5 hurtige til Jette Buus, ejer af Studie Buus

Der er mere i verden end skandinaviske designbrands, lyder det fra Jette Buus, der ejer designagenturet Studie Buus i Silkeborg. Ved at sætte udenlandske mærker på det danske designkort søger hun at udfordre skandinaviske designvirksomheder til at tænke mere nyskabende.

Hvilken type designagentur er Studie Buus?
Jeg forsøger at trække udenlandske mærker, der ikke er set før og som har et anderledes budskab, til Skandinavien. Det vigtigste for mig er, at jeg repræsenterer nogle mærker, der skiller sig ud i forhold til de produkter, vi ser i Skandinavien. Der skal være en rød tråd i produkternes design, de skal have en historie, og så skal de selvfølgelig også være af høj kvalitet. Rigtig mange kunder fortæller mig, at de gerne vil have nogle produkter, der ikke bliver solgt på hvert et gadehjørne, og det er det, jeg kan tilbyde. Jeg gør meget ud af, at vi vælger bestemte butikker ud i forskellige byer, og at vi så ikke også sælger de samme produkter til nabo-butikken. 

Hvordan finder du de brands, som ifølge dig skiller sig særligt ud?
Når jeg rejser rundt i verden, holder jeg altid øjne og ører åbne for nye, spændende mærker. Derudover har jeg efterhånden et godt netværk rundt omkring i Europa. De fortæller mig også om nye produkter. Jeg har desuden mange års erfaring fra mode- og tekstilbranchen, og derfor er jeg vant til at spotte en trend. Selvom det er vovet at tage nogle mærker ind, som skiller sig meget ud fra den danske og skandinaviske designtradition, følger jeg alligevel altid min mavefornemmelse, hvis et mærke først har fanget min interesse.

Hvorfor er det vigtigt at have øje for de udenlandske mærker?
Nogle gange kommer udenlandske mærker med et nyt designudtryk. Især hollandske designere er gode til at være nyskabende, og det er vigtigt, at vi i Danmark også åbner op for andre mærker end kun de skandinaviske. Det er vigtigt, at design- og livsstils-virksomheder er mere individuelle i deres udtryk, og at de tør træde lidt mere udenfor det gængse – det er det, der gør design så spændende.

Hvad er godt design ifølge dig?
For mig handler det om at sælge nogle produkter, der er unikke, og som folk kan bruge til at give deres indretning et personligt præg. Folk vil også have noget ind i boligen, som kan bruges til flere formål. En lille skål skal ikke bare bruges til at servere mad i. Den skal også kunne bruges som en urtepotte eller til krydderier. Godt design er derfor det unikke, funktionelle, flotte og den gode kvalitet.

Du sælger blandt andet et mærke ved navn Beija Floor – hvad er der særligt ved dette?
Beija Flor er et mærke fra Israel, som designer vinyltæpper, dækkeservietter, bordløbere og dekorative fliser til både væg og gulv. Beija Flor vil gerne sætte farve på tilværelsen, og den tankegang kan jeg i høj grad forene mig med. Produkterne er originale, dekorative og funktionelle, og så er kvaliteten god. Derudover er produkterne med til at give indretningen et personligt præg, og vil man løbende give sin indretning et nyt udtryk, kan man også det. ”Be creative and color up your life” er et af Beija Flor’s slogans.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Tid til tilmelding til Future On Stage

19.12.2024Designbase.dk

Formex Trend Guide SS25: Håndværk, elegance og legesyge i fokus

18.12.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends tilbyder detailhandlen løsninger i en presset tid

18.12.2024Designbase.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024Designbase.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

17.12.2024Designbase.dk

Innovative talenter gæster Stockholm Furniture Fair’s Greenhouse

11.12.2024Designbase.dk

Hygge og delte oplevelser

11.12.2024Designbase.dk

Året farve 2025: En blød Mocha Mousse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023