Pakkeshops opruster til Black Friday og jul
Danskerne sender flere pakker end nogensinde, og det har fået dao til at ekspandere med 200 nye pakkeshops på et år.
Danskerne sender rekordmange pakker, med cirka 185 millioner forsendelser i 2022. Det viser en ny rapport fra Trafikstyrelsen. De mange forsendelser har fået dao til at udvide med 200 nye pakkeshops i Danmark siden sidste års højsæson fra Black Week netop nu til og med julehandlen. daos netværk tæller i dag cirka 1500 pakkeshops, og virksomheden forventer, at højsæsonen 2024 bliver travlere end nogensinde.
”Selvom vi øger antallet af pakkeshops med cirka 15 procent over et år, er pakkemængden til pakkeshops steget markant mere – med omkring 30 procent. Det betyder, at mange shops oplever en større mængde pakker, selvom der er kommet flere butikker i netværket,” siger Lars Balsby, salgsdirektør hos dao og tilføjer:
”Den stigende efterspørgsel kræver en løbende udvidelse af vores netværk. Vi ser flere forskellige segmenter og aldersgrupper handle online, og ikke mindst genbrugstrenden har givet pakkepost vind i sejlene. Vores mål er at sikre, at vi altid kan imødekomme folks behov gennem både bekvem hjemmelevering og en pakkeshop tæt på.”
Lars Balsby forventer, at den øgede travlhed hos landets pakkeshops vil få flere til at vælge hjemmelevering under årets Black Friday og julehandel.
Nærbutikker har brug for pakkeshops
Jesper Lundberg, der er brancheformand fra Nærbutikkernes Landsforening, fortæller, at nærbutikkerne ikke kan undvære samarbejdet med pakkefirmaerne.
”Pakkeshops er en vital indtægtskilde og spiller en nøglerolle i at bevare nærbutikkerne, og uden pakkeshops ville over halvdelen af dem være nødt til at lukke. Kundestrømmen, som pakkeshops genererer, er afgørende for omsætningen og gør, at kunderne kommer igen og igen. Det skaber stamkunder og holder butikken i gang,” siger Jesper Lundberg.