Når insekter, kunst og design mødes i skøn forening
Kryb og bevingede væsener er grundstenene i den danske virksomhed hagedornhagen, som er grundlagt af de to fotografer Mads Hagedorn-Olsen og Anders Morell Hagen. Duoen har en helt særlig og meget kreativ tilgang til design og samarbejder i dag med kendte designere og store brands.
Vi synes begge to, at naturen er helt fantastisk. Vi er udemennesker, og vi bliver i høj grad inspireret af gåture, hvor vi kan gå og kigge ned i jorden og tage billeder af det, vi ser. Ofte til stor gene for dem, vi går tur med.
Sådan beskriver Anders Morell Hagen, den ene halvdel af duoen hagedornhagen, den inspirationskilde, der ligger bag de karakteristiske grafiske illustrationer, som i høj grad kendetegner virksomheden i Valby.
hagedornhagen har gennemgået lidt af en udvikling over de seneste år til nu at være en virksomhed, som bliver kontaktet fra nær og fjern med henblik på nye samarbejder. Men dette på trods holder duoen sig til det, der hele tiden har været udgangspunktet: ikke bare at gøre det, alle de andre også gør.
Et julekort var startskuddet
De to dygtige fotografer mødte hinanden på teknisk skole, hvor de var ved at uddanne sig til reklamefotografer. De blev færdige i 1996, hvorefter de startede egen fotovirksomhed inden for reklamebranchen. Virksomheden kom til at hedde morganmorell.
Hvert år sendte vi julekort ud til vores kunder. Et år valgte vi at sende et kort ud med en hvid bille på forsiden. Og det blev simpelthen startskuddet til hagedornhagen, fortæller Anders.
Julekortmodtagerne var ellevilde med kortet, og duoen blev kimet ned af diverse art directors fra forskellige virksomheder.
De spurgte, om vi havde mere af den slags. Vi tænkte lidt over det og kom frem til, at det måtte betyde, at der var et marked for sådanne illustrationer. Siden 2006 har det bare kørt derudaf.
I dag driver de to fotografer begge virksomheder sideløbende. Og det har kunnet og kan lade sig gøre, fordi de ikke satte alt over styr med hagedornhagen, men har implementeret firmaet stille og roligt henad vejen.
Egne veje
Med hagedornhagen laver vi udelukkende ting, der er unikke. Vi vil ikke følge trends og lave det, modebladene dikterer. Vi går vores egne veje og er ofte på forkant med tendenserne, forklarer Anders og fortsætter:
Vi kommer med nye ting én gang om året, hvor vi har tre til seks nyheder. Det er bedst at komme med noget, som man føler er det helt rigtige og ikke en masse ting, som ikke lige er spot on.
Fotografduoen arbejder altså ud fra mantraet kvalitet over kvantitet, og det betaler sig.
Både Anders og Mads er super kreative og har begge fået det kunstneriske ind i livet fra barnsben med opvækst i kunstnermiljøer. Det, kombineret med uddannelserne som reklamefotografer, hvor man ser verden gennem en linse, er således ankeret i hagedornhagen.
De bevingede væsener
Tager man et kig på hagedornhagens mange grafiske illustrationer, kan man ikke undgå at føle, at det kribler lidt alle vegne. Illustrationerne gengiver de flotteste sommerfugle og fascinerende biller ned til mindste detalje. Hvis man ikke vidste bedre, skulle man næste tro, at det var et virkeligt insekt eller en rigtig plante, der befandt sig bag den blanke overflade.
Og hvorfor netop insekter og planter, kan man spørge sig selv.
Det er en barndomsting. Mads legede som barn meget med insekter og præparerer dem selv nu. Vi synes begge to, at insekter er utroligt flotte. Når du har dem i insektkasser, kan du ikke have dem stående fremme, fordi farven forsvinder, men på en plakat kan du gengive insektet eller planten, og farven falmer ikke, siger Anders Morell.
Om processen bag insekt-illustrationerne lyder forklaringen:
Vi har alle insekterne i kasser. Vi kigger på dem og vurderer, hvad vi synes, ser flottest ud. Vi tager insektet ud af kassen og fotograferer det på den baggrund, vi nu ønsker. Alle vores plakater er desuden limited, så der er ikke uendeligt mange af dem. Der er nødt til at være en stopknap, så man på den måde også kan prøve nye ting af og rykke sig.
Kollektionen af grafiske illustrationer beskrives endvidere som rå og kontant. Sommerfugle kan være meget feminine, men også meget rå, forklarer Anders, mens en bille er mere hardcore. Endvidere er stringent endnu et tillægsord, man uden tvivl kan bruge i beskrivelsen.
Designverdenens kunstneriske sider
Der er ingen tvivl om, at hagedornhagen spæder godt til i den kunstneriske del af designverdenen. Anders og Mads har bl.a. lavet arrangementer med Han Kjøbenhavn, Kasper Eistrup, Bolia, Morten Voss og ligeledes Royal Copenhagen.
Vi byggede en kunstinstallation et co-lab op på northmodern i august i samarbejde med Royal Copenhagen. Vi fortolkede a perfect home, og på den måde tilføjede vi noget kunst til en, set fra mit synspunkt, lidt kedelig messe, fortæller Anders.
hagedornhagen er nu en efterspurgt størrelse blandt designere og brands, som ønsker at arbejde sammen med duoen. Og ifølge Anders er de nået dertil, fordi de netop har holdt fast i deres helt egen måde at arbejde på, hvor de ikke følger tidens tendenser.
Man skal ikke løbe efter en taxa, der allerede er kørt. Man skal derimod kigge på, hvad man selv synes er fedt og på den måde nærmest lave noget til sig selv. Vores samarbejdspartnere fortæller os, at de godt kan lide vores måde at anskue verden på kombineret med det faktum, at vi er meget maskuline i udtrykket, lyder det.
Anders løfter slutteligt sløret for, at hagedornhagen i øjeblikket arbejder med noget, som intet har med plakater at gøre. Men hvad det præcist handler om er en hemmelighed.