Ny prognose: Black Week udkonkurrerer Black Friday

Black Friday bliver i år udkonkurreret af Black Week som årets største handelsdag. Ændret tilbudsstruktur fra butikkerne betyder, at forbrugerne i år vil sprede deres køb ud til stor gavn for forhandlerne. Det vurderer en af landets største e-handelsvirksomheder.

Foto: Dandomain

Den danske e-handelsvirksomhed Dandomain har gennemset de seneste tre års handelsstatistik for de mere end 4.000 webshops, som virksomheden har i porteføljen, og her har de opdaget en ny tendens. Omsætningen per webshop på selve Black Friday er i perioden 2021 til 2023 faldet med cirka 12 procent, mens den tilsvarende omsætning på Black Week er vokset med omkring fire procent. 

Med tallene i hånden udsender Dandomain nu en spritny prognose for årets store handelsfænomen: Black Friday kommer i år til at blive udkonkurreret af Black Week.

”Vi har set tendensen komme snigende de seneste tre år, og den vil for alvor slå igennem i år. Vi spår, at danskernes handelsaktivitet på selve Black Friday den 29. november vil følge den nedadgående udvikling, vi ser i tallene. Til gengæld tyder alt på, at forbrugerne kommer til at sprede deres indkøb ud over hele uge 48,” siger Erik Bruun, der er E-commerce Sales Director hos Dandomain.

En presset detailhandel

Livsstils- og trendekspert Mads Arlien-Søborg mener, at årsagerne til de nye handelsmønstre blandt andet skal findes i svære tider for den danske detailhandel.

”Den mest indlysende grund til, at vi ser Black Friday-fænomenet sprede sig ud til flere dage, skal findes i en presset detailhandel. De høje renter og en stigende inflation får forbrugere til at holde på deres penge, og det mærker butikkerne. Derfor har både de fysiske butikker og webshops set en smart fidus i at sprede deres tilbud ud over flere dage, så de kan friste og fange flere kunder med tilbud,” siger Mads Arlien-Søborg. Han uddyber:

”Som danskernes økonomi har udviklet sig de seneste år, oplever mange butikker en nedgang i antal ordrer. Når forretningerne kommer til efteråret, skal en ofte ret stor del af årets manglende omsætning hentes i land, inden regnskabsåret slutter. Det tvinger dem til at tænke kreativt, hvilket vi blandt andet ser resultatet af med Black Week.”

Forbrugerne er tidligt ude

Erik Bruun peger videre på, at tendensen har ændret butikkernes måde at markedsføre sig på.  

”Det koster generelt mere at annoncere på eksempelvis Google og Facebook i tiden op til Black Friday og Black Week. Det skyldes, at annoncørerne her kæmper om den samme annonceplads. Derfor starter mange butikker markedsføringen i ekstra god tid, så kunderne ved, hvad de kan forvente. Forbrugerne starter deres research langt tidligere end før, og det stiller anderledes krav til butikkerne i kampen om at stå stærkest, når handlen for alvor sætter ind,” fortæller Erik Bruun.

Dandomain er en del af den europæiske it-gruppe, team.blue, der indeholder mere end 60 brands og beskæftiger mere end 3.000 medarbejdere i 22 lande.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

27.11.2024Designbase.dk

16 procent mere på årets Black Friday

27.11.2024Designbase.dk

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

27.11.2024Designbase.dk

Ny prognose: Black Week udkonkurrerer Black Friday

26.11.2024Designbase.dk

Pakkeshops opruster til Black Friday og jul

26.11.2024Designbase.dk

Kørselsfradrag 2025: Her er de nye satser

25.11.2024Designbase.dk

Pas på med tidsbegrænsede rabatkoder

22.11.2024Designbase.dk

1000 SMV’er får hjælp til hurtig og nødvendig omstilling

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023