3 x 25 år kræver X-Faktor
Hos Brix Design A/S kan man fejre hele tre x 25-års jubilæum. Det gælder samarbejdet med OXO, OXOs ikoniske salatslynge og Brix Designs egen TarLet. Adm. direktør Christian Brix-Hansen mener det handler om fælles værdier, og for produkterne gælder det sammenkoblingen af kvalitet, funktionalitet og æstetik.
Brix Design kan i år fejre ikke mindre end tre 25-års jubilæer. Det er 25 år siden, Christian og Joachim Brix-Hansen fik forhandlingen af det amerikanske brand OXO. Det er 25 år siden OXO lancerede sin ikoniske salatslynge, og det er 25 år siden, Brix Design lancerede deres egen TarLet.
Ikke mange produkter når at fejre 25-års jubilæum, og spørger man adm. direktør Christian Brix-Hansen, skal et produkt have X-faktor for at runde de 25 år på markedet. ”Det handler i høj grad om at æstetisk og funktion skal gå op i en højere enhed, og løser produktet samtidig et problem, så har det potentiale til at fylde 25”.
Han nævner Kitchen Aid, Stelton EM 77-kanden og Margretheskålen, der alle er designikoner med mere end 25 år på bagen, og hvor netop form og funktion går hånd i hånd. ”Men prisen spiller også ind. Kostede vores TarLet 300 kr. ville vi ikke sælge så mange, som vi gør til en pris af 60-70 kr., og samtidig ligger den i et prisleje, hvor det ikke kan betale sig for andre at kopiere den”, forklarer Christian Brix-Hansen.
Men der er flere grunde til, at et produkt kan nå 25 år på markedet, og det, mener Christian Brix, er udvikling.
OXO-salatslyngen blev lanceret i plast for 25 år siden. Plastmodellen blev produktudviklet, og i dag fås den i adskillige varianter; samt i rustfrit stål og nu også i borosilikat glas.
”Det er faktisk det, vi altid rigtig godt har kunnet lide ved OXO. De videreudvikler på eksisterende produkter, og er der noget, der kan forbedres, forbedres det. det vil sige, at grundsubstansen er den samme, men den fintunes med tiden til et bedre og bedre produkt”.
Kartoffelskrælleren fra OXO er et andet godt eksempel på det, og Christians holdning er klart, at det er en god måde at sikre, at man er foran konkurrenterne.
Også Pop Container-serien findes i en version 1 og en version 2. ”Da version 1 havde været på markedet i nogle år, blev den kopieret, men så videreudviklede man produktet, og lancerede en endnu bedre version 2 med et andet æstetisk udtryk”.
Og netop kvalitet, funktion og æstetik ligger i DNA’et hos både Brix Design og OXO, og Christian Brix er ikke i tvivl om, at en vægtig grund til at samarbejdet har kunnet fungere i 25 år er, at virksomhedernes grundlæggende værdier er de samme.
”Vores samarbejde har vist sig at være særdeles langtidsholdbart, og vores filosofier er identiske, nemlig at skabe universelt design, der kan hjælpe så mange mennesker som muligt. Og det har både de og vi holdt fast i”.
I dag er Christian og Joachim Brix-Hansen ikke bare forhandlere, de er også med inde over produktudviklingen på prototypestadiet. ”Vi sætter stor pris på tætte og langvarige relationer med vores leverandører og med vores kunder, og at have samarbejdet med nogen i 25 år giver en kontinuitet i organisationen. Vi har gennemlevet mange kriser sammen; corona, finanskriser og dot.com kriser, og vi har overlevet det. Så ved man, hvor man har hinanden”.
Det udspringer af funktionen
Årsagen til, at New York’eren Sam Farber i sin tid startede OXO var, at han bemærkede, at hans kone, Betsey, havde problemer med at bruge en kartoffelskræller på grund af gigt. Det fik ham til at tænke over, hvorfor almindelige køkkenredskaber var så ubehagelige at bruge og hvorfor, der ikke fandtes komfortable, nemme-at-bruge redskaber. Han så en mulighed for at skabe mere gennemtænkte køkkenredskaber til gavn for ALLE brugere og ikke bare brugere med gigt eller svage hænder, og han gik i gang med et eksperimentere. Efter mere end 100 prototyper og utallige design-forbedringer, blev de første 15 OXO køkkenredskaber lanceret i 1990, heriblandt den ikoniske kartoffelskræller, og deres ergonomiske design satte en ny standard for industrien og løftede forventninger til, hvad køkkenredskaber skal være og kunne. Grebene er ergonomiske og komfortable at bruge, og der bliver kræset om detaljen i designet. Og det har OXO igennem årene modtaget flere end 250 internationale designpriser for.
Icons are forever – og salatslyngen fylder 25 år
Det er især fire af OXOs produkter, som kan kaldes ikoniske, og som bliver fejret i år i anledning af at salatslyngen fylder 25 år. De fire ikoner er kartoffelskrælleren fra 1990, salatslyngen fra 1998, de vinklede målebægre fra 2001 og POP Container opbevaringsboksene fra 2007.
Og Brix Design A/S har været med næsten hele vejen. I begyndelsen som distributør i Danmark, og de seneste mange år som nordisk distributør med forhandlingen i Danmark, Sverige, Norge og Finland, og Christian Brix løfter sløret for, at man for at styrke organisationen netop har ansat et kendt ansigt i branchen, nemlig Henrik Ekelin i en nyoprettet stilling som Nordic Business Manager.
”I coronatiden udviklede vi et tættere samarbejde med vores kunder i Norden, og med Henriks store viden om branchen fra sit mangeårige virke som dansk og skandinavisk salgschef for Le Creuset, er det planen at styrke det samarbejde yderligere, og at servicere vores kunder i Norden endnu bedre på både eksisterende og nye brands, der er på vej”, fortæller Christian Brix-Hansen.
Kvalitet er bæredygtighed
Når man taler kvalitet, kan man ikke undgå at tale bæredygtighed, og det betyder meget for både OXO og Brix Design.
”Det aller vigtigste er at fremstille kvalitetsprodukter, der holder i mange år. Men når det er sagt, har OXO ud over at minimere emballager inkl. gaveæsker, ligesom man er gået fra bagkort i plast til bagkort og emballager kun i pap, valgt at give 1% af deres globale salg til organisationen ”1% for the Planet”.
”Logoet ”1% for the Planet” er trykt på OXO produkternes emballage, og logoet er en del af den ”Icons are forever”-markedsføringskampagne, som vi kører hen over året, så både vores forhandlere og forbrugerne bliver opmærksomme på, at de ved at købe et OXO-produkt, giver et bidrag til støtte for miljøet”, fortæller Christian Brix, der tilføjer, at Brix Design også selv gør, hvad de kan for at passe på miljøet. Derfor leveres alle Brix Design-produkterne med bagkort af pap og så vidt som muligt helt uden plast eller strips, så det er let at sortere”.
Det gælder bl.a. TarLet, der også fylder 25 år i år, og som blev udviklet af Christians og Joachims far Helge Brix-Hansen, som det perfekte redskab til at tage fat om tarteletter med.
Slutteligt falder talen på tiden fremover, og Christian Brix-Hansen slår fast, at han er fortrøstningsfuld.
”Vi har været på en rejse med kunder og leverandører igennem tre corona-år, hvor vores fornemmeste mål var at skaffe varer og holde priserne stabile. Det lykkedes med kun en enkelt prisjustering, og det har vores kunder belønnet os for med en positiv tilgang til vores produkter og vores brands. Så ja, vi ser lyst på fremtiden”, slutter Christian Brix-Hansen.
Om 1% for the Planet
1% for the Planet blev grundlagt i 2002 af Yvon Chouinard, som også var med til at grundlægge outdoor-mærket Patagonia. Patagonia er selvfølgelig også partner med 1% for the Planet.
1% for the Planet ønsker at bidrage til at takle vor tids mest påtrængende miljøproblemer. Med hjælp fra mere end 5.000 medlemmer, der støtter miljøpartnerne hos 1% for the Planet, er de med til at skabe en positiv forandring inden for organisationens seks kerneområder: klima, mad, jord, forurening, vand og dyreliv.
Miljøpartnerne er non-profit organisationer, som er godkendt af 1% for the Planet, og som arbejder for at skabe en sund og ren fremtid for vores planet ved at promovere og realisere miljøvenlige og bæredygtige løsninger på de miljømæssige udfordringer, vores planet står overfor, samt uddanne mennesker til at få en større miljøbevidsthed.
De virksomheder, der støtter 1% for the Planet, forpligter sig til at donere mindst 1% af deres årlige salg til miljøpartnerne.
Hvert år donerer OXO flere millioner dollars i finansiering og ressourcer til 20 forskellige non-profit organisationer, der fokuserer på et eller flere af OXOs tre udvalgte kerneområder: bæredygtige fødevaresystemer, renere luft, jord og vand og miljøuddannelse.
I Europa støtter OXO primært projekter med fokus på lokal fødevareproduktion, reduktion af madspild og re-distribution af overskudsmad, såsom FareShare og The Orchard Project i UK, Tafel i Tyskland, og VeniVerdi og Aux Arbres Citoyens i Frankrig.