aidas nye liv i farver

På Formland bliver de danske indkøbere de allerførste, der får lov at stifte bekendtskab med aidas nyeste skud på stammen, nemlig kollektionen ”Life in colour”, der er skabt i samarbejde med den verdenskendte designer Karim Rashid”. For som Peter Maae Jensen siger det: ”Tiden er den helt rigtige til farvestrålende borddækning”.

Sådan ser aida’s nye Life in Colours ud. Farveskalen på Confetti. Illustration: Aida.

”Vi føler, markedet lige nu er det helt rigtige til farvestrålende borddækning, for der er ingen tvivl om, at forbrugerne i hvert fald er klar til farver. På det seneste har vi set gode takter til, at krisen er ved at være ovre, og selvom træerne ikke vokser ind i himlen, normaliseres tilstandene. Når det sker, så hungrer forbrugerne – som det er set før - efter farver”, lyder det fra aidas adm. direktør Peter Maae Jensen. Samtidig er lanceringen af det nye koncept også en markering af aidas 70-års jubilæum.

Peter Maae Jensen fortæller videre, at man har arbejdet på ”Life in colour”-projektet længe - faktisk fra før corona, og at det har været en stor mundfuld at udvikle det nye koncept, der kører parallelt med RAW-konceptet.

“Life in colour” får verdenspremiere på Maison & Object i september, men de danske indkøbere skal jo ikke snydes, så de inviteres til en pre-launch på Formland allerede i august, hvor vi bygger en ”Life in colour”-lounge ved siden af aida-standen”.

Peter Maae Jensen fortæller videre, at lanceringen af ”Life in colour” på ingen måde betyder, at man tager foden af speederen, når det gælder RAW. ”Her vil vi også lancere en række nyheder og et nyt, faceliftet RAW-koncept. De to koncepter er meget forskellige i udtrykket, og supplerer dermed hinanden godt ude i butikkerne”.

Peter Maae Jensen fortæller, at aida har 70-års jubilæum i 2023, og at det til Formland i august er præcis 20 år siden, aida-navnet blev præsenteret for første gang for branchen på Formland i 2003.

”Derfor passer det også så fint med lanceringen af ”Life in colour” nu.

Peter Maae Jensen og Karim Rashid på Ambiente. Foto: aida.

Desigteam, farveeksperter og Karim Rachid

Selve stellet har fået navnet Confetti, og det er lige, hvad det er. Det er legende og humørfyldt, og forbrugerne kan mikse og matche de 10 farver, præcis som de ønsker og tør. 

”Confetti-stellet giver muligheden for et sceneskift. Det kan være, man til dagligt bruger tallerkenerne i en eller to farver, men så man så supplerer med en tredje måske i forbindelse med en højtid eller andre, hvor det er på sin plads at lave et sceneskift”, forklarer Peter Maae Jensen.

Bag designet af porcelænsstellet står et dansk designteam, der har skabt det tilfældige konfetti-inspirerede reliefmønster, som pryder kanten af tallerkenerne. Udkast til farverne er lavet i et inspirerende samarbejde med farveeksperter fra Pej Gruppen.

”Vi ville skabe en farvepalet, der harmonerer med tiden netop nu, og som ikke mindst kan mikses på kryds og tværs”, siger Peter Maae Jensen, og han fortæller videre, at det også er på farvefronten, at designeren Karim Rashid for alvor har sat sit præg.

”Karim Rashid kontaktede os for et års tid siden, mens vi var i processen med ”Life in colour”, fordi han gerne ville samarbejde med os. Hans udgangspunkt var vores dækkeservietter og coastere i 95 pct. recycled læder, men siden er samarbejdet udvidet til også at omfatte ”Life in colour” -konceptet, der jo passer perfekt til netop Karim Rashid, fastslår Peter Maae Jensen, der med et smil fortæller, at Karim Rashid er præcis så farverig en person, som hans pink og grønne jakkesæt antyder.

”Confetti-stellet lanceres dermed i 10 udvalgte Karim Rashid farver, og hertil kommer dækkeservietter og coasters i vores 95 pct. recycled læder i matchende farver”. Og Peter Maae Jensen fortæller videre, at Karim Rashid også foreslog designet af en dobbelt-coaster til to glas, som nu også præsenteres.

Respekt for de nordiske aner

Stellet er så nyt, at det først er klart til præsentation i alle de nye farver til Formland. Her ses en af allerførste producerede tallerkener med Confetti-mønstret. Foto: aida.

Selvom Karim Rashid er farvestrålende, fortæller Peter Maae Jensen, at han igennem hele processen har haft en fin forståelse og respekt for, at aida er en nordisk virksomhed i forhold til, at farverne skal passe ind i stilen, kulturen og markedet.

”Så ja, der er farver på, men de er ikke outrerede”, lyder det.

Confetti-stellet kommer i øvrigt i otte steldele. Seks hoveddele samt en salatskål og et ovalt fad. ”Med alle delene i 10 farver tæller ”Life in colour” 80 dele fra begyndelsen, og dermed er der rig mulighed for, at forbrugerne kan begynde at samle på det”.

På den mere tekniske side forklarer Peter Maae Jensen, at stellet er fremstillet af porcelæn, der er brændt ved mere end 1300 grader, og at farven er iblandet glasuren, hvilket betyder, at porcelænets fine hvide farve bryder igennem på relieffet, så det skaber et let og delikat udtryk.

Planen er naturligvis, at konceptet skal udbygges løbende med flere produkter og med flere farver over tid.

Det var dækkeservietten i 95 pct. recycled læder, som Karim Rashid faldt for, og som var årsagen til at samarbejdet kom i stand. Her ses den i sort. Foto: aida.

”Vi vil komme med farvetilføjelser, så vi hele tiden har de mest aktuelle farver i paletten”, lyder det fra Peter Maae Jensen, der slutter af med at fortælle, at ”Life in colour”-delene ligger i et prisniveau fra 99-129 kr. for hoveddelene i vejledende udsalgspris, og derudover vil aida gøre det muligt at lave nogle skarpe introduktionspriser på udvalgte dele, så det evt, rimer på 70-års jubilæum.

Karim Rashid kom op med ideen til dobbeltcoasteren, så man kan have både vin og vand på samme coaster. Foto: aida.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

17.01.2025F&H Group A/S

Sponseret

Smag på sommeren – ét glas ad gangen

17.12.2024aida a/s

Sponseret

LIFE IN COLOUR Confetti udvider serien

17.12.2024aida a/s

Sponseret

En cremet og smuk nyhed i LIFE IN COLOUR

09.12.2024Designbase.dk

Carlsberg går ind i borddækning

21.11.2024F&H Group A/S

Sponseret

Gense giver klassisk design nyt liv til moderne behov

20.11.2024aida a/s

Sponseret

Hvid jul med RAW Arctic White

19.11.2024aida a/s

Sponseret

Confetti-partner inspirerer hele vejen til Sydkorea

14.11.2024aida a/s

Sponseret

Sådan laver du en servietsløjfe

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023