Medarbejdertyveri er et stigende problem
Antallet af medarbejdertyverier er markant stigende. Samtidig er såvel beløbene som kreativiteten også blevet større. Problemerne opstår ofte, fordi man ikke opdager, der er en medarbejder, man ikke kan stole på, før det er for sent, siger Dansk Details jurister.
Inden for de seneste par år, er der sket en markant stigning i antallet af sager omkring medarbejdertyveri i modebranchen. Samtidig er også omfanget af de enkelte tyverier blevet større og ikke mindst den kreativitet, de begår dem med.
Det fortæller Dansk Details jurister, Mette Dueholm Ruskov og Louise Lee Nielsen, der - i modsætning til tidligere, hvor man ca. havde en sag hver anden måned i dag modtager opringninger omkring medarbejdertyverier flere gange om ugen!
Mange af problemerne opstår, fordi butiksindehaverne grundlæggende tror på det gode i mennesker, og ikke opdager, at der er en medarbejder, de ikke kan stole på, før det er for sent, og der måske er blevet stjålet for rigtig mange tusinde kroner, lyder det fra juristerne.
De giver et eksempel på en situation, der typisk kan opstå: En butik har gennem længere tid bemærket, at der er forsvundet dyre køkkenknive med mere, men giver en østeuropæisk bande i området skylden. Faktisk er svindet så stort, at man overvejer at sætte et kamera op. En dag ser man en medarbejder gøre noget underligt ved kassen, og man begynder at undersøge sagen. Herefter opdager man, at lageret ikke stemmer, at der er falske rabatter, falske returboner samt falske gavekort og 0-køb i regnskabet, eller måske ser man, at der sælges gavekort til butikken via Facebook eller et andet sociale medie.
I en mindre virksomhed er man ofte næsten familie, og derfor overser man tegnene, er Mette Dueholm Ruskov og Louise Lee Nielsens erfaring.
Så længe man ikke har mistanke til dem, godtager man forklaringen, men den holder jo ikke vand, lyder det. Så det handler for butiksindehaveren eller butikschefen om at kigge indad og ikke leve i fornægtelse. For går det godt, fortsætter tyveriet.
Skriv regler i personalehåndbogen
Skal man bevise et medarbejdertyveri, kræver det i bogstaveligste forstand, at vedkommende enten er filmet eller er set af flere personer dels tage pengene eller varerne og dels forlade butikken med dem. Det er altså ikke nok, at man har set pengene blive puttet i lommen. Det kan jo være for at veksle.
Derfor kan det være en idé at opsætte videoovervågning i butikken. Både for at undgå internt og eksternt tyveri og for personalets sikkerhed, lyder det fra Mette Dueholm Ruskov og Louise Lee Nielsen.
Dansk Details jurister anbefaler således, at man indfører regler for personalekøb, og at man skriver dem ind i den personalehåndbog, som medarbejderen skal skrive under på at have modtaget.
Følgende kan man lægge vægt på i en personalehåndbog:
- Medarbejdere må ikke tage tøj med hjem i udvalg uden at betale først
- Ejeren skal notere alle køb
- En medarbejder (fx butikschefen) skal være ansvarlig for personalekøb
- Der skal betales kontant hver gang
- Regler for hvornår der må ske videresalg af personalekøb
- Regler for brug af personalerabat og hvor meget den er på
- Regler for hvornår der må gives rabatter og til hvem
- Der er mulighed for stikprøvekontrol af tasker
- Der er mulighed for stikprøvekontrol i kassesystemet
- Husk at det skal understreges, at brud på reglerne er væsentlig misligholdelse, der kan medføre bortvisning.
Med et regelsæt som det i personalehåndbogen, er det nemlig meget lettere at pågribe en medarbejder, der stjæler.
Og man skal være helt åben omkring f.eks. stikprøvekontrollerne af både kassesystemet og tasker. Det skal være en indarbejdet rutine, for det gavner både indehaveren og medarbejderne, at alt er under kontrol.
Man kan i dag købe kassesystemer, der kan lave stikprøvekontroller; f.eks. kan man tjekke, hvor mange returboner én medarbejder har i forhold til de andre, hvor mange 0-køb osv.
Generelt skal man som indehaver eller butikschef tænke sig om, ikke gøre tingene for lette, og ikke friste medarbejderne over evne ved f.eks. at lade en medarbejder på mindsteløn håndtere kassebeholdningen.
Har en butiksindehaver opdaget, at en medarbejder stjæler, og har man svært ved at gøre noget, anbefaler Dansk Details jurister, at man tager sig en snak med medarbejderen, forelægger beviserne og søger at få vedkommende til selv at tilstå og evt. selv opsige sin stilling, inden der tages mere drastiske midler i brug.