5 hurtige til Nina Dragsbæk Humlum
Vanen tro byder Imerco igen i år 50 nye elever velkommen, der de næste to år skal lære alt om bolig, bord og køkken i kædens butikker rundt omkring i landet. Designbase har taget en snak med Salgs- og HR Direktør Nina Dragsbæk Humlum om initiativet og elevernes rolle i forretningen.
Hvorfor har Imerco valgt at tage imod så mange elever?
Det er normalt, at vi i Imerco svinger mellem at ansætte 45-55 elever hvert år, og det har vi faktisk gjort i en del år efterhånden. Det gør vi, fordi vi mener, at det er vigtigt at oplære vores egen fremtidige arbejdskraft. At vores elever fra start får vores produktsortiment, vision og den daglige butiksgang under huden er vigtigt og nyttigt for både os og dem på lang sigt. Vi vægter elevuddannelsen meget højt, og der er stor opbakning for initiativet i Imercos ledelse.
Hvad mener du, eleverne giver jer som virksomhed?
I og med vi har så mange elever, får vi uundgåeligt også en god dynamik, hvilket er meget værdifuldt for vores butikker. Vores ansatte er alt fra 15 til 80 år gamle, og de kommer alle med forskellige erfaringer, kompetencer, ønsker og forventninger. Det er en smeltegryde af gode egenskaber, som vi har meget glæde af.
Føler I et ansvar for at uddanne branchens unge?
Ja, det gør vi helt klart. Vi er landets største isenkramkæde, som både har kapaciteten og evnerne til at uddanne eleverne og gøre dem klar til deres fremtidige karriere, så det skal vi selvfølgelig være med til. Desuden vil vi også selv gerne have glæde af den faglærte arbejdskraft, og det sørger vi for gennem eleverne.
Hvad giver Imerco eleverne med videre i karrieren?
Vi giver dem en overordnet fornemmelse for faget og for isenkrambranchen generelt, men vi giver dem også plads til at udfolde sig individuelt. Der er forskel på mennesker, og vi giver eleverne rum til at udfolde deres individuelle kompetencer, alt efter hvad de brænder mest for. Jeg er ikke i tvivl om, at de næste to år for de nye elever vil byde på masser af fart over feltet, og ikke mindst mulighed for at få fingrene ned i en masse spændende opgaver qua den ekstra efterspørgsel, vi oplever. Vores kunder kommer til os for at få vejledning til det rigtige køkkengrej eller inspiration til gaver til ens kære, og det vil vores elever blive eksperter i at give.
Oplever du, at corona har haft en indvirkning på dette års elever?
Ja, selvom vi hvert år møder mange dygtige elever gennem skoleforløbet, så har eleverne i år vist et særligt drive og gåpåmod. De er meget engagerede og ivrige efter at komme i gang og lære. Den ekstra store appetit blandt eleverne bliver der sat ekstra meget pris på ude i butikkerne, fordi corona har medført en stor efterspørgsel på vores produkter.