Når vi er medskabere, beholder vi produkterne længere

Danskerne vil være med i designprocessen, når der skal vælges biler, huse, møbler – faktisk det meste. Det kan vise sig at blive bæredygtigt, mener forbrugeradfærdsekspert, der spår medskabelse endnu større fremtid.

”I takt med at 3D-printteknologien udvikler sig, vil man med stor sandsynlighed komme til et sted, hvor man plotter alle sine ønsker ind og bare printer sin drømmesofa," fortæller Ole Storm Jørgensen.. Foto: 123rf.com.

”I dag kan man få en sofa til at se ud, som man vil have den. Man åbner et computerprogram i forretningen og kan under vejledning fra personalet lege med forskellige designs på skærmen, og man kan kombinere modulerne efter behov og i forhold til størrelse og længde. På den måde kan man få en helt unik sofa, som man selv har været med til at bestemme, hvordan skal se ud.”

Sådan fortæller H.C. Andersen om et nyt designprogram for sofaer, der er blevet populært i møbelkæden My Home Møbler, hvor han er CEO. 

Her er salget af specialdesigns steget med 70 procent de seneste tre år.

”Engang var det kun et fåtal af møbelkæderne, der tilbød medbestemmelse i designprocessen, men tiderne og teknikken har gjort, at den individuelle løsning er blevet langt mere udbredt og efterspørges mere. Det kan sammenlignes med, hvordan man førhen skulle have en arkitekt til at tegne huset, hvis man havde specielle ønsker, hvor typehusfirmaerne nu også tilbyder stor indflydelse og medskabelse,” siger H.C. Andersen.

3D-print og identitet
Det er en tendens, som Ole Storm Jørgensen, lektor i forbrugeradfærd og detailhandel ved institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania, kan genkende. 

Man startede med at forske i forbrugermedbestemmelse i 1962, og i 1980’erne hed det ’elite users’. 

Det udviklede sig til ’creative consumers’ og ’co-creation’-bølgen i 00’erne, og det er kun vokset siden da.

”I dag sammensætter vi mange produkter ud fra standardelementer, uden vi egentlig tænker over det. Vi køber jo ikke en ny bil uden at til- og fravælge en lang liste elementer, og vi får på den måde noget, der er vores helt eget,” siger Ole Storm Jørgensen og understreger, at medskabelsen kan bidrage til et mere bæredygtigt forbrug:

”Der sker bare et eller andet med os, når vi har en idé og får et produkt tilpasset efter den idé. Vi føler, at det er vores helt eget, og det kommer med en identitetsskabende fortælling, der kan blive bæredygtig, fordi det simpelthen er sværere at skille sig af med noget, der også har denne følelsesmæssige værdi med sig.”

I fremtiden er det ikke usandsynligt, at forbrugerne vil kunne styre hele designprocessen selv på en skærm, og det er ifølge Ole Storm Jørgensen den ultimative forbrugeroplevelse.

”I takt med at 3D-printteknologien udvikler sig, vil man med stor sandsynlighed komme til et sted, hvor man plotter alle sine ønsker ind og bare printer sin drømmesofa – det må være den ultimative medskabelse.”

- HCL

Formex

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023