Prisbevidst, impulsiv, effektiv eller omhyggelig?

Sådan handler vi på nettet ifølge rapport fra PostNord. Se de typiske e-handelsprofiler.

På baggrund af en omfattende rapport om e-handel i Norden har PostNord i samarbejde med Børsen Creative og Spoon udarbejdet en klassifikation af seks e-handelsprofiler, der betegner de tydeligste tendenser for de danske online-shoppere.

”E-handel er blevet en naturlig del af hverdagen i Norden, hvor hver tredje indbygger handler på internettet hver måned. Og spørger du forbrugerne, handler de på nettet, fordi de oplever, at udbuddet er bedre end i fysiske butikker, at det ofte er billigere, og at de kan handle, når de vil”, lyder det fra PostNord.

Det anslås at danskerne i 2017 har handlet online for mere end 40 mia. kr. og 6 ud af 10 danskere køber varer online mindst en gang om måneden. Og selvom der er forskel på hvor vi handler og hvad vi handler, så er der er nogle særlige karakteristika, der gør sig gældende og groft sagt kan man dele det op i seks typiske e-handelsprofiler.

De seks e-handelsprofiler:

Den komfortsøgende er helst fri for at gå i fysiske butikker? Der er så mange mennesker, ekspedienterne kan være påtrængende, det er besværligt at prøve tøj og spild af tid at stå i kø.
Det foretrækkes i stedet at sidde derhjemme foran computeren og købe det, man har lyst til. Efter et par klik er varerne på vej, og man slipper både for at gå i butikker og stå i kø.

Den prisbevidste bruger ofte et prissammenlignings-site og er meget bevidst om, at man kan gøre et godt kup på nettet, hvis man bare har tiden til at lede og ved, hvordan man gør. Dette er eksperten i at opsnuse den bedste pris på den helt specielle kjole fra et dansk modehus, det tyske bordtennisbat og partyskoene fra Kina. 

Den erfarne shopper ofte og effektivt. Gratis returnering er vigtigt, da der så bestilles flere forskellige størrelser og farver hjem – med mulighed for at returnere det, der ikke passer. Det er næsten som at gå ind i prøverummet i en fysisk butik, bare hjemme i privaten.

 
Den omhyggelige er som regel på udkig efter det helt rigtige mærke, det rigtige design, de rigtige specifikationer og baserer sin søgen på besøg i fysiske butikker, hvor varen kan mærkes, sammenlignes og kvalitetstjekkes. Herefter bestilles varen online. Denne profil er ofte interesseret i det, der sker efter købet; tilbud om at blive medlem af en kundeklub, optjening af point til senere brug etc.

Den impulsive falder ofte helt tilfældigt over sine køb, mens der surfes rundt på eksempelvis youtube.  Denne profil køber også ofte mere end det der var årsag til besøget i den enkelte webshops. Efter et par klik er varen på vej, og der surfes videre. 

Den effektive har en travl hverdag, og er eksempelvis projektleder både på jobbet og i familien og har en aktiv fritid – så aktiv, at shopping ture er prioriteret væk. I stedet bestilles det nødvendigste online og som regel fra mobiltelefonen i et af de sjældne rolige øjeblikke i frokostpausen, eller mens der ventes på bussen på vej hjem fra arbejde.

Opsummerende lyder det fra PostNord:

”Vil du nå dine kunder i Norden, skal du stræbe efter at gøre det enkelt for dine kunder, tilbyde dem fleksible betalingsløsninger og giv muligheden for at lade kunden vælge, hvornår og hvordan varen skal leveres.”

www.postnord.dk

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023