5 hurtige til Jette Buus, ejer af Studie Buus

Der er mere i verden end skandinaviske designbrands, lyder det fra Jette Buus, der ejer designagenturet Studie Buus i Silkeborg. Ved at sætte udenlandske mærker på det danske designkort søger hun at udfordre skandinaviske designvirksomheder til at tænke mere nyskabende.

Hvilken type designagentur er Studie Buus?
Jeg forsøger at trække udenlandske mærker, der ikke er set før og som har et anderledes budskab, til Skandinavien. Det vigtigste for mig er, at jeg repræsenterer nogle mærker, der skiller sig ud i forhold til de produkter, vi ser i Skandinavien. Der skal være en rød tråd i produkternes design, de skal have en historie, og så skal de selvfølgelig også være af høj kvalitet. Rigtig mange kunder fortæller mig, at de gerne vil have nogle produkter, der ikke bliver solgt på hvert et gadehjørne, og det er det, jeg kan tilbyde. Jeg gør meget ud af, at vi vælger bestemte butikker ud i forskellige byer, og at vi så ikke også sælger de samme produkter til nabo-butikken. 

Hvordan finder du de brands, som ifølge dig skiller sig særligt ud?
Når jeg rejser rundt i verden, holder jeg altid øjne og ører åbne for nye, spændende mærker. Derudover har jeg efterhånden et godt netværk rundt omkring i Europa. De fortæller mig også om nye produkter. Jeg har desuden mange års erfaring fra mode- og tekstilbranchen, og derfor er jeg vant til at spotte en trend. Selvom det er vovet at tage nogle mærker ind, som skiller sig meget ud fra den danske og skandinaviske designtradition, følger jeg alligevel altid min mavefornemmelse, hvis et mærke først har fanget min interesse.

Hvorfor er det vigtigt at have øje for de udenlandske mærker?
Nogle gange kommer udenlandske mærker med et nyt designudtryk. Især hollandske designere er gode til at være nyskabende, og det er vigtigt, at vi i Danmark også åbner op for andre mærker end kun de skandinaviske. Det er vigtigt, at design- og livsstils-virksomheder er mere individuelle i deres udtryk, og at de tør træde lidt mere udenfor det gængse – det er det, der gør design så spændende.

Hvad er godt design ifølge dig?
For mig handler det om at sælge nogle produkter, der er unikke, og som folk kan bruge til at give deres indretning et personligt præg. Folk vil også have noget ind i boligen, som kan bruges til flere formål. En lille skål skal ikke bare bruges til at servere mad i. Den skal også kunne bruges som en urtepotte eller til krydderier. Godt design er derfor det unikke, funktionelle, flotte og den gode kvalitet.

Du sælger blandt andet et mærke ved navn Beija Floor – hvad er der særligt ved dette?
Beija Flor er et mærke fra Israel, som designer vinyltæpper, dækkeservietter, bordløbere og dekorative fliser til både væg og gulv. Beija Flor vil gerne sætte farve på tilværelsen, og den tankegang kan jeg i høj grad forene mig med. Produkterne er originale, dekorative og funktionelle, og så er kvaliteten god. Derudover er produkterne med til at give indretningen et personligt præg, og vil man løbende give sin indretning et nyt udtryk, kan man også det. ”Be creative and color up your life” er et af Beija Flor’s slogans.

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke lanterner med karakter fra Villa Collection Denmark

15.04.2024Designbase.dk

Keramisk popkultur

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Indret med naturlig charme og godt håndværk

10.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

10.04.2024Designbase.dk

Fire makrotrends for de kommende år

09.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Vi bruger sand fra strandene på Sri Lanka

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023