northmodern udskydes
Målet med northmodern var at skabe noget interessant og spændende for ikke mindst de danske high-end møbelbrands og designbrands. Men størstedelen af dem ønsker ikke at støtte op om et event i København. Så selv om vi havde 280 udstillere til messe, kan vi ikke være vært for et event, hvor de lokale helte ikke er på banen, siger Kristian W. Andersen.
Jeg har underskrevet skilmissedokumentet. Nu ligger det på den danske møbelbranches bord, og det er op til dem, om vi fremover skal samarbejde om at skabe en design- og interiørdestination i Danmark. Sådan lyder det fra mode- og designdirektør Kristian W. Andersen fra Bella Center, efter at man har meldt ud, at northmodern, der skulle løbe af stablen for første gang i maj 2017, udskydes.
Det var en relativt svær beslutning at træffe for os, men selv med knap 300 tilmeldte internationale og danske designvirksomheder må vi desværre sande, at vi ikke har nok opbakning fra de danske virksomheder til at kunne skabe et stærkt nok fundament for København som international og relevant designdestination, siger Kristian W. Andersen til Designbase.
Han slår fast, at målet med northmodern var at skabe noget interessant og spændende for ikke mindst de danske high end møbelbrands og designbrands. Men størstedelen af dem, ønsker altså ikke for nuværende at støtte op om et event i København. Til trods for et meget langt og hårdt arbejde med både private og institutionelle aktører, herunder og især Dansk Design Center og Design Denmark, er der simpelthen ikke bred nok opbakning fra de danske virksomheder, fastslår han, og dermed har man valgt at udskyde northmodern og indgå i en endnu bedre og bredere dialog i 2017.
Danmark er International design destination i 2018, og håbet er, at de danske virksomheder til den tid vil deltage aktivt på deres hjemmebane blandt de store internationale brands, der gerne vil til København.
Han mener ikke, København har mange chancer, og han mener, man skal bruge dem, man får, med omtanke.
Vi har ressourcerne og konceptet. Jeg går på arbejde hver dag for at lave en messe ud fra behov, ønsker og engagement og i forhold til at skabe en designby, som messen er en del af med designmuseet, kunsthåndværkerskolen med videre, så vi sammen kan sætte København på verdenskortet.
<p>Vi har 50.000 følgere på instagram, 300 virksomheder, der gerne vil udstille på messen, og 5000-6000 tilmeldte besøgende. Derfor arbejder vi videre. </p>
Kristian W. Andersen
Danskerne bliver væk
Kristian Andersen fortæller, at det ikke har været svært at få udenlandske udstillere, designere og besøgende til at interessere sig for messen, men det har til gengæld været et problem at få skabt interesse blandt den danske design- og møbelbranche.
Men jeg synes, det vil være ærgerligt at åbne til maj 17 med et fundament, der ikke er så stærkt, som vi ønsker det, og hvor de danske møbel-heroes ikke støtter op om en skandinavisk designdestination. Det sender ganske enkelt et helt forkert signal, og for os er der mere på spil end bare messen. Vi har allerede mange internationale stjerner med, og kommer de til en destination, hvor de lokale helte ikke er på banen, vil northmodern og ikke mindst København fremstå som et sted, hvor man ikke formår at samarbejde. Så vil de danske spillere ikke være med, kan vi ikke være værter, siger Kristian W. Andersen.
Han fortæller, at ét af argumenterne er en generel skepsis i forhold til messer. Og det kan jeg godt forstå. Der findes mange traditionelle messer, der er ved at udleve sig selv, men netop derfor har vi forsøgt at tænke større, skabe oplevelser, kuratere og have et stort program af talere og foredragsholdere, ligesom København i høj grad inkluderes. Men det har dog endnu ikke kunnet overbevise en vis række herrer.
På lavere blus
At northmodern ikke bliver til noget i 2017 betyder, at man skruer ned for blusset, men ikke at man lukker helt ned.
Vi har 50.000 følgere på instagram, 300 virksomheder, der gerne vil udstille på messen, og 5000-6000 tilmeldte besøgende. Derfor arbejder vi videre. Vi er stadig partner i Danish Design Award, og vi etablerer pop-ups på CIFF og på Kunstmessen. Samtidig er northmodern også stadig en del af flere internationale projekter bl.a. hos Harvey Nichols, hvor der foruden tøjdesignere sidste gang var 30 skandinaviske designvirksomheder med.
Så vi fortsætter missionen, men vi åbner ikke dørene til Bella Center, før branchen har fundet ud af, hvad den vil.
Kristian W. Andersen slår samtidig fat, at det kræver en kraftfuld, kommerciel platform, at sætte København på design verdenskortet, og den kan northmodern skabe.
Men vi kan jo ikke tvinge virksomhederne til at være med, hvis de ikke mener, Danmark er et sted, man skal satse på.
Kristian Andersen fortæller, at da man meldte ud, at northmodern nu kun skulle finde sted en gang om året, fik den hurtigt status af en møbelmesse.
Vi brugte meget tid på at forklare, at det er en livsstils- og interiørmesse, og faktisk var en del af de virksomheder på design-fronten, der gerne ville associeres med et københavnsk designevent, begyndt at signe op. Dem har vi måttet ringe til. Men alt i alt vil de besøgende faktisk gerne opleve København; livsstilen, kulturen og atmosfæren. Nu er spærgsmålet, om de forskellige møbelfolk er klar til at løfte København. Om der kommer en messe i 2018 eller 2019 har jeg for så vidt ingen holdning til. Til gengæld har jeg en holdning til, at presset nu skal komme nede fra og op. Vi vil ikke trække noget ned over hovedet på branchen, slutter Kristian W. Andersen.