Ambiente lover godt for fremtiden

Stemningen var positiv på Ambiente. Indkøberne var mødt talstærkt op, og de lagde ordrer, lyder den generelle melding fra de danske udstillere.

Fra Ambientes trendområde. Foto: Pia Finne

"Celebrating Business Together" var mottoet for dette års megamesse for den globale forbrugsvareindustri, bestående af Ambiente, Christmasworld og Creativeworld. 

En rekordmesse, kalder messeledelsen messen. For med en stigning på ti procent præsenterede 4.928 udstillere fra 170 lande deres nye produkter på over 360.000 bruttokvadratmeter. Og på trods af en togstrejke, der løb over de fleste af messens åbningsdage, blev omkring 140.000 besøgende fra alle grene af detailhandlen og forskellige salgskanaler inspireret af et væld af trends og innovationer ved den største begivenhed i Messe Frankfurts historie. 
Messen var fuldt booket, og det fornemmede man på gangene, hvor der dagene igennem var stuvende fuldt af indkøbere, der havde taget turen til Frankfurt for at købe ind og ikke mindst blive inspireret. 

"Mission accomplished!", lød det opsummerede Detlef Braun, medlem af direktionen for Messe Frankfurt, og han slår fast, at man med sammenlægningen af de tre messer én gang om året har fundet det rigtige koncept.

"En gang om året og kun her i Frankfurt! Økonomien er under enormt pres i lyset af stigende globale spændinger. Derfor er personlige møder, nye løsninger, inspiration og udvikling af nye eksportmarkeder og salgskanaler som Hospitality og contractmarkedet uerstattelige," understreger Detlef Braun. 

Detailhandlens har behov for innovation, og de har behov for muligheden for at opleve og bestille produkter i et personligt møde. Det var den klare opfattelse hos de danske udstillere, vi talte med på messen. Det billede, der tegnede sig var, at man den første dag manglede ikke mindst de tyske indkøbere, hvilket tilskrives togstrejken, men det generelle udkomme, var alle tilfredse med. 

”Vi havde en fantastisk messe Det var første gang, vi præsenterede vores Life in colour Confetti og vores samarbejde med Karim Rashid, og det forløb ud over al forventning. Jeg mener klart Ambiente er verdens vigtigste brandmesse”: Det siger Peter Maae Jensen, der er adm. direktør i aida. ”At tyskerne ikke kom, synes jeg egentlig var mere snak end realiteter. Vi er i gang med en stor tysk satsning, og vi havde rigtig mange tyske besøgende på standen – ikke mindst de store tyske kæder, der jo køber ind i koncepter frem for enkeltprodukter, så når man laver en aftale, indrettes et aida-område fremfor en enkelt hylde eller to”.

Confetti præsenteret på aida's stand, og Designvase spiller en lille rolle. Foto: Pia Finne

Peter slår også fast, at Ambiente er stedet, hvor man møder de fleste af de vigtigste, skandinaviske kunder, der alle kommer. ”Så ja, det er en super fin messe. Vi havde 75 nye varenumre på standen denne gang sammen med 100 nye Confetti varer, men Ambiente er bare stedet, hvor vi skal præsentere de nyheder, der kommer til at tegne både foråret og efteråret og dermed julehandlen”, fastslår Peter Maae Jensen, og selv om han medgiver, at indkøberne er blevet en smule mere forsigtige, siger han også, at der var en villighed til at købe nyt og lade sig inspirere”. 

Michael Berz, der er formand for den tyske brancheforening, er enig, når det kommer til HoReCa-området.

"Ligesom andre specialiserede sektorer står glas-, keramik- og porcelænsbranchen over for udfordringer i et vanskeligt økonomisk miljø. Ambiente er en stærk og pålidelig partner for os her - især nu. Med udvidelsen af HoReCa-området har messen konsekvent udviklet spisesegmentet, og det åbner endnu flere forretningsmuligheder for vores medlemmer”.

En høj grad af internationalitet

Internationaliteten på messen er også steget siden sammenlægningen af de tre messer, og en opgørelse viser, at tre ud af fire detailhandlere kom til Frankfurt fra udlandet, og med en stigning på fem procent i internationale besøgende sammenlignet med 

Greengate præsenterede en ny serie stoneware for de internationale indkøbere på Ambiente. Foto: Pia Finne

året før, nåede man denne gang op på 71 procent af internationale besøgende. 

Tyskland stod øverst på listen over besøgende nationer i år. Italien og Kina tog anden- og tredjepladsen i de fem bedste besøgslande, efterfulgt af Holland og USA. 

Hele spektret af specialiseret detailhandel var repræsenteret i Frankfurt, og ud over de store tyske kæder var også Amazon, Antropologi, Carrefour International, Crate & Barrel, El Corte Ingles, Gallerier Lafayette, Fortnum & Mason, Harrods, La Rinascente, Loft, Marks & Spencer, Migros, Museum of Modern Art, Sainsbury's, Tesco, Walmart og Zara Home at finde på listen over besøgende samt repræsentanter fra de store hotelgrupper og cateringvirksomheder.’

Fremtiden for New Work

Livsstil og arbejdsstil smelter i stigende grad sammen: Men hvordan kommer fremtidens arbejdsliv og arbejdsplads til at se ud? Det spørgsmål blev stillet på Future of Work, der viste løsninger til moderne arbejdsmiljøer. Kontormøbler var selvfølgelig en del af det, men også inventar til mange andre målgrupper såsom arkitekter, planlæggere og kommercielle slutbrugere såsom hoteller, hotel- og restaurationsbranchen og udbydere af coworking-områder. 

"De seneste år har været en periode med omvæltninger, som også har haft betydning for indretningen: Grænserne mellem at leve og arbejde, kreativitet og formalitet, funktionalitet og design opløses, hvilket skaber nye designmuligheder for os indretningsarkitekter. Det nye Ambiente-koncept afspejler dette - kategoritænkning hører fortiden til!" forklarer Carsten Wiewiorra, formand for sammenslutningen af tyske indretningsarkitekter (bdia). 

Digital transformation - Messe Frankfurt som drivkraft 

Et andet fremtidsorienteret fokus var på den digitale transformation. Messe Frankfurt har derfor på tværs af de tre messer lanceret Conzoom Circle, en online platform, der forbinder alle Messe Frankfurts 30 messer og formater for forbrugsvarer verden over under én kommunikativ paraply, og som fortsætter med at fremme sin strategi som en forretningskatalysator året rundt. 

Det var farve på hos Stelton, der præsenterede en af de nye farver. Foto: Pia Finne

Netværket henvender sig til alle aktører på det globale marked for forbrugsvarer, både udstillere og detailhandlere, og målet er at orientere branchen på tværs af lande og markeder, at netværke alle relevante brancheaktører og at fremme erhvervslivet.

NYHED: Messedatoer 2025

Messedatoerne for 2025 er lagt fast fra 7.-11. august.

Ambiente, Christmasworld og Creativeworld vil fortsat finde sted på samme tid i Frankfurts messecenter. De vil dog blive flyttet til begyndelsen af februar for at sikre, at de store globale messedatoer er afstemt. Alle messerne åbner samtidigt, og Creativeworld vil køre i fire dage, mens Ambiente/Christmasworld kører over fem dage.

www.ambiente.com

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Fra Blomus. Foto: Pia Finne

Fra Broste Copenhagen. Foto: Pia Finne

Ny melaminserie fra ConcertoBar. Foto: Pia Finne

Vild lampe fra Henry Dean. Foto: Pia Finne

Fra Knabstrup. Foto: Pia Finne

Fra Present Time. Foto: Pia Finne

Fra Rosenthal Valentino, der forhandles af Hamonoya. Foto: Pia Finne

fra Stelton. Foto: Pia Finne

Villa Style i skønne farver. Foto: Pia Finne

Fra Vista Allegre. Foto: Pia Finne

Zones nye outdoorserie. Foto: Pia Finne

Relateret indhold

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Maison & Objet: Tre "What’s New?"-rum inspireret af sur/reality-temaet

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

14.11.2024Designbase.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023