5 hurtige til Trends & Traditions
Den 15. marts løber eventen Trends & Traditions af stablen for fjerde gang i Lokomotivværkstedet og byder velkommen til et tætpakket program med messe, udstillinger samt inspirerende og debatskabende konferencer og talks. Designbase har talt med Thomas J. Wiberg fra Holmris, der står bag Trends & Traditions, om hvad det er, messen kan.
Hvad er det, der er særligt ved Trends & Traditions i forhold til andre messer?
Vi har formået at samle de rigtige relationer og netværk fra arkitektur-, design- og møbelverdenen i ét lokale og så er der opstået magi. Vores team af ildsjæle sørger for at udstillere og besøgende opnår kvalitetstid med hinanden og får mulighed for at nyde æstetik og faglige talks i behagelige omgivelser.
Trends & Traditions er med til at understøtte den nordiske design DNA, som er et af vores største eksportbrands lige for tiden, og er dermed med til at skabe mere international forretning.
Er der nogle særlige nye tiltag på messen i år?
Udover de 11 faglige Talks, så har vi i år arrangeret Design for Upcycling, hvor 45 elever fra de danske designskoler, mødes og slipper kreativiteten løs, for at skabe et nyt møbelkoncept baseret på brugte møbler, der er returneret fra vores kunder. Det handler om at vise konkrete eksempler på, hvordan vi med hjælp fra designere kan skabe cirkulære løsninger med en høj æstetik!
Messen vokser sig større år for år, hvad er det I gør rigtigt?
Jeg tror, det er en del af hele vores Holmris DNA. Vi har mange kompetente ildsjæle, der brænder for deres arbejde hver dag. Og selve Trends & Traditions konceptet blev netop skabt af 4 ildsjæle til en firmamiddag, og tre måneder senere stod vi klar. Det var ikke sket i mange virksomheder Jeg tror også, det er vores valg af form og scenografi. Messen skal opleves som en markedsplads med spændende stadepladser, og uden vægge, så man oplever møblerne og ikke messevægge og store brandskilte. Det lagt sammen med at vi kun inviterer de personer, der er relevante, og ikke åbner op for private. Det gør, at alle får maksimalt ud af denne komprimerede dag.
I har netop offentliggjort programmet, hvad glæder du dig mest til på dagen?
Mine kollegaer siger, at jeg har en temmelig krøllet hjerne, og jeg har rigtig mange interesser fra møbler, design, arkitektur til alternativ sundhed, helbredende kost, samt et stort blødende hjerte for iværksættere, så meget af det vi viser på dagen, er noget jeg selv personligt brænder for. Men jeg er rigtig glad for at de mange mindre virksomheder, der viser unikke designs for 3.000 købestærke kunder og rådgivere, og dermed kan begynde at høste for deres mange års hårdt arbejde. Sidste år fik jeg et knus af en glad designskoleelev, der havde fået sit afgangsprojekt ind hos en producent så bliver jeg stolt over det, vi sammen har skabt.
Hvor er Trends & Traditions om 5 år?
Jeg tror, vi er ved at have fundet vores grundform som en platform for professionel vidensdeling, netværksopbygning, samt fremvisning af de bedste designbrands og det fortsætter vi med. Men hvert år tager vi temperaturen på branchen og omverdenen, og vinkler de muligheder og udfordringer vi har. Og jeg har en holdning til, at vi skal være modige nok til at bokse lidt og klart holde fast i vores dialogbaserede Talks, hvor der indhentes eksperter og fagfolk med forskellige holdninger til samme emne for uden at være uenige udvikler vi os ikke!