Ny guide til små og mellemstore webshops

Erhvervsakademi Aarhus udgiver en guide til, hvordan små og mellemstore webshops kan udnytte data til at forbedre kundeoplevelsen og skabe mere vækst.

Følger man den nye guide, vil ens indtjening i følge Gitte Damgaard kunne øges. Foto: Erhvervsakademi Aarhus..

Streamingstjenesten Netflix bruger det til at personalisere service og udvikle tv-serier ud fra seernes smag. Kartoffelmelsfabrikken KMC i Brande bruger det til at producere bedre og billigere. I medierne er der skrevet meget om de mange fordele ved anvendelsen af Big Data, men det opfattes oftest af mange som et diffust og uoverskueligt begreb. For hvad er Big Data for de mindre virksomheder?

Netop det har projektleder Gitte Damgaard fra Erhvervsakademi Aarhus sat sig for at besvare. Gennem halvandet år har hun arbejdet med, hvordan små og mellemstore webshops anvender data i udviklingen af deres forretning.

”Der er et stort potentiale i at indsamle, opbevare, analysere og fortolke data. Data, der f.eks. kan bruges til at skabe bedre og mere effektiv markedsføring,” siger hun.

Ti råd til at blive mere datadreven
Resultatet af forskningsprojektet ’Small data – Big Business?’ er nu udgivet i form af en onlineguide til virksomheder med mindre webshops.

Guiden ’Skab vækst i webshoppen – 10 råd til at anvende data’, der er den første af sin slags på området, bygger på erfaringer fra 12 succesfulde, datadrevne e-handelsvirksomheder og eksperter på området.

”Med guiden vil jeg gerne gøre det lettere for virksomheder at tage skridtet ud i det digitale univers, og udnytte alle de mange gode kundeadfærdsdata, de har til rådighed, til at blive klogere på kunderne og dermed også deres egen forretning.”

Start i det små
Ifølge Gitte Damgaard behøver virksomhederne hverken investere i dyrt it-system eller hyre konsulenter til opgaven.

”Man kan starte i det små ved at begynde at se på de data, der er. Hvad søger folk på inde på ens hjemmeside? Hvornår klikker de væk? Hvorfor returnerer de varerne? Hvor går det galt, når kunderne afbryder købet? Der er så mange data, der kan gøre en klogere", siger Gitte Damgaard og tilføjer, at selv små justeringer kan øge salget.

”Det kan være alt lige fra, at man segmenterer nyhedsbreve, til at man optimerer hjemmesiden, så den tilpasser sig kundeadfærden. De små tiltag giver tilsammen et mere professionelt set-up af virksomheden og en højere bundlinje.”

Reducerede antallet af returneringer og solgte mere
En af de virksomheder, en cykel-webshop, som Gitte Damgaard talte med i forbindelse med sit projekt fortæller, hvordan de analyserede på, hvor det gik galt, når kunderne afbrød et køb og hvorfor der var så mange returneringer af cykelhjelme. Webshoppen havde den hypotese, at der var en barriere for kunden i forhold til at stå med produktet i hånden i en fysisk butik sammenlignet med et online-univers. De kom frem til, at de skulle udskifte deres stillbilleder med 360-graders billedvisning. Efter de gjorde det, reducerede de returneringerne og øgede deres omsætning af sko, tøj og hjelme med 12 procent.

”Der er altså penge i at blive mere datadreven,” konkluderer Gitte Damgaard.

Fakta: Hvad er Big Data?
Big Data er et begreb, der er opstået grundet den eksponentielt stigende datamængde i vores samfund i form af strukturerede og ustrukturerede data såsom cookies, clickstream-data, data fra sociale medier, e-mails, blogs, geolokation osv. Der er masser af muligheder for at blive klogere på kunderne og bruge denne viden til at målrette salgsarbejdet, spotte forretningstrends eller skræddersy servicen. Kreditkort, telefoner, computere, rejsekort, GPS-enheder og digitale sensorer efterlader alle data. Data, som virksomheder kan indsamle, opbevare, analysere, fortolke og bruge til at forbedre deres innovation, konkurrenceevne og produktivitet. 

Relateret indhold

07.05.2024Designbase.dk

Butikstyverier i stigning

07.05.2024Designbase.dk

Ny boligkollektion fra Home by Ilse Jacobsen

03.05.2024Designbase.dk

Danskerne elsker lagersalg

02.05.2024Designbase.dk

JYSK sparer 920.000 kilo plastik om året med nyt tiltag

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023