NemID lukker – hvad betyder det?
Mandag 31. oktober 2022 er sidste dag for NemID. Danskerne skal derfor fremadrettet bruge MitID til godkendelse af kortbetalinger på nettet. Vær derfor proaktiv i jeres kommunikation for ikke at miste kunder ved check-out.
Siden implementeringen af 2-faktor godkendelse (SCA) for kortbetalinger på nettet i 2020, har kunderne skulle verificere deres online køb med en kode, som en ekstra sikkerhedsforanstaltning i forbindelse med betaling på internettet. Det har de hidtil kunne gøre med NemID. 31. oktober stopper bankerne helt med at bruge NemID til net- og mobilbank samt kortbetalinger. Det betyder, at kunderne herefter kun kan godkende kortbetalinger på nettet med MitID.
I løbet af de næste uger, vil landets banker give deres kunder besked om, at MitID fremover skal bruges til godkendelse af kortbetalinger på nettet. Helt præcist vil bankerne starte udrulningen af MitID appen til kortbetalinger i uge 39. Løsningen er fuldt indfaset efter ca. tre uger.
Tre måder at godkende online kortbetalinger
Driver du webshop, uagtet om det er B2B eller B2C, og tilbyder dine kunder at betale med debit- eller kreditkort, skal du derfor være opmærksom på, at de efter 31. oktober har følgende tre muligheder for at godkende kortbetalinger på nettet:
MitID appen
Kombination af sms-kode og et personligt kodeord (kaldes sms+ løsningen)
Mobilbetalingsløsninger (fx MobilePay), hvis webshoppen modtager disse.
To af de beskrevne muligheder er således MitID relaterede, mens den tredje mulighed med mobilbetalingsløsninger (fx MobilePay) er en alternativ. Fordi 2-faktor godkendelsen er indbygget i løsningen, vil der gennem mobilbetalingsløsninger ikke kræves yderligere godkendelse med MitID ved online køb. Kontakt derfor din betalingsgateway, såfremt du ønsker at tilføje MobilePay til din webshop.
MitID kodeviser og kodeoplæser kan ikke anvendes til at godkende kortbetalinger på nettet ved overgangen. Det vil først blive muligt i løbet af 2023.
Vær proaktiv i jeres kommunikation
Der vil uden tvivl opstå spørgsmål og undren blandt kunderne efter 31. oktober. For at undgå tab af salg ved check-out kan du overveje at gøre følgende:
- Prioriter MobilePay ved check-out
- Optimer jeres hjælpetekster ved check-out
- Kom i dialog med jeres betalingsgateway om, hvorvidt de har sørget for at optimere hjælpeteksterne. Især hvis din webshop sender kunderne ud af din webshop ved check-out
- Sørg for at indsamle permission til at kontakte kunderne pr. e-mail ved tabt kurv
- Oplys jeres kundeserviceafdeling og -medarbejdere om ændringen
Hvis dine kunder ikke kan bruge MitID appen eller kombinationen af en sms-kode og personligt kodeord, skal de kontakte deres bank for at få rådgivning. Vær dog opmærksom på, at kunderne kan have kort, der er udstedt fra forskellige banker og det er således vigtigt, at de kontakter den relevante bank.
-PF