Undgå at dine medarbejdere får AI-burnout

AI handler ikke om teknologi, men om mennesker - Overblik - Strategi - Implementering - Uddannelse - Organisatorisk implementering - Forandringsledelse - Procesoptimering og -automatisering

Foto: 123RF.com

”Så er den her. AI-revolutionen. Og lad os være ærlige - det føles lidt som om alle har fået feber. Høj feber endda. Den slags feber, der får folk til at se ting der ikke er der, og gøre lidt skøre ting - som at kaste AI ind i alle hjørner af deres virksomhed uden rigtig at tænke over konsekvenserne”. Det siger Jacob Dalhoff, der er direktør i AI rådgivning. Han oplever dagligt, hvordan AI kan transformere virksomheder og skabe nye muligheder, og han hjælper organisationer med at finde deres vej i den spændende teknologiske udvikling.

”At implementere AI-værktøjer uden at ændre på vores arbejdsmetoder, eller forberede og uddanne vores medarbejdere? Det svarer lidt til at hælde raketbrændstof på en hestevogn og forvente, at den pludselig kan flyve. Det ender sandsynligvis bare med en meget forvirret hest og en masse spildt brændstof”, er hans holdning, og han pointerer, at i denne feberrus står mange virksomheder over for en paradoksal udfordring. En nylig undersøgelse fra Upwork viser nemlig, at mens 96% af topledere forventer øget produktivitet fra AI, oplever 77% af medarbejderne faktisk det modsatte - en forøget arbejdsbyrde og nedsat effektivitet.

Så hvordan navigerer I i denne nye AI-verden uden at vores medarbejdere brænder ud, og står forvirrede og forladte tilbage?, spørger Jacob Dalhoff og han giver råd og overvejelser, der kan hjælpe med at finde den rette balance

Skab en AI-legeplads

Forestil dig en arbejdsplads, hvor det er okay at eksperimentere og endda fejle lidt. En "AI-legeplads", hvor medarbejderne kan udforske nye værktøjer uden at føle sig presset. Det lyder måske lidt fluffy, men det er faktisk en af nøglerne til at få AI til at fungere i praksis.

Prøv for eksempel at indføre:

  • En månedlig "AI-fredag" med tid til at lege og udforske
  • Et internt "AI-idékatalog", hvor folk kan dele deres tanker og opdagelser
  • Et "AI Innovation Lab" - et dedikeret rum til at udvikle nye ideer

”Ved at give medarbejderne plads til at lege og eksperimentere, skaber du ikke bare innovation, du giver dem også en følelse af 

Skab en AI legeplads. Foto: 123RF.com

medejerskab i AI-implementeringen. Og hvem ved? Måske finder virksomheden det næste store gennembrud over en kop kaffe og en AI-brainstorm”, lyder det.

Find jeres brobyggere

I enhver stor forandring er der brug for brobyggere - folk, der kan oversætte mellem det nye og det velkendte. Disse brobyggere guld værd på AI-implemeneringsrejsen, for at sikre at implementeringen ikke bare er teknisk imponerende, men også giver mening for almindelige medarbejdere.

”Disse "AI-oversættere" har både teknisk forståelse og kan kommunikere, så selv moster Gerda forstår det. De kan snakke kodesprog med it-folkene og samtidig forklare fordelene ved AI på en måde, som alle kan forstå. Find disse empatiske AI-formidlere i organisationen og i eksterne eksperter, og giv dem plads til at gøre en forskel. Lad dem guide og støtte andre medarbejdere i deres AI-rejse. De er nøglen til at bygge bro mellem teknologi og mennesker og kan hjælpe med at sprede viden på tværs af organisationen - uden at det føles som tvang”, lyder Jacob Dalhoffs helt klare råd.

Den gamle målestok er knækket

Han slår også fast, at i denne "AI-frenzy" er vores traditionelle KPI'er ofte lige så forældede som en VHS-afspiller. Det giver ikke mening at måle succes på samme måde, når AI kan udføre opgaver på sekunder, som før tog timer.

Så hvordan måler vi succes? Her er Jacobs forslag til nye KPI'er:

  • Antal innovative løsninger udviklet med AI-assistance
  • Kunde- og medarbejdertilfredshed på AI-understøttede services
  • Tid frigjort til kreativt og strategisk arbejde

Ved at justere jeres succeskriterier kan man nemlig sikre, at man faktisk måler det, der betyder noget - ikke bare hastighed, men også kvalitet, innovation og ikke mindst trivsel.

Mennesket i centrum

Midt i al snakken om kunstig intelligens er det let at glemme, at den egentlige styrke ligger i det menneskelige. AI er et fantastisk værktøj, men det kan ikke erstatte menneskelig kreativitet, empati og sund fornuft.

Det er vigtigt at man som virksomhed også får italesat folks frygt for at bruge værktøjerne forkert. Foto: 123RF.com

”I stedet for at se AI som en erstatning for mennesker, bør der fokuseres på, hvordan AI kan forstærke menneskelige evner. Skab projekter, der kombinerer AI's effektivitet med menneskelig kreativitet. Anerkend medarbejdere, der bruger AI til at forbedre kundeoplevelsen. Vis, hvordan AI kan frigøre tid til mere meningsfuldt arbejde”, rådgiver Jacob Dalhoff.

Lær af fejlene

Det er vigtigt at man som virksomhed også får italesat folks frygt for at bruge værktøjerne forkert. 

”Afhold "AI-erfaringsudveksling", hvor selv lederne åbent diskuterer deres udfordringer og løsninger, for ved at anerkende de modige pionerer, der tør eksperimentere og lære af deres fejl, skabes en kultur, hvor innovation kan blomstre - uden at nogen føler sig udstillet. Selvfølgelig skal der her skabes nogle rammer, som er i tråd med sikkerhedspolitikker mm. Vi skal jo helst ikke ud i en PR-skandale”.

Der er ingen tvivl om, at AI-revolutionen er over os, og tempoet er svimlende. Men i vores iver efter at omfavne AI's potentiale, må vi ikke glemme den menneskelige faktor.

Ved at skabe rum for eksperimenter, ved at investere i interne og eksterne AI-formidlere, gentænke produktivitet, og prioritere menneskelige styrker, kan man sikre, at medarbejdere såvel som virksomheden ikke bliver skyllet omkuld af AI-bølgen, men kommer op og stå på brættet”, fasrslår Jacob Dalhoff, og han slutter af med at pointere: ”AI er et værktøj, ikke et mål i sig selv. Opgaven er at skabe en arbejdsplads, hvor mennesker og AI samarbejder effektivt for at levere gode resultater. En arbejdsplads, hvor innovation blomstrer, og hvor medarbejdere føler sig værdsat og motiveret”.

Relateret indhold

14.08.2024Designbase.dk

Flere kvinder bliver iværksættere

14.08.2024Designbase.dk

Christmasworld og Creativeworld byder ny direktør velkommen

14.08.2024Droppery

Sponseret

New Brands, New Opportunities at Droppery!

12.08.2024Designbase.dk

Bekymrende stigning i konkurser i Danmark

12.08.2024Designbase.dk

Ny guide: Få hjælp til at skabe en god tone på arbejdspladsen

12.08.2024Designbase.dk

Undgå at dine medarbejdere får AI-burnout

07.08.2024Designbase.dk

Massiv vækst i et intenst marked for online-betalingsløsninger

06.08.2024Designbase.dk

Markant færre unge frem mod 2040

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023