I forbindelse med det nyligt afholdte 3 Days of Design lancerede Skagerak deres nye koncept RECLASSIC, der er køb og salg af brugt Skagerak-design. De brugte møbler bliver præsenteret på lige fod med firmaets nye kollektioner i Skageraks flagshipstore i København.
Det er fra Skageraks side ønsket med RECLASSIC at bidrage til en cirkulær forbrugsudvikling, hvor færre ting smides bort som affald.
Livet er og bliver en dynamisk størrelse, og vi skifter omgivelser som aldrig før. Familier stiftes, vokser sig større, skilles ad og finder sammen på ny. Vi flytter hjemmefra, flytter udenlands og kommer hjem igen. Nogle forlader hus og have for en lejlighed med altan, mens andre søger væk fra byen mod mere luftige omgivelser, med plads til at brede sig og sætte farten ned, siger Skagerak-direktør Jesper Panduro om initiativet til leder IDAG.dk.
Med lanceringen af RECLASSIC skriver Skagerak sig ind i en stigende tendens, hvor designvirksomheder begynder at have mere og mere fokus på bæredygtighed og omtanke for tidens forbrug-og-smid-væk-kultur.
En af frontløberne må være finske Artek, der allerede tilbage i 2007 introducerede deres projekt Artek 2nd Cycle A Sense of Sustainability og her viste hvordan både holdbarheden og det tidløse design i deres Aalto Stools kunne danne grobund for en ny tendens om bæredygtigt forbrug. Siden Artek blev etableret i 1935 er mere end 1,5 million Aalto Stools blevet solgt og i 2007 begyndte firmaet at opkøbe brugte modeller solgt på loppemarkeder, restsalg fra skoler, institutioner og lignende.