5 hurtige til Peter Husted Sylvest, salgsdirektør hos LAKRIDS by Johan Bülow
LAKRIDS by Johan Bülow har fået godt gang i forretningen både hjemme og i udlandet og kan nu sige lakrids på ti forskellige sprog. Designbase har talt med salgsdirektør Peter Husted Sylvest.
Hos hvilke typer af forretninger ser I gerne, at jeres lakridser bliver solgt?
Koblingen til at kunne præsentere varen, fortælle historien og tilbyde en smagsprøve er de primære ting, vi har lært gennem de sidste snart ti år, hvor vi har produceret gourmetlakrids i Danmark. Vi har ledt efter detailpartnere med passion for den gode historie, og som ønsker at sælge varer, de selv godt kan lide, samt forstår at overføre dette til forbrugerens oplevelse. Vi kan også godt lide, når vores partnere selv tænker konceptet videre og bl.a. laver unikke gavekurve med vores lakridser. Det kan lyde banalt, når vi siger, vi kun ønsker at arbejde med folk, der har smagt på alle varer i deres eget sortiment, og som har en holdning til samme. Ikke desto mindre er det denne holdning, som ligger til grund for de mest succesfulde af vores partnere og den samme læring, vi har taget med ind omkring driften af vores egne butikker.
Hjælper I forhandlerne med måder, de kan fremvise lakridserne på?
Vi har vores eget kørende salgsteam i Tyskland, Sverige, Norge og Finland. Dermed kan vi have 100 % fokus på LAKRIDS by Johan Bülow, når vi bliver budt indenfor hos vores partnere. Det er helt klassiske dialoger om præsentation i butikkerne, sampling af vores varer og uddannelse af personalet, så de kender til historien, produkterne og muligheder. Vi har mange dedikerede forbrugere rundt omkring i Skandinavien, og de følger meget med på sociale medier, så skal vi matche deres niveau, skal vi løbende lære fra os. Vi har flere årlige forhandlerdage på vores hovedkontor og produktion i Hvidovre, hvor vi kan fortælle om nyheder og lære fra os.
Oplever I udfordringer ved at distribuere inden for kategorien delikatesser?
Vi har bygget et setup, hvor vi er i direkte dialog med vores partnere, og varerne kommer direkte uden mellemled fra fabrikken til butikker i over 25 lande. Dermed kan vi servicere med friske varer og hyppige leveringer. Men det er klart en udfordring at skulle lave labels på thailandsk eller arabisk, men vi lærer hele tiden, og vi kan snart sige lakrids på ti forskellige sprog.
Hvordan har udlandet taget imod de danske lakridser?
Der er få andre steder i verden, hvor man som i Skandinavien bliver flasket op med salt lakrids fra før, man kan gå. Der har derfor være nærliggende at starte på de nære markeder og de steder, hvor vi ikke først skulle fortælle om lakrids, men hvor vi var 100 % sikre på, at man ville tage imod en smagsprøve. Ideen om at tilbyde en smagsprøve har været vores primære markedsføring. Længere væk og på markeder uden lakridstradition kan det være nemmere at tilbyde en variant overtrukket med chokolade som det første, men med salg på over 25 markeder og med privatkunder, der køber online fra over 50 lande, er vi godt på vej.
Har I nogen nye smagsvarianter i støbeskeen?
Vores sortiment har været under løbende udvikling og vores bibliotek af nye smage til fremtidige lanceringer vokser stadig, men vi skal selvfølgelig være gode til at lege kreativt, så vi fortsat kan overraske og være first movers på området af gourmetlakrids.