Ambiente lover godt for fremtiden
Stemningen var positiv på Ambiente. Indkøberne var mødt talstærkt op, og de lagde ordrer, lyder den generelle melding fra de danske udstillere.
"Celebrating Business Together" var mottoet for dette års megamesse for den globale forbrugsvareindustri, bestående af Ambiente, Christmasworld og Creativeworld.
En rekordmesse, kalder messeledelsen messen. For med en stigning på ti procent præsenterede 4.928 udstillere fra 170 lande deres nye produkter på over 360.000 bruttokvadratmeter. Og på trods af en togstrejke, der løb over de fleste af messens åbningsdage, blev omkring 140.000 besøgende fra alle grene af detailhandlen og forskellige salgskanaler inspireret af et væld af trends og innovationer ved den største begivenhed i Messe Frankfurts historie.
Messen var fuldt booket, og det fornemmede man på gangene, hvor der dagene igennem var stuvende fuldt af indkøbere, der havde taget turen til Frankfurt for at købe ind og ikke mindst blive inspireret.
"Mission accomplished!", lød det opsummerede Detlef Braun, medlem af direktionen for Messe Frankfurt, og han slår fast, at man med sammenlægningen af de tre messer én gang om året har fundet det rigtige koncept.
"En gang om året og kun her i Frankfurt! Økonomien er under enormt pres i lyset af stigende globale spændinger. Derfor er personlige møder, nye løsninger, inspiration og udvikling af nye eksportmarkeder og salgskanaler som Hospitality og contractmarkedet uerstattelige," understreger Detlef Braun.
Detailhandlens har behov for innovation, og de har behov for muligheden for at opleve og bestille produkter i et personligt møde. Det var den klare opfattelse hos de danske udstillere, vi talte med på messen. Det billede, der tegnede sig var, at man den første dag manglede ikke mindst de tyske indkøbere, hvilket tilskrives togstrejken, men det generelle udkomme, var alle tilfredse med.
”Vi havde en fantastisk messe Det var første gang, vi præsenterede vores Life in colour Confetti og vores samarbejde med Karim Rashid, og det forløb ud over al forventning. Jeg mener klart Ambiente er verdens vigtigste brandmesse”: Det siger Peter Maae Jensen, der er adm. direktør i aida. ”At tyskerne ikke kom, synes jeg egentlig var mere snak end realiteter. Vi er i gang med en stor tysk satsning, og vi havde rigtig mange tyske besøgende på standen – ikke mindst de store tyske kæder, der jo køber ind i koncepter frem for enkeltprodukter, så når man laver en aftale, indrettes et aida-område fremfor en enkelt hylde eller to”.
Peter slår også fast, at Ambiente er stedet, hvor man møder de fleste af de vigtigste, skandinaviske kunder, der alle kommer. ”Så ja, det er en super fin messe. Vi havde 75 nye varenumre på standen denne gang sammen med 100 nye Confetti varer, men Ambiente er bare stedet, hvor vi skal præsentere de nyheder, der kommer til at tegne både foråret og efteråret og dermed julehandlen”, fastslår Peter Maae Jensen, og selv om han medgiver, at indkøberne er blevet en smule mere forsigtige, siger han også, at der var en villighed til at købe nyt og lade sig inspirere”.
Michael Berz, der er formand for den tyske brancheforening, er enig, når det kommer til HoReCa-området.
"Ligesom andre specialiserede sektorer står glas-, keramik- og porcelænsbranchen over for udfordringer i et vanskeligt økonomisk miljø. Ambiente er en stærk og pålidelig partner for os her - især nu. Med udvidelsen af HoReCa-området har messen konsekvent udviklet spisesegmentet, og det åbner endnu flere forretningsmuligheder for vores medlemmer”.
En høj grad af internationalitet
Internationaliteten på messen er også steget siden sammenlægningen af de tre messer, og en opgørelse viser, at tre ud af fire detailhandlere kom til Frankfurt fra udlandet, og med en stigning på fem procent i internationale besøgende sammenlignet med
året før, nåede man denne gang op på 71 procent af internationale besøgende.
Tyskland stod øverst på listen over besøgende nationer i år. Italien og Kina tog anden- og tredjepladsen i de fem bedste besøgslande, efterfulgt af Holland og USA.
Hele spektret af specialiseret detailhandel var repræsenteret i Frankfurt, og ud over de store tyske kæder var også Amazon, Antropologi, Carrefour International, Crate & Barrel, El Corte Ingles, Gallerier Lafayette, Fortnum & Mason, Harrods, La Rinascente, Loft, Marks & Spencer, Migros, Museum of Modern Art, Sainsbury's, Tesco, Walmart og Zara Home at finde på listen over besøgende samt repræsentanter fra de store hotelgrupper og cateringvirksomheder.’
Fremtiden for New Work
Livsstil og arbejdsstil smelter i stigende grad sammen: Men hvordan kommer fremtidens arbejdsliv og arbejdsplads til at se ud? Det spørgsmål blev stillet på Future of Work, der viste løsninger til moderne arbejdsmiljøer. Kontormøbler var selvfølgelig en del af det, men også inventar til mange andre målgrupper såsom arkitekter, planlæggere og kommercielle slutbrugere såsom hoteller, hotel- og restaurationsbranchen og udbydere af coworking-områder.
"De seneste år har været en periode med omvæltninger, som også har haft betydning for indretningen: Grænserne mellem at leve og arbejde, kreativitet og formalitet, funktionalitet og design opløses, hvilket skaber nye designmuligheder for os indretningsarkitekter. Det nye Ambiente-koncept afspejler dette - kategoritænkning hører fortiden til!" forklarer Carsten Wiewiorra, formand for sammenslutningen af tyske indretningsarkitekter (bdia).
Digital transformation - Messe Frankfurt som drivkraft
Et andet fremtidsorienteret fokus var på den digitale transformation. Messe Frankfurt har derfor på tværs af de tre messer lanceret Conzoom Circle, en online platform, der forbinder alle Messe Frankfurts 30 messer og formater for forbrugsvarer verden over under én kommunikativ paraply, og som fortsætter med at fremme sin strategi som en forretningskatalysator året rundt.
Netværket henvender sig til alle aktører på det globale marked for forbrugsvarer, både udstillere og detailhandlere, og målet er at orientere branchen på tværs af lande og markeder, at netværke alle relevante brancheaktører og at fremme erhvervslivet.
NYHED: Messedatoer 2025
Messedatoerne for 2025 er lagt fast fra 7.-11. august.
Ambiente, Christmasworld og Creativeworld vil fortsat finde sted på samme tid i Frankfurts messecenter. De vil dog blive flyttet til begyndelsen af februar for at sikre, at de store globale messedatoer er afstemt. Alle messerne åbner samtidigt, og Creativeworld vil køre i fire dage, mens Ambiente/Christmasworld kører over fem dage.