5 hurtige til Jette Buus, ejer af Studie Buus

Der er mere i verden end skandinaviske designbrands, lyder det fra Jette Buus, der ejer designagenturet Studie Buus i Silkeborg. Ved at sætte udenlandske mærker på det danske designkort søger hun at udfordre skandinaviske designvirksomheder til at tænke mere nyskabende.

Hvilken type designagentur er Studie Buus?
Jeg forsøger at trække udenlandske mærker, der ikke er set før og som har et anderledes budskab, til Skandinavien. Det vigtigste for mig er, at jeg repræsenterer nogle mærker, der skiller sig ud i forhold til de produkter, vi ser i Skandinavien. Der skal være en rød tråd i produkternes design, de skal have en historie, og så skal de selvfølgelig også være af høj kvalitet. Rigtig mange kunder fortæller mig, at de gerne vil have nogle produkter, der ikke bliver solgt på hvert et gadehjørne, og det er det, jeg kan tilbyde. Jeg gør meget ud af, at vi vælger bestemte butikker ud i forskellige byer, og at vi så ikke også sælger de samme produkter til nabo-butikken. 

Hvordan finder du de brands, som ifølge dig skiller sig særligt ud?
Når jeg rejser rundt i verden, holder jeg altid øjne og ører åbne for nye, spændende mærker. Derudover har jeg efterhånden et godt netværk rundt omkring i Europa. De fortæller mig også om nye produkter. Jeg har desuden mange års erfaring fra mode- og tekstilbranchen, og derfor er jeg vant til at spotte en trend. Selvom det er vovet at tage nogle mærker ind, som skiller sig meget ud fra den danske og skandinaviske designtradition, følger jeg alligevel altid min mavefornemmelse, hvis et mærke først har fanget min interesse.

Hvorfor er det vigtigt at have øje for de udenlandske mærker?
Nogle gange kommer udenlandske mærker med et nyt designudtryk. Især hollandske designere er gode til at være nyskabende, og det er vigtigt, at vi i Danmark også åbner op for andre mærker end kun de skandinaviske. Det er vigtigt, at design- og livsstils-virksomheder er mere individuelle i deres udtryk, og at de tør træde lidt mere udenfor det gængse – det er det, der gør design så spændende.

Hvad er godt design ifølge dig?
For mig handler det om at sælge nogle produkter, der er unikke, og som folk kan bruge til at give deres indretning et personligt præg. Folk vil også have noget ind i boligen, som kan bruges til flere formål. En lille skål skal ikke bare bruges til at servere mad i. Den skal også kunne bruges som en urtepotte eller til krydderier. Godt design er derfor det unikke, funktionelle, flotte og den gode kvalitet.

Du sælger blandt andet et mærke ved navn Beija Floor – hvad er der særligt ved dette?
Beija Flor er et mærke fra Israel, som designer vinyltæpper, dækkeservietter, bordløbere og dekorative fliser til både væg og gulv. Beija Flor vil gerne sætte farve på tilværelsen, og den tankegang kan jeg i høj grad forene mig med. Produkterne er originale, dekorative og funktionelle, og så er kvaliteten god. Derudover er produkterne med til at give indretningen et personligt præg, og vil man løbende give sin indretning et nyt udtryk, kan man også det. ”Be creative and color up your life” er et af Beija Flor’s slogans.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Designbase.dk

Basic & More åbner butik på Fisketorvet

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

14.01.2025Designbase.dk

Heimtextil et gået i luften

14.01.2025Designbase.dk

The Inspired Home Show ændrer dagene

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023