40 års designevolution
Vi ønsker evolution frem for revolution. Vi vil udvikle EVA TRIO løbende, og ekspandere internationalt i et fornuftigt tempo. Det siger adm. direktør i Eva Solo Jan Engelbrecht i en snak om EVA TRIO, der fylder 40 år i år, og som faktisk blev kaldt en revolution, da gryderne i sin tid blev lanceret.
Da Erik Mangor for 40 år siden præsenterede de første EVA TRIO gryder for indkøberne i Magasin, var beskeden, at han hellere skulle gå lidt længere op ad gaden til Spejdersport. For de gryder er da noget, man vil bruge til at sætte over et bål!.
Men EVA TRIO revolutionerede faktisk grydemarkedet. Allerede første år solgte man for en million kroner af de nye gryder, og i dag 40 år senere har man en kendskabsgrad tæt på de 100 pct. på det danske marked.
Revolutionen ligger i navnet, for trio henviser til én grydeserie men med gryder og pander i forskelligt materiale alt efter behov:
Smedejern holder godt på varmen og er godt at stege i.
Kobber er en rigtig fin varmeleder, der hurtigt reagerer på temperaturjusteringer
Aluminium er en fin varmeleder, der fordeler varmen hurtigt og jævnt
Helt nyt var det også, at samme låg kunne bruges til flere gryder, og også her var og er der flere muligheder.
Sidst men ikke mindst var det også helt nyt, at gryderne havde stålhåndtag, der ikke blev varme. Det vil sige, man pludselig havde professionelt kogegrej til almindelige hjem, fortæller Jan Engelbrecht, der siden 1998 har været indehaver af virksomheden Eva Solo, og som er barnebarn af Erik Mangor, der stiftede virksomheden.
Virksomheden blev etableret i 1913, og i 50erne begyndte Erik Mangor at satse på køkkenudstyr. Det var dengang køkkenudstyr kun skulle være funktionelt, hvor kvinderne stod i køkkenet, og hvor køkkenet var et værksted. Det var også i 50erne, at virksomheden begyndte at bruge navnet EVA.
Men da kvinderne for alvor begyndte at komme ud på arbejdsmarkedet i 70erne, blev der pludselig stillet andre krav til køkkenudstyret. Man etablerede amerikanske, åbne køkkener, man var fælles om madlavningen, og gæsterne kunne både kigge ind i og være med i køkkenet. Det betød, at køkkenudstyret nu skulle tilføres en ekstra æstetisk dimension, fortæller Jan Engelbrecht.
Ole Palsby havde dengang Københavns førende køkkenudstyrsbutik, men i 1975 måtte han lukke butikken.
På den sidste åbningsdag kom min morfar forbi. Han spurgte Ole Palsby, der i øvrigt var uddannet vekselerer og på det tidspunkt ikke havde designet noget som helst, om han med sin store viden om køkkengrej mente, han kunne designe en serie gryder, der var bedre end alle de andre på markedet. Det mente Ole, han kunne, og EVA TRIO blev født, fortæller Jan Engelbrecht
Ole Palsby blev ansat som konsulent hos Erik Mangor i 1976, og i 1977 lancerede man EVA TRIO serien på det danske marked.
En institution i køkkenet
Siden er EVA TRIO serien blevet en institution i køkkenet. I 1984 kom serien i rustfrit stål, og igennem årene er den blevet forbedret. Samlingerne er blevet flottere, i takt med at teknologien har udviklet sig, men selve designet er det samme som for 40 år siden.
Igennem årene har mange forsøgt at kopiere EVA TRIO-serien, og en enkelt retssag endte med, at man fik rettens ord for at EVA TRIO er et værk, og modparten Dansk Supermarked blev dømt til at betale den største erstatning for kopiering nogensinde på daværende tidspunkt.
Selvsamme grydeserie har naturligvis også vundet en række priser igennem sit 40 år lange liv. Første gang EVA TRIO serien vandt en pris var allerede i 1978, hvor man vandt ID Prisen. Siden har man vundet Red Dot Award med flere.
I dag er EVA TRIO ikke bare en grydeserie men en køkkenserie, der klart lever op til mottoet Fra køkken til bord med kander, ovnfaste fade og redskaber samt Legio Nova stellet, der oprindeligt er designet af Ole Palsby, og blev relanceret i en ny udgave i 2015 med stor succes.
Spørger man Jan Engelbrecht, hvad han tror, grunden til EVA TRIOs store succes igennem 40 år har været, svarer han klart: Der er kvaliteten. Vi har altid satset på en virkelig høj kvalitet så god, at den er god nok til professionelt brug, og med et smil tilføjer han: faktisk er den lidt for god, for forbrugerne skifter kun gryderne, når de har brug for noget nyt at kigge på.
Samarbejde med kokkelandsholdet
EVA TRIO samarbejder også med kokkelandsholdet, som man blev sponsor for i 2014. Faktisk henvendte kokkelandsholdet sig selv til Eva Solo, for de mente, at skulle de bruge køkkengrej, ville de gerne bruge EVA TRIO.
Det er vi da meget stolte af, for det er endnu en blåstempling af EVA TRIO, fastslår Jan Engelbrecht.
I forbindelse med 40 års jubilæet har man således også produceret fire nye Grejskolen-film, hvor kokkene fra landsholdet giver tips og tricks til traditionel mormormad, der jo er meget oppe i tiden netop nu.
En gryde der holder hvad den lover
EVA TRIO serien udvikles naturligvis løbende. For Jan Engelbrecht er helt klar på, at skal man bevare en høj forbrugerloyalitet, skal man arbejde med den, pleje den og videreudvikle produkterne.
Vi har en rigtig høj forbrugertillid. Vi skaber smukke, stilfulde gryder, der holder, hvad de lover, og så længe, der ikke findes noget bedre, så fastholdes tilliden. Derfor udvikler vi serien og optimerer.
I anledning af jubilæet relanceres en høj kasserolle en slags konisk miniwok, der er perfekt til eksempelvis kål, der er stort, når det lægges i gryden, og som falder sammen, når det varmes op.
Evolution frem for revolution
I dag eksporterer Eva Solo godt 60 pct., og det var det potentiale, Jan Engelbrecht så, da han overtog virksomheden i 1998.
Vores vision er fortsat at bevæge os den vej. Vi har i princippet de kunder, vi gerne vil have i Skandinavien. Vi har etableret en organisation og et selskab i Tyskland, og vi har lige fået en fransk landechef, lyder det fra Jan Engelbrecht, der fortæller, at man i større eller mindre omfang er at finde på 64 markeder, og at målet er at komme endnu bredere ud samt selvfølgelig at fastholde sin markedsandel i Skandinavien.
Vi tror mere på evolution end revolution. Vi tror på, at vi kan udvikle os i en hastighed, vi kan kapere, og hvor vi kan følge med. Ser man på grydemarkedet generelt, består det af en lang række lokale spillere og ganske få internationale spillere, men det vil vi gerne lave om på.
Og Jan Engelbrecht har tallene til at bakke sine ord op. GFK-tallene viser nemlig, at hver 3. gryde, der blev solgt i 2016 i Danmark, var en EVA TRIO gryde, og hver 4. stegepande solgt i december alene var en EVA TRIO stegepande.
Vi iscenesætter os selv. Vi køber ting, der fortæller noget om os selv, og i Danmark er levestandarden så høj, at vi bruger boligen til at kommunikere vores livsstil. Det gælder designkommunikation, og det kræver kvalitet.
Og Jan Engelbrecht fortæller med et smil, at noget af det, der har ført EVA TRIO igennem de 40 år, var Ole Palsbys evindelige stædighed.
Han satte os mange grå hår i hovedet, men vi fik design og unikke produkter, der holder på den lange bane, og som vil holde i mange år frem.