Versace kommer til Norden
Hamonoya har fået distributionen af alle brands i Acturus Group i det meste af Norden. Med det kommer super eksklusive brands som Versace og Swarowski til Danmark, men også brands som Rosenthal, Junto, Thomas, Sabonet og Paderno. Og Eva Veileborg Hald og Martin Riis ser frem til den nye, store udfordring.
Det er en stor mundfuld og en meget spændende udfordring, der ligger foran danske Hamonoya. Fra august overtog man nemlig forhandlingen af alle brands i Acturus Group i det meste af Norden, og det med det bl.a. Rosenthal med Junto. Thomas, Versace og Swarowski med flere samt Sabonet og Paderno.
Siden Eva Veileborg Hald overtog Hamonoya og Martin Riis blev COO i virksomheden, har planen været at skabe en bredt funderet platform, der spænder over både kitchen- og dining-segmenterne. Og med det nye samarbejde med Acturus Group er målet nået, og Hamonoya er nu totalleverandør inden for segmenterne.
”Vi er gået fra at være en specialleverandør til at være en totalleverandør. Vi var specialister på kitchen-delen, men vi manglede noget for at nå det, vi gerne ville inden for dining, så vi afdækkede mulighederne og i markedet, og tog kontakt til Acturus Group for godt et år siden. Så processen har været lang, men nu er samarbejdet en realitet”, fortæller Martin Riis. Og med det har man nået et niveau, hvor man, som Martin siger det, kan så meget mere i forhold til at være partnere for branchens aktører.
Både Eva Veileborg Hald og Martin Riis er indstillede på, at netop dining er et svært marked at bevæge sig ind på, men de føler sig også overbeviste om, at med et brand som Rosenthal i ryggen skal det nok lade sig gøre.
”Rosenthal er en stærk spiller på markedet. De har eksisteret siden 1849, så de er med på den lange bane. Samtidig dækker de ikke kun én stil men mange, fra det rå keramik over det fine porcelæn til det eksklusive og ekstravagante med brands som Versace og Swarowski, og fra det funky nye til Maria-serien, der er over 100 år gammel”, fastslår Martin Riis, der videre fortæller, at Rosenthal producerer på egne fabrikker i Europa, og at der hvert år fremstillet 11 millioner enheder.
Acturus Group har været repræsenteret godt i Norge igennem 20 år, og Hamonoya har ansat den agent, der tidligere stod for salget, så det norske marked vil blive betjent uforandret. Planen er naturligvis, at det danske marked skal nå op på det norske niveau i omsætning i løbet af nogle år.
”Rosenthal har produkter i alle prisniveauer fra 200 og 400 kr. og opefter. Men vi føler at vi ikke mindst kan få et ben indenfor i ultra premium segmentet med bl.a. Versace”, fortæller Eva Veileborg Hald, der supplerer med at fortælle, at forhandlere af både Versace og Swarowski skal godkendes af brandet, før man kan få lov til at forhandle dem.
Eva og Martin fortæller, at praktisk talt alle indkøbere, der har været i showroomet i Glostrup har været fascineret af de dekadente Versace, og ikke uden grund. Det er rigt dekoreret med mønstre i smukke farver og malet med ægte guld, så alle kan få udlevet deres drøm om det ekstravagante.
”Og modsat hvad vi troede, er det faktisk de unge, der er allermest vilde med Versace-porcelænet”, lyder det.
Overordnet vil Hamonoya satse på midt- til ultra premium segmentet med de mange nye brands i porteføljen, og Martin mener klart, der er gode muligheder.
”Branchen har brug for fornyelse. Mange af de veletablerede brands er lidt statiske, og ude i butikkerne er det de samme produkter, man ser på hylderne. Det vil vi gerne rokke lidt ved”.
Således satser man naturligvis på kæderne såvel som på små individuelle highend butikker. ”Vi viste kollektionerne for kæderne på Ambiente, og allerede der fik vi en god indikation af, at de gerne ville lege med”.
Vælger ud til markedet
Hamonoya vælger de produktgrupper og brands ud fra den kæmpestore Acturus-kollektion, som man mener, matcher med det nordiske marked, og indenfor det udvalgte vil man være lagerførende, og dermed kan lageret ligge hos Hamonoya og ikke i butikkerne.
Med lanceringen af de mange nye brands, udfaser man samtidig nogle af de eksisterende brands, så fokus man være det rigtige sted. Og Martin og Eva har ikke umiddelbart et ønske om at få flere brands ind.
”Men når det er sagt, vil vi naturligvis løbende evaluere vores produktportefølje og fortsætte med at arbejde efter princippet om, at kommer der et brand ind, skal der et brand ud. Kategorimæssigt er vi nu dækket godt ind, og vi tror på, at vi har en position i markedet, der kan udbygges og ikke mindst, at vi har en klar berettigelse i markedet fremadrettet”.