40 år i en spændende branche
Peter Kroll etablerede Ideform i Charlottenlund for 40 år siden. Han ser tilbage på en spændende branche i rivende udvikling, og på de mange spændende mennesker, han har mødt igennem tiden.
Peter Kroll har drevet egen isenkramforretning, Ideform i Charlottenlund, i 40 år, og han har været i branchen i 55 år. Det betyder, at han har oplevet både op- og nedgange i branchen, og at han har set branchen udvikle sig igennem årene.
Peter er startet helt fra bunden med et job hos den lokale isenkræmmer, hvor han bl.a. skulle banke skæfter på kostene. Senere i 1961 kom han i lære i en forretning i Hellerup, og han husker, at han første dag mødte op i hvid skjorte og slips, hvorefter han fik udleveret en halvrusten spand og besked på at hente koks i kælderen.
Han husker videre, at 1962 var året, hvor Den lille havfrue var på årets juleplatte, og at de blev revet væk, og at varerne til butikkerne ankom pakket ind i træuld med snor omkring. Han fortæller også om dengang termokanderne kom på markedet som noget helt nyt og revolutionerende.
Vi havde kunder, der kom ind i butikken og klagede, fordi de havde sat dem på gasblusset, og de var smeltet!!
Fonduesættet, kan Peter også huske, blev lanceret, og han slår fast, at det i det hele taget har været utroligt interessant at følge den udvikling, branchen har været igennem.
Efter at han var udlært, var han uden for branchen i nogle år, hvor han var ansat hos 3M, herefter fik han job hos Holmegaard, hvor hans chef var Poul Jørgensen, der nu i de seneste 10 år har været ansat hos Peter Kroll i Ideform verden er lille
For Peter har det haft betydning både at kende engros- og detailleddet i sit videre arbejde i butikken, som han i øvrigt overtog i 1976. Dermed var han tilbage på Ordrupvej, hvor han har enten boet eller arbejdet hele sit 67-årige liv på nær 7 år.
Alsidig branche
Da Peter Kroll åbnede Ideform var det en meget alsidig branche.
Jeg kunne have en dame, der kom ind og brugte et kvarter på at købe en møtrik til 50 øre, og samtidig solgte jeg Royal Copenhagen i den anden ende af butikken.
Peter Kroll fandt dog hurtigt ud af, at for ham handlede det om at specialisere sig, og da han efter syv år flyttede butik til nye lokaler på Ordrupvej, droppede han samtidig værktøjet og møtrikkerne.
Vi var jo begrænset af lokalet, men jeg vil da også sige, at det var med stor glæde, vi fjernede værktøjet fra hylderne og i stedet kunne koncentrere os om porcelæn, køkkentøj med videre og udvikle det.
Og sortimentet udvikler sig stadig. VIPP er blandt de nyeste leverandører, og således er også lamper og badeværelsesmøbler at finde i butikken.
Igennem årene har Peter Kroll lært mange af branchens store personligheder at kende, og han nævner bl.a. Erik Rosendahl fra Rosendahl Design Group, Jens Peter Thuesen fra Thuesen Jensen og Erik Bindslev fra Weber.
Og han lægger ikke skjul på, at han savner nogle personligheder i branchen i dag.
Den er blevet mere strømlinet, end den var engang, siger han, men han mener dog også, der er nogle gode ledere på vej ude i firmaerne.
Han slår også helt fast, at det bestemt ikke er alle 40 år, der har været rosenrøde. Danmark var igennem både en kartoffelkur og en oliekrise, og Peter Kroll har oplevet såvel kraftige opgange som kraftige nedgange.
Men jeg har dog aldrig oplevet noget som den krise, vi netop har været igennem, pointerer han, og han slår fast, at branchen er blevet væsentligt mere kedelig, end den tidligere var.
Mange mærkevarer er forsvundet i en grad, vi ikke tidligere har set, og i princippet er det nu blevet sådan, at produktet er ligegyldigt, hvis prisen passer.
Men når det er sagt, er Peter glad for, at hans forretning ligger i Charlottenlund, hvor der altid er mennesker, der har penge at bruge. Eksempelvis er det ikke usædvanligt, at en kunde køber 24 Orrefors krystalglas på én gang, fortæller han.
Altid interesseret i design
Peter Kroll har altid været interesseret i design, og han har altid tæt fulgt såvel den forretningsmæssige som den designmæssige udvikling i tiden.
Han holder af at se producenter, der gør det godt, og som vokser, og han nævner bl.a. Weber, der gik fra at have en omsætning på 20 mio. kr. til at have en omsætning på 1 mia. kr.
Første år, Weber var på det danske marked, blev der i alt solgt 29 grills. Jeg solgte de syv i min butik, fortæller Peter Kroll. Faktisk har han designet en oval porcelænstallerken til Weber, og den sælges stadig i butikken.
Han mener, tillid er et kodeord i samhandlen med leverandørerne både dengang og i dag.
Når det gælder kæder, vil Peter Kroll ikke anbefale nogen at startede butik i dag, uden at være en del af en kæde. Dog står han selv uden for kæderegi, men han pointerer kraftigt, at det kun kan lade sig gøre takket være hans store netværk i branchen. Det ville ikke kunne lade sig gøre i dag, siger han.
I dag er der foruden Peter Kroll tre medarbejdere i butikken, og selv om det er hårde tider, går det OK. De 10-12 pct.s årlig stigning i omsætningen, som butikken havde i mange år før 2008, er dog ikke længere at se i regnskaberne.
Selv om Peter Kroll fylder 67 år i år, har han ikke umiddelbart planer om at stoppe sin erhvervskarriere.
Jeg holder meget af at tale med mennesker hver dag i butikken, siger han. Han medgiver også, at man skal være mere skrap end nogensinde for at drive en god forretning, der giver overskud. Er man ikke påpasselig med sine indkøb, så taber man, fastslår han.
Rabatterne mener Peter Kroll ikke, vi kommer uden om i fremtiden, men han mener klart, at det er gået over gevind med rabatter på alt.
Vi er et gammelt uldkræmmerfolk, og vi elsker rabatter. Nordmændene og svenskerne har deres råstoffer, finnerne har deres design, og i Danmark sælger og handler vi. Det er vores mentalitet at handle, og den er vakt til live de senere år. Men det skal ikke gå over gevind. Der sker en kraftig udvikling i branchen i disse år, men jeg mener klart, at man skal passe på, at man udvikler sig med en fart, så man selv kan følge med, slutter Peter Kroll.