Rosendahl og Holmegaard laver julegavechatbot på Facebook Messenger
Gennem ny teknologi har to af de mest klassiske danske designbrands skabt en helt ny måde at finde inspiration til julegaverne. Som nogle af de første i landet har Rosendahl og Holmegaard, i samarbejde med MediaCom Beyond Advertising nemlig udviklet en bot der kan hjælpe dig med at finde julegaver til hele familien.
Generelt
Nu kan du finde julegaver til hele familien. Direkte i Messenger. De to klassiske danske designvirksomheder er på forkant med udviklingen og har udviklet en såkaldt bot, som gør at brugerne kan gå på Facebook Messenger og finde julegaver til hele familien.
Gennem simpel navigation anbefaler Messenger boten gaver som passer til den person du skal give gave til og den priskategori du har valgt.
Så hvis du stadig går og mangler at købe julegaver kan du jo prøve ad med en spritny platform.
Der er blevet skrevet side op og side ned om Bots, kunstig intelligens og den slags i mange måneder, men teknologien er stadig umoden. Især på dansk, fordi de store firmaer som Google og Amazon først og fremmest træner deres AI til at forstå engelsk.
Det kan sagtens være sjovt at snakke med en chatbot
For os var det et spørgsmål om at komme i gang med at arbejde med det her realtivt nye område. Vi valgte Facebook Messenger som en platform som brugerne i forvejen er på, og hvor det kunne lade sig gøre at bygge et conversational interface siger Morten Løwenstein, Distribution Lead i MBA.
Platformen og brugeradfærden er stadig meget ny i brugernes dagligdag, og derfor har man arbejdet med en interaktion, der virker mere menneskelig og naturlig selvom det er en computer, man chatter med.
Det kan godt være at vi egentlig er kommet lidt på forkant med kunderne, og at vores kernemålgruppe synes det er lidt spøjst at interagere med en chatbot, men vi synes ideen er sjov, og vi tror på den kan bidrage med noget godt, siger Gry Winther Nørholm, Webmaster & Digital Marketing Project Manager for Rosendahl i Rosendahl Design Group.
Vi er glade for at Rosendahl var med på ideen, og det er et sjovt projekt at samarbejde om, fordi ingen af os rigtig har prøvet at bygge en Messenger Bot før. Man er nødt til at prøve sig frem og opfinde løsningerne selv, siger Morten Løwenstein.
Masser af muligheder i fremtiden
På nuværende tidspunkt fungerer både Rosendahl og Holmegaard Messenger-bots som inspiration til julegaveindkøbene, men på sigt skal det tema ændres.
Vi planlægger at bruge de her to bots så længe vi kan. Lige nu er vi live med to af de første kommercielle Messenger bots i Danmark og det er vi stolte af. Nu lærer vi, hvad der virker, og så har vi helt klart tænkt os at udvikle dem videre, siger E-commerce & Social Media Manager Trine Kornerup Jensen fra Rosendahl Design Group og supplerer vi har jo både konfirmationsgaver, bryllupsgaver og så videre, så der er masser af muligheder, også uden for juletiden
Også på det tekniske skal der udvikles. Der sker så mange ting på det her felt for øjeblikket og det går så stærkt. I GroupM er der netop indgået samarbejde med IBM og deres Watson projekt. Og Facebook investerer mere Messenger, fx kan man i USA allerede købe og betale varer direkte fra chatbots. Så hvem ved hvad det her kan blive til i løbet af 2017, slutter Morten Løwenstein.
Prøv dem her: