aidas nye liv i farver
På Formland bliver de danske indkøbere de allerførste, der får lov at stifte bekendtskab med aidas nyeste skud på stammen, nemlig kollektionen ”Life in colour”, der er skabt i samarbejde med den verdenskendte designer Karim Rashid”. For som Peter Maae Jensen siger det: ”Tiden er den helt rigtige til farvestrålende borddækning”.
”Vi føler, markedet lige nu er det helt rigtige til farvestrålende borddækning, for der er ingen tvivl om, at forbrugerne i hvert fald er klar til farver. På det seneste har vi set gode takter til, at krisen er ved at være ovre, og selvom træerne ikke vokser ind i himlen, normaliseres tilstandene. Når det sker, så hungrer forbrugerne – som det er set før - efter farver”, lyder det fra aidas adm. direktør Peter Maae Jensen. Samtidig er lanceringen af det nye koncept også en markering af aidas 70-års jubilæum.
Peter Maae Jensen fortæller videre, at man har arbejdet på ”Life in colour”-projektet længe - faktisk fra før corona, og at det har været en stor mundfuld at udvikle det nye koncept, der kører parallelt med RAW-konceptet.
“Life in colour” får verdenspremiere på Maison & Object i september, men de danske indkøbere skal jo ikke snydes, så de inviteres til en pre-launch på Formland allerede i august, hvor vi bygger en ”Life in colour”-lounge ved siden af aida-standen”.
Peter Maae Jensen fortæller videre, at lanceringen af ”Life in colour” på ingen måde betyder, at man tager foden af speederen, når det gælder RAW. ”Her vil vi også lancere en række nyheder og et nyt, faceliftet RAW-koncept. De to koncepter er meget forskellige i udtrykket, og supplerer dermed hinanden godt ude i butikkerne”.
Peter Maae Jensen fortæller, at aida har 70-års jubilæum i 2023, og at det til Formland i august er præcis 20 år siden, aida-navnet blev præsenteret for første gang for branchen på Formland i 2003.
”Derfor passer det også så fint med lanceringen af ”Life in colour” nu.
Desigteam, farveeksperter og Karim Rachid
Selve stellet har fået navnet Confetti, og det er lige, hvad det er. Det er legende og humørfyldt, og forbrugerne kan mikse og matche de 10 farver, præcis som de ønsker og tør.
”Confetti-stellet giver muligheden for et sceneskift. Det kan være, man til dagligt bruger tallerkenerne i en eller to farver, men så man så supplerer med en tredje måske i forbindelse med en højtid eller andre, hvor det er på sin plads at lave et sceneskift”, forklarer Peter Maae Jensen.
Bag designet af porcelænsstellet står et dansk designteam, der har skabt det tilfældige konfetti-inspirerede reliefmønster, som pryder kanten af tallerkenerne. Udkast til farverne er lavet i et inspirerende samarbejde med farveeksperter fra Pej Gruppen.
”Vi ville skabe en farvepalet, der harmonerer med tiden netop nu, og som ikke mindst kan mikses på kryds og tværs”, siger Peter Maae Jensen, og han fortæller videre, at det også er på farvefronten, at designeren Karim Rashid for alvor har sat sit præg.
”Karim Rashid kontaktede os for et års tid siden, mens vi var i processen med ”Life in colour”, fordi han gerne ville samarbejde med os. Hans udgangspunkt var vores dækkeservietter og coastere i 95 pct. recycled læder, men siden er samarbejdet udvidet til også at omfatte ”Life in colour” -konceptet, der jo passer perfekt til netop Karim Rashid, fastslår Peter Maae Jensen, der med et smil fortæller, at Karim Rashid er præcis så farverig en person, som hans pink og grønne jakkesæt antyder.
”Confetti-stellet lanceres dermed i 10 udvalgte Karim Rashid farver, og hertil kommer dækkeservietter og coasters i vores 95 pct. recycled læder i matchende farver”. Og Peter Maae Jensen fortæller videre, at Karim Rashid også foreslog designet af en dobbelt-coaster til to glas, som nu også præsenteres.
Respekt for de nordiske aner
Selvom Karim Rashid er farvestrålende, fortæller Peter Maae Jensen, at han igennem hele processen har haft en fin forståelse og respekt for, at aida er en nordisk virksomhed i forhold til, at farverne skal passe ind i stilen, kulturen og markedet.
”Så ja, der er farver på, men de er ikke outrerede”, lyder det.
Confetti-stellet kommer i øvrigt i otte steldele. Seks hoveddele samt en salatskål og et ovalt fad. ”Med alle delene i 10 farver tæller ”Life in colour” 80 dele fra begyndelsen, og dermed er der rig mulighed for, at forbrugerne kan begynde at samle på det”.
På den mere tekniske side forklarer Peter Maae Jensen, at stellet er fremstillet af porcelæn, der er brændt ved mere end 1300 grader, og at farven er iblandet glasuren, hvilket betyder, at porcelænets fine hvide farve bryder igennem på relieffet, så det skaber et let og delikat udtryk.
Planen er naturligvis, at konceptet skal udbygges løbende med flere produkter og med flere farver over tid.
”Vi vil komme med farvetilføjelser, så vi hele tiden har de mest aktuelle farver i paletten”, lyder det fra Peter Maae Jensen, der slutter af med at fortælle, at ”Life in colour”-delene ligger i et prisniveau fra 99-129 kr. for hoveddelene i vejledende udsalgspris, og derudover vil aida gøre det muligt at lave nogle skarpe introduktionspriser på udvalgte dele, så det evt, rimer på 70-års jubilæum.