 7.-11. august.

Ambiente, Christmasworld og Creativeworld vil fortsat finde sted på samme tid i Frankfurts messecenter. De vil dog blive flyttet til begyndelsen af februar for at sikre, at de store globale messedatoer er afstemt. Alle messerne åbner samtidigt, og Creativeworld vil køre i fire dage, mens Ambiente/Christmasworld kører over fem dage.

www.ambiente.com

Fra Blomus. Foto: Pia Finne

Fra Broste Copenhagen. Foto: Pia Finne

Ny melaminserie fra ConcertoBar. Foto: Pia Finne

Vild lampe fra Henry Dean. Foto: Pia Finne

Fra Knabstrup. Foto: Pia Finne

Fra Present Time. Foto: Pia Finne

Fra Rosenthal Valentino, der forhandles af Hamonoya. Foto: Pia Finne

fra Stelton. Foto: Pia Finne

Villa Style i skønne farver. Foto: Pia Finne

Fra Vista Allegre. Foto: Pia Finne

Zones nye outdoorserie. Foto: Pia Finne

Relateret indhold

20.05.2024Designbase.dk

Frederiksberg Centret får ny livsstilsbutik

20.05.2024Designbase.dk

Eventyrlig indgang på årets Formex

15.05.2024Designbase.dk

Drop udsagn som ”CO2-neutral”

13.05.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kande sender massiv støtte til Julemærkehjemmene

13.05.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

09.05.2024Designbase.dk

Søg kapital til din virksomhed

09.05.2024Designbase.dk

Decoding Global Talent: Udenlandsk arbejdskraft vil gerne Danmark

08.05.2024Designbase.dk

Affaldssortering: Hvem har ansvaret i butikken

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023