Optimisme i sigte i en presset designbranche
Seks måneder efter det seneste branchecheck, er Maison&Objet endnu en gang klar med en komplet vurdering af indretnings-, design- og livsstilsbranchen. Næsten 1000 detailhandlere, arkitekter, indretningsarkitekter og brandansvarlige har deltaget
Til årets 2. barometer indsamlede Maison&Objet branchefolks synspunkter om det aktuelle forretningsklima og deres fremtidsudsigter. Samlet set er situationen kompleks for markedsaktørerne. 36 % af de adspurgte fagfolk var skuffede over at have oplevet lavere salgsvolumen i perioden fra april til september 2024. Det var især tilfældet for 40 % af detailhandlerne. 36 % procent af de adspurgte angav, at deres salg har været status quo mellem april og september 2024, herunder 42 % blandt projektledere inden for design og interiør. På den anden side meldte 29 % af de adspurgte, at de var tilfredse med et højere salg i løbet af de seneste seks måneder. Det er 4 point højere end i forårsbarometeret. Denne positive tendens er især bemærkelsesværdig blandt brands (35 %).
Detailhandlere: En forbedring, der var håbet på, og (hurtigst muligt) ventet
Blandt detailhandlere (uafhængige butikker, stormagasiner og andre forhandlere) var de mest påvirkede dem, der drev fysiske detailforretninger: 39 % oplevede et fald i salget for denne kanal. "Fald i trafik i butikken", "udfordringer med kundeloyalitet" blandt stadig mere vægelsindede forbrugere eller "hård konkurrence med e-handel" var de største forhindringer, der blev nævnt i kommentarerne.
Alt dette sker på baggrund af inflation, lavere købekraft siden Covid-perioden og et komplekst økonomisk og geopolitisk miljø. Den Europæiske Centralbank har, selv om den fortsat er forsigtig, observeret en afmatning i inflationen i euroområdet til 1,8 % i september 2024, hvilket er den laveste sats siden april 2021. Hvis det viser sig at være varigt, kan det føre til en forbedring, især i de kommende par uger, når vi nærmer os juleperioden ved årets udgang. Ifølge en undersøgelse fra Havas Market og YouGov vil de franske personlige budgetter for julegaver i år være 16 % højere end i 2023 og nå op på 261,40 €. I Tyskland anslår eBay i deres rapport om julekøb i 2024, at budgetterne vil være stabile sammenlignet med 2023: 49 % af de tyske forbrugere forventer at bruge lige så meget, hvis ikke mere, på gaver.
Ordrerne forbliver stabile
Som et andet vigtigt og betryggende punkt formår detailhandlen at få mest muligt ud af den nuværende situation. 60 procent af detailhandlerne i Maison&Objet-fællesskabet fortæller, at de har formået at opretholde eller endda øge deres salg siden april 2024 takket være visse mere dynamiske produktkategorier. Syv ud af 10 detailhandlere, der sælger modetilbehør, dufte, wellness-produkter og gaver, har oplevet en stigning i salgsvolumen i løbet af de seneste 6 måneder, eller i det mindste stabilt salg sammenlignet med samme periode sidste år.
Selvom 26 % af detailhandlerne i alle kategorier udtrykker, at de har høje lagerniveauer, anses disse niveauer for at være stabile af 56 % af distributørerne/forhandlerne. Det ser ud til at være et tegn på deres korrekte styring og rotation af sortimenter, så meget, at 95 % af detailhandlerne planlægger at afgive ordrer fra deres leverandører fra oktober 2024 til marts 2025. 58 % procent af dem forventer at afgive ordrer, der er lig med eller højere end dem, der blev afgivet sidste år på samme tid.
En ejendomssektor, der holder stand...
På projektsiden er der i gennemsnit blevet underskrevet fem nye projekter mellem april og september 2024.
I løbet af de seneste seks måneder har 28 % af indretningsprofessionelle udtalt, at antallet af projekter, de håndterer inden for boligområdet, er steget.
Halvdelen af de fagfolk, der arbejder med hotel- og restaurationsbranchen, har oplevet en reduktion i antallet af projekter i løbet af de seneste seks måneder sammenlignet med samme periode i 2023. På europæisk plan oplevede hotelbranchen et hidtil uset antal konkurser sidste år, med andre ord næsten dobbelt så højt som benchmarkraten i 2015, ifølge Statista, en online referenceplatform for data fra institutter, markedsundersøgelser og meningsmålinger. Ikke desto mindre bliver investorerne ved med at vise tillid til sektoren, hvor hotelrelaterede ejendomstransaktioner nåede op på 11,6 milliarder euro i de første seks måneder af 2024 i Europa (en stigning på 49 % fra år til år), ifølge Cushman & Wakefield, en global leder inden for virksomhedsejendomstjenester. (5)
"Indretningsarkitekter stod i 2024 over for en hård tid på grund af økonomiske problemer. Det førte til forsigtige forbrugsvaner blandt forbrugerne, hvilket påvirkede efterspørgslen efter bl.a. indretning. Som designere er vi nødt til at indføre flere digitale værktøjer og software for at forbedre effektiviteten og forbedre kundekommunikationen, og vi må heller ikke glemme de færdigheder, der kun er tilgængelige for mennesker, og konstant forbedre dem." Kommentar fra Lily Dzis, indretningsarkitekt - Rafael Viñoly Architects, Amerikas Forenede Stater.
Med hensyn til detaildesignprojekter siger 48 % af ansvarlige, at de har haft et lavere antal projekter i løbet af de seneste seks måneder. Det hænger utvivlsomt sammen med de udfordringer, som fysiske detailforretninger står over for. Fagfolk med speciale i kontordesign oplever et lignende fald i forretningsprojekter (46 %). Det er værd at bemærke, at siden Covid har denne sektor foretaget store ændringer og er i fuld gang med at genopfinde sig selv. Virksomheder ændrer fuldstændigt, hvordan de bruger plads. De satser nu på mindre overflader, der er modulære og fleksible for bedre at tilpasse sig nutidens arbejdsmiljø, som har ændret sig i løbet af de sidste fire år. Mange rum skal derfor renoveres i fremtiden, og de har potentiale til at blive nye projekter.
En ting er sikkert: Arkitekter og indretningsarkitekter vil fortsat være at finde i gangene på de professionelle messer. 78 procent af dem har sagt, at messer er deres største inspirationskilde.
Brands: Står over for strategiske udfordringer
55 % af de brands, man adspurgte, har rapporteret stabile lagerniveauer sammenlignet med 60 % for blot et år siden. I samme periode angav 21 % af dem, at deres lagerbeholdninger var lave, mens dette tal var på 15 % i oktober 2023.
I løbet af de næste seks måneder forventer 84 % af de adspurgte brands at lancere nye produkter. Det er et bevis på en optimisme på trods af den nuværende kontekst og de mange udfordringer, de står over for. "Det kan være nødvendigt at forny produktsortimentet for at imødekomme nye forbrugerbehov, især med hensyn til priser og funktioner. Vi er nødt til at udforske innovative løsninger og alternative salgsmodeller," mener en professionel med base i Letland.
”Hastigheden, hvormed elementer kopieres, stiger og accelererer med AI. Det betyder, at vi har brug for konstant kreativitet, der er i overensstemmelse med brandets identitet. Det betyder også, at man ved, hvordan man møder konkurrence af lavere kvalitet, der er meget stærk inden for markedsføring", siger et spansk brand.
2025: Et år for håb?
I aprils barometer bragte Maison&Objet branchens gode evne til at overleve i samfundet frem i lyset, ikke mindst i forhold til de mange kriser, der har afløst hinanden i løbet af de sidste fire år. Et halvt år senere er branchens evne til at overleve og tilpasse sig nu blevet bekræftet, mens vi holder håbet i live for fremtiden. 82 % af fagfolk fra Maison&Objet-fællesskabet siger, at deres salgsudsigter er positive eller stabile for perioden fra oktober 2024 til marts 2025.