Med fokus på det essentielle

Den overordnede trend på Ambiente var det essentielle. Og i Living-, Dining- og Giving-sektionerne blev trenden oversat til det hyggelige, det bæredygtige og det naturlige. Hele 141.000 besøgende oplevede denne gang messen i Frankfurt.

Ambiente er verdens største messe for produkter til bordet, køkkenet og husholdningen, gaveartikler, smykker og modetilbehør såvel som dekorative produkter, designkoncepter og boligtilbehør.

Da messen denne gang løb ad stablen udstillede 4.454 virksomheder deres nye produkter og innovationer for de 141.000 besøgende fra 154 lande. Fra Danmark var der 91 udstillere, hvilket er det højeste antal i mange år.
Selv om trenden inden for de forskellige områder er forskellig, fra køkkentøj til møbler og gaver, så har de en klar fællesnævner: At det essentielle i livet – mere tid til familien og en selv – også fortsat bliver mere og mere vigtigt. Det betyder, at der skabes hygge; en atmosfære af velvære i boligen, og hertil kommer en forkærlighed for det originale, det håndlavede og det hjemlige.

I år gik producenterne i høj grad efter de naturlige materialer som flet, træ, kork og keramik. Ubehandlede overflader kombineres med glaserede, relief-agtige teksturer. Stærke kontraster i materialemikset ses som overraskende taktile effekter. Når det gælder motiver, ses geometriske mønstre, fine linjer og etniske dekorationer. I foråret ses også blomstermotiver i selskab med fugle, sommerfugle og biller. Fisk, havdyr og krabber ses som mønstre eller som dekorative elementer i sig selv, og dermed skabes en middelhavsagtig stemning til sommeren. Side om side med det ses ananas, papegøjer og frem for alt kaktus som motiver, der tegner trenden.

Når det gælder farverne, konfronterer den førstkommende sæson os med diskret nude, beige og sand-nuancer, der efterlader masser af plads til individuelle accenter. I Living-segmentet sættes scenen således for ”drivhus”-trenden med en frisk æblegrøn, en denimblå og en fin version af en støvet pink. Som komplimenterende nuancer ses dyb sort, kobber og guld. I kategorien madlavning og gourmet liver tingene for alvor op med kraftfulde, strålede primærfarver, der spiller op til de friske pasteller.

Living:
Skulpturelle og geometriske former sætter i større eller mindre grad rammerne for atmosfæren i Living-sektionen. Rundede lænestole med ekstrahøje ryglæn og vaser, der ligner foldet papir, sætter klare aftryk i hjemmet. Hertil kommer også multifacetterede belysningskilder – mange af dem skabt som skulpturer i wire. Trenden understreges af geometriske mønstre på puder, tæpper og forskellige æsker og bokse med videre. De overvejende farvenuancer er sort og hvid med kobber, guld og sølv samt midnatsblå som accenter.

Transparent og delikat
Netop for at matche den rene, næsten stringente, stil ses der - enten som contrast eller i combination med – en trend mod det delikate, de fine detaljer, lyset og letheden. Her ses en del glas – ofte i høj kvalitet og med en høj grad af håndværk. Her ses filigran-mønstre, vægure I træ og sølvrammer kombineret med delikate grene og planter som bregner og græsser.

Dekoration: individuel og unik
Detaljerigdommen ses på krukker, stel, servietter og håndklæder: 2017 handler om illustrationer. Det understreger også lysten til de individuelle og håndskabte produkter – med fine linjer og ofte tegnet naturalistisk. Kaniner, blade, hunde, biller og planter ses. Blødhed og blidhed er en del af trenden og ses ved brugen af pels og plaider – strikkede eller vævede i varme, naturlige toner, støvet pink eller lys blå og grå. Det handler om hygge!

Læs også: Ambiente samler en verden af boligtrends

Naturligt, multifacetteret og modern: Træ
Behovet for hygge afspejles i valget af materialer i Living-sektionen. Det er ikke længere blot borde, stole, skærebrætter og skeer, der er fremstillet i træ. I dag ses materialet formet til moderne højtalere, lysestager, legetøj og tallerkener. Træet kan stå råt og rustikt, eller overfladen kan stå poleret og glat og med et enkelt, skandinavisk designudtryk.

Herudover ses lys, der ligner træstubbe, og keramik, der tager form efter naturen. 

Dining: trends til køkkenet og bordet
I Dining-sektionen er der fokus på funktionalitet – specielt når det gælder det spiselige og den sunde livsstil. Mange materialer har det formål at bevare aromaer og vitaminer længere og at tilberede mad nænsomt for at bevare alt det gode. Emalje spiller en stadig vigtigere rolle, når det gælder gryder og pander – ikke mindst vintage look’et.

I køkkenet er glas fortsat uovertruffent af såvel praktiske som æstetiske grunde. Det ses som dobbeltvæggede kopper, glas og kaffefiltre – overalt hvor væsker skal holdes enten varme eller kolde. Herudover ses kombinationen af træ og jern, skærebrætter i overraskende dimensioner, vintage træskeer og læderdetaljer, der giver en rustik fornemmelse i køkkenet.

Retro møder det naturlige look
Pasteller bruges mere og mere. Indeni gryder, til bageforme og små elektriske apparater. Ikke mindst der, hvor designerne søger at skabe en retrostil. På samme tid er naturen en god model for designs. Vaser er designet som bakkede landskaber med videre, og i det hele taget handler det om at give indtryk af, at de vokser naturligt – som var de en del af naturen og ikke med en industriel oprindelse.

Dekorative hav og vandmotiver, der ligeledes er lånt i naturen, spiller også en stor rolle i den kommende sæson. Ofte ses de i en stylet version, strukturer, der henter inspiration i bølgemønstre finder vej til bordet og ind i køkkenet på tallerkener, kopper med videre. Hvor der er et større fokus på retrotrenden, ses der et mindre og mindre fokus på blomstermotiverne. Unikke effekter skabes på porcelæn og glas med filigranmotiver, der imiterer. Lige så populært er abstrakte farvekombinationer, der leder tankerne hen på vandfarver. 

Giving: gavetrends
Vi søger harmonien og trygheden, og det afspejler sig i giving-verdenen med et væld af nostalgiske mønstre. Selv det gode, gamle brev oplever en renæssance, fordi en håndskrevet note på et farvepapir får en helt ny værdi i denne digitale tidsalder Derfor ses de personlige beskeder også på alt fra lampeskærme til paraplyer, kufferter, kopper med meget mere.

Bæredygtighed og farveglæde
Mobiliteten og bæredygtigheden er trends, der fortsætter ufortrødent: Te og kaffe to-go og vand i specielle kopper, der er trendy og miljøvenlige.

Gaver om sommeren er dog også uforskammet farverige. Side om side med flamingoer, ananasen og enhjørningen viser kaktussen nu sin stikkende charme som lamper og på alle former for æsker med videre.

Til at sprede strandstemning i hjemmet bruges muslingeskaller, søstjerner skabt af ler, porcelæn, glas og træ. 

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

05.02.2025Designbase.dk

Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark

05.02.2025Designbase.dk

Danmark som epicenter for cirkulær produktion

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Ambiente – Livsstilsbevægelsen

Det er aldrig det samme, der er altid noget nyt. Den førende internationale forbrugsvaremesse er en fantastisk oplevelse! Få et overblik over den globale markedsplads hos Ambiente ved at observere det dynamiske samspil mellem produkter og design, højdepunkter og begivenheder.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023