Øllet skal have skum på
Ølkulturen har udviklet sig kraftigt i de senere år. Den trend har Menu nu taget fat om med lanceringen af en Beer Foamer, der skaber det skønneste skum på øllet til præsentation i butikkerne til Fars dag.
Ølkulturen har bredt sig. I mange år har danskerne sat pris på et godt glas vin, og vi har købt alverdens udstyr i design- og interiørbutikkerne, der kan være med til at sikre, at vinen serveres på bedste vis.
Nu sker det samme med øl. Igennem de senere år er der dukket et væld af mikrobryggerier op i såvel Danmark som i udlandet, og der har dannet sig en ølkultur uden for værtshusene. Mændene holder ølaftener, og der serveres i langt højere grad end tidligere øl til maden frem for vin.
Den trend har Menu taget op, og Norm; Jonas Bjerre-Poulsen og Kasper Rønn, der i dag er tæt tilknyttede Menu som designmanagers, og dermed sammen med Bjarne Hansen beslutter, hvilke designere og designs, der skal arbejdes med i fremtiden, har skabt en Beer Foamer, som butikkerne kan lancere som den perfekte gave til Fars dag.
I USA var der i 1990 godt 500 mikrobryggerier, i dag findes der 3000!, fortæller Kasper Rønn, og da han og Jonas Bjerre-Poulsen valgte at tage øl-udfordringen op, fik de læst og undersøgt en hel masse om netop øl.
<p>Det, der er vigtigt, er, at man bevarer kulsyren i øllet (boblerne) og ikke mindst, at man har et skumlag på øllet. Skumlaget er med til at fastholde kulsyren i øllet.</p>
Det, der er vigtigt, er, at man bevarer kulsyren i øllet (boblerne) og ikke mindst, at man har et skumlag på øllet. Skumlaget er med til at fastholde kulsyren i øllet. Samtidig er det i skummet, at mange af øllets dufte findes, og så er kombinationen af det skarpe øl og det bløde skum dét, der skaber er godt glas øl, forklarer Kasper Rønn, og han tilføjer smilende, at det bestemt ikke har været en kedelig proces at udvikle Beer Foameren. For ud over at have talt med både bryggerier og brygmestre, har de to også selv måttet afprøve adskillige udgaver af Beer Foameren, inden de fik løst designopgaven.
Kobberkedlen som udgangspunkt
Udgangspunktet for designet er kobberkedlen, som man bruger til at brygge øl i, og herefter gælder det teknikken, nemlig et lille piskeris, der pisker skum af den ene centimeter øl, man hælder op i den underste del af Beer Foameren.
Man pisker i 20 sekunder, og det flødeskumsagtige skum hælder man tilbage i ølglassen oven på øllet, forklarer Kasper.
Princippet er, at piskeriset slår boblerne i øllet i stykker, så de bliver mindre og mindre, og derved danner et skum, der holder i godt en time, i modsætning til skum på en øl, der er hældt op på almindelig vis og som holder nogle minutter. Øllet forbliver friskt og drikkeklart.
Og så er det jo et herligt lille stunt, man kan foretage, foran sine gæster, lyder det fra Kasper, der selv har prøvet det med stor succes. Han er ikke i tvivl om, at Beer Foameren bliver starten på en serie øl-produkter fra Menu.
Beer Foamer har allerede været præsenteret internt i salgsorganisationen samt på messer rundt omkring i verden og med stor succes.
Men det er spændende at opleve, at ølkulturen er meget forskellig i de respektive lande. I USA tog de Beer Foameren til sig straks, og det samme er sket i Norden, men i Tyskland mener man at have verdens fineste ølkultur, så de skal lige vænne sig til det nye produkt, forklarer Ole Poulsen, der videre fortæller, at man har været meget bevidst omkring prispunktet på Beer Foamer, så den ligger på 299,95 kroner, hvilket er en god gavepris.
Til at støtte butikkerne i salget har Menu skabt en Facebook-side, ligesom man har lavet en Instagram profil, hvor brugere kan dele oplevelser og billeder af øl, skum og Beer Foameren i brug, og hvor planen er, at mennesker fra hele verden kan deltage.