Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

Stor fremgang i specialty- og forbrugerforretningerne modvirkes af faldende efterspørgsel i Amerikaregionen samt negative effekter i Syd- og Østasien samt Stillehavsregionen.

Foto: Nilfisk Denmark

Nilfisks regnskab for tredje kvartal viser en omsætning på 240,6 mio. euro. Det er særligt virksomhedens specialtyforretning, der producerer højt specialiserede rengøringsmaskiner og -systemer til f.eks. pharma- og fødevareindustrien, og forbrugerforretningen, som har leveret flotte resultater på hhv. 20,1% og 22% i organisk vækst.

“Det er godt at se, hvordan både specialty- og forbrugerforretningerne – to meget forskellige forretninger – har vind i sejlene. Store virksomheder i hele verden bruger Nilfisks komplekse rengøringssystemer i deres produktion, og forbrugerne vælger vores højtryksrensere og støvsugere ude i byggemarkederne. Det er gode eksempler på, hvor alsidig en forretning Nilfisk er,” fortæller Jon Sintorn, CEO i Nilfisk Danmark.

Trods de positive tal lander virksomhedens samlede organiske vækst dog på -0,8%. Dette skyldes en faldende efterspørgsel fra Nord-, Mellem- og Sydamerika, og kan til dels også tilskrives de fortsatte negative effekter af den makroøkonomiske situation i Syd- og Østasien samt Stillehavsregionen.

De negative tal betyder også, at Nilfisk har været nødt til at ændre på visse målsætninger for 2026: Målet om den organiske vækst på 1,2-1,3 mia. euro samt EBITDA-margin (indtjening før renter, skatter, afskrivninger, red.) før særlige poster på 16%. 

Hos Nilfisk er man i gang med at analysere udfordringerne.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

02.04.2025Designbase.dk

Godt nyt for iværksættere

01.04.2025Xilium

Sponseret

Onesize fits alle gælder måske for sokker men ikke for IT

01.04.2025Designbase.dk

Skattetillægget fordoblet ved for sen indberetning

01.04.2025Designbase.dk

dao klar til at løfte opgaven efter PostNord

31.03.2025Designbase.dk

AI-agenter kan effektivisere arbejdsgange – men danske virksomheder tøver

31.03.2025Designbase.dk

DEBAT: En kvart million danskere skal rustes mod digitale angreb

27.03.2025Designbase.dk

Flatpay er den hurtigst voksende virksomhed i Nordeuropa

26.03.2025Designbase.dk

Sådan begrænses skadelig kemi i hverdagen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023