Vi tager Rosendahl ind i en ny tid

For to år siden tiltrådte modeskaberen David Andersen som kreativ direktør for Rosendahl. Det var et sats, men det har i den grad givet pote. Rosendahl-kollektionen har fået et løft ind i en ny tid, men med stor respekt for den Rosendahl-signatur, der har skabt brandet.

Glassene er designet af Rosendahls interne designere. Karaflen er designet af Pil Bredahl, som siger, at karaflen skal være nem at bruge i hverdagen, men indeholde visuelle elementer, der gør, at den lige så naturligt finder sin plads på festbordet eller ved særlige lejligheder..

”Rosendahl er på vej et nyt sted hen. Vi bevæger os med den tid, vi lever i, men med stor respekt for det originale Rosendahl-DNA og den Rosendahl-signatur, der har gjort brandet til, hvad det er i dag”. Sådan lyder det fra David Andersen, der er nu er Vice President for Design hos Rosendahl Design Group.

Det var en kvalificeret satsning, da CEO Henrik Rosendahl for godt to år siden valgte at starte samarbejdet op med modedesigneren David Andersen, men det har vist sig at være et ”match made in heaven”. David har tilført Rosendahl-brandet nyt liv og ny energi, og hans tilgang til design har skabt et helt nyt og spændende Rosendahl-udtryk.

”Min fornemmeste opgave har været at gøre Rosendahl til et brand, der følger med tiden – at tage Rosendahl ind i en æra, men at gøre det i den ånd, brandet er skabt”, lyder det fra David Andersen. Og med efterårs- og vinterkollektionen 2016 ser man for alvor Davids inspiration og nytænkning.

Selv er han meget glad for den nye kollektion.

”Som kreativ vil man naturligt altid mere. Men jeg synes, vi har nået alt det, jeg kunne ønske mig – og mere til - og jeg er mega stolt af det arbejde, der er gjort fra såvel de interne som fra de nye eksterne designeres side. De nye produkter klæder brandet samtidig med, at de understreger en ny tid”.

Kan man skabe en ny karaffel?
En af Rosendahls meget store ikoniske succeser er karaflen fra 2000. Men nu er den nytænkt og opgraderet.

”Når jeg ser på den oprindelige Grand Cru-karaffel, kan jeg blive helt bange, for det er fantastisk godt gjort, og jeg spurgte da også mig selv, ”kan man virkelig skabe en ny karaffel?” Men det kan man godt! Vi er i en ny tid, der er nye funktioner, der skal arbejdes med, og et nyt udtryk”, lyder det fra David Andersen, der fortæller, at han begyndte med at kigge på funktionaliteten; hvad fungerer ved den gamle karaffel, og hvad fungerer ikke, hvilke funktioner skal en karaffel rumme i dag, hvilket design går forbrugerne efter, og til sidst; skal den designes internt, eller skal den designes af én ekstern, hot designer?

David besluttede sig for at lade designer Pil Bredahl give sit bud på en karaffel.

”Vi talte designet igennem. Den skulle kunne stå i køleskabslågen, den skulle indeholde det samme som den gamle, der skulle låg på, og der skulle være en dråbefanger på karaflen. Pil kom op med en idé, og lige fra den allerførste tegning syntes jeg bare, den fungerede, og jeg var solgt”, fortæller David.

I det hele taget har han generelt valgt at samarbejde med udvalgte eksterne designere på en række af de nye produkter.

”Jeg har valgt designere, som, jeg mener, kan byde ind med noget innovativt og interessant. Og det har de helt klart gjort”.

Det gælder Pil Bredahl, der har designet en ny karaffel, Eva Harlou, der står bag en nytænkt, multifunktionel kugle med vinværktøjer, og et nyt knivsæt designet af Thomas Sigsgaard. Selv Rosendahls legendariske skænkeprop ses nu i en 2016 udgave designet af Tom Nybroe, der også står bag den nye glasserie Premium, som blev lanceret i foråret.

”Man drikker vin på en anden måde i dag end for 20 år siden. Derfor er den nye skænkeprop også et iltningsprodukt såvel som en skænkeprop. Inspirationen er hentet i den gamle – funktionaliteten er ny!”

Dog betyder det ikke, at den gamle skænkprop tages ud af produktion, men at den får en søster.

Det er ikke kun yngre, nulevende designere, der har sat deres præg på Rosendahls nye kollektion. David Andersen har også taget fat i Nanna Ditzels Kryds og tværs-mønster fra 50erne og ført det op til 2016 på dækkeservietter, bordskånere og grydelapper i silikone, opbevaringsglas og urtepotter samt naturligvis på tekstiler til boligen.

”Rosendahl er et forholdsvis nyt brand, og med Nanna Ditzel-serien tilfører vi det tyngde og en meget inspirerende designhistorie”, fortæller David Andersen.

”Alt sker i samarbejde med Nannas tre døtre; Dennie, Vita og Lulu, der alle har en fantastisk designforståelse såvel som forståelse for form og farver. Vi har fået lov til at ”dykke ned i” Nannas arkiver, og i første omgang var det kryds og tværs-designet, vi faldt over, men planen er at udbygge serien med flere af Nanna Ditzels designs”.

Vi skal tilbage til originaliteten
David er ikke i tvivl om, at tiden er til, at vi vender tilbage til håndværk og originalitet.

”Vi vil gerne have den ægte vare, og vi vil gerne have historien bag. Derfor er der heller ikke noget, der designes uden omtanke i Rosendahl-kollektionen. Vi skal opfylde et behov hos forbrugeren, og samtidig skal vi sikre, at man ikke er i tvivl om, hvor produktet kommer fra”.

Med den nye Rosendahl-kollektion er målet at ramme en yngre målgruppe og naturligvis fastholde de mange Rosendahl-fans med spændende nyt i kollektionen.

”Vi vil vise, vi kan bygge på det eksisterende Rosendahl og skabe et udtryk i en ny tid. Med den kommende efterårs- og vinterkollektion har vi taget et lille skridt på vejen – selv om vi synes, vi er nået langt. Men der er rigtig meget fantastisk på vej”, fortæller David, og han slår fast, at Rosendahl-signaturen/designet - der favner bredt – fastholdes.

”Tingene må ikke være for elitære og for dyre. Det skal være nye flotte og innovative produkter til gode priser. Alle kan designe dyre ting for de få. Men rent faktisk er det at skabe en designsucces vanskeligt."

På trods af de mange nyheder og nyudviklinger fortsætter Rosendahl sine velkendte serier.

En sindssyg rejse
Spørger man David, hvordan hans liv har været, siden han for to år siden sagde ja til at være kreativ direktør for Rosendahl, svarer han: ”Det har været en sindssyg rejse. Hver dag bliver jeg mere og mere forelsket, og hver dag vokser jeg med opgaven. Det, der driver mig, er at blive udfordret. Og det bliver jeg i den grad. Jeg elsker det, og jeg er vild med, at man har troet på mig i den grad, det er sket”.

Siden David blev ansat, er han desuden blevet en del af direktionen, og han er blevet overordnet designansvarlig ikke blot for Rosendahl, men for alle brands i Rosendahl Design Group.

”Hvert brand kan noget forskelligt. Det er simpelthen et drømmejob; at kunne sidde med så store klassikere, som vi gør, og samtidig arbejde med unge, aktuelle designere – og ikke mindst at få lov til at arbejde med det drømmeteam, vores designafdeling udgør. Hvor vi har dyb respekt for hinanden, hvor vi kan bruge hinanden, hvor alle har noget at byde ind med, og hvor alle er primadonnaer på den gode måde”.

”For mig er hver dag en dag, hvor jeg får lov til at lære noget nyt. Jeg kan sy en kjole, og det kan jeg også om 10 år, men jeg ved ikke, hvordan man producerer en tallerken. På den korte tid, jeg har været hos Rosendahl, kan jeg kun sige, at jeg er vokset som menneske, og at jeg er blevet dobbelt så klog”, slutter David Andersen med et smil.

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023