Når vi er medskabere, beholder vi produkterne længere

Danskerne vil være med i designprocessen, når der skal vælges biler, huse, møbler – faktisk det meste. Det kan vise sig at blive bæredygtigt, mener forbrugeradfærdsekspert, der spår medskabelse endnu større fremtid.

”I takt med at 3D-printteknologien udvikler sig, vil man med stor sandsynlighed komme til et sted, hvor man plotter alle sine ønsker ind og bare printer sin drømmesofa," fortæller Ole Storm Jørgensen.. Foto: 123rf.com.

”I dag kan man få en sofa til at se ud, som man vil have den. Man åbner et computerprogram i forretningen og kan under vejledning fra personalet lege med forskellige designs på skærmen, og man kan kombinere modulerne efter behov og i forhold til størrelse og længde. På den måde kan man få en helt unik sofa, som man selv har været med til at bestemme, hvordan skal se ud.”

Sådan fortæller H.C. Andersen om et nyt designprogram for sofaer, der er blevet populært i møbelkæden My Home Møbler, hvor han er CEO. 

Her er salget af specialdesigns steget med 70 procent de seneste tre år.

”Engang var det kun et fåtal af møbelkæderne, der tilbød medbestemmelse i designprocessen, men tiderne og teknikken har gjort, at den individuelle løsning er blevet langt mere udbredt og efterspørges mere. Det kan sammenlignes med, hvordan man førhen skulle have en arkitekt til at tegne huset, hvis man havde specielle ønsker, hvor typehusfirmaerne nu også tilbyder stor indflydelse og medskabelse,” siger H.C. Andersen.

3D-print og identitet
Det er en tendens, som Ole Storm Jørgensen, lektor i forbrugeradfærd og detailhandel ved institut for Dansk Detailhandel på Erhvervsakademi Dania, kan genkende. 

Man startede med at forske i forbrugermedbestemmelse i 1962, og i 1980’erne hed det ’elite users’. 

Det udviklede sig til ’creative consumers’ og ’co-creation’-bølgen i 00’erne, og det er kun vokset siden da.

”I dag sammensætter vi mange produkter ud fra standardelementer, uden vi egentlig tænker over det. Vi køber jo ikke en ny bil uden at til- og fravælge en lang liste elementer, og vi får på den måde noget, der er vores helt eget,” siger Ole Storm Jørgensen og understreger, at medskabelsen kan bidrage til et mere bæredygtigt forbrug:

”Der sker bare et eller andet med os, når vi har en idé og får et produkt tilpasset efter den idé. Vi føler, at det er vores helt eget, og det kommer med en identitetsskabende fortælling, der kan blive bæredygtig, fordi det simpelthen er sværere at skille sig af med noget, der også har denne følelsesmæssige værdi med sig.”

I fremtiden er det ikke usandsynligt, at forbrugerne vil kunne styre hele designprocessen selv på en skærm, og det er ifølge Ole Storm Jørgensen den ultimative forbrugeroplevelse.

”I takt med at 3D-printteknologien udvikler sig, vil man med stor sandsynlighed komme til et sted, hvor man plotter alle sine ønsker ind og bare printer sin drømmesofa – det må være den ultimative medskabelse.”

- HCL

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023