5 hurtige til Dea Simonsen
Med en baggrund som Art Director og som nuværende indehaver af interiørvirksomheden Umlaute Designbureau blander Dea Simonsen grafiske koncepter med modig formgivning. Målet er at udfordre og lave produkter med kant.
Hvorfra udsprang ideen om at skabe Umlaute?
Da jeg først fik ideen om at starte mit eget, arbejdede jeg som Art Director i reklamebranchen. Jeg var træt af at sælge andres produkter og trængte til selv at skabe noget med hænderne. Jeg startede med at lave et bord, som jeg fik solgt til nogle møbelhuse, men derefter fandt jeg ud af, at det var mindre boliginteriør, jeg skulle arbejde med.
Hvad er særligt ved Umlautes produkter?
Jeg er ikke uddannet industriel designer. Jeg er uddannet grafisk designer, hvilket man også kan se på mine produkter. Min baggrund gør nok, at jeg er mere modig end andre, og derfor indeholder min kollektion også nogle ret skæve produkter.
Hvilket produkt har størst betydning for dig?
Mit wallsticker-produkt Polka love betyder meget for mig, fordi man kan lege med produktet, og fordi det aldrig kan sættes op på samme måde. Design er masseproduktion, og kunst er unika. Jeg kan dog godt lide at skabe mine produkter, så folk kan gøre dem individuelle, og lægge op til, at folk selv kan være kreative.
Hvad er godt og spændende design ifølge dig?
Godt design i Umlaute-regi er design, hvor der er skåret helt ind til benet, og alt overflødigt er skåret fra. Godt design er, når det er helt ærligt og enkelt. Jeg har netop lanceret en masse nyheder på messerne, hvor en af dem er en lille skulpturskål i papir. Det spændende er, at jeg har skåret helt ind til benet med formen, og så har jeg pyntet skålen med grafisk design. Jeg kan dog også blive begejstret for design, der er et overflødighedshorn. Mange hollandske designere kan for eksempel lide at gå all in, og det kan også være fint.
Hvor ser du Umlaute være om 10 år?
På messerne har jeg fået mange nye udenlandske kontakter, så den internationale del vil jeg gerne gøre mere ud af fremover. Om 10 år er Umlaute forhåbentlig også lidt større, men det er stadig pionerånden, der er drivkraften. Målet er ikke at være et stort designtog, der kører derudaf. Målet er stadig at lave sjove og udfordrende designs og at være flere om det.