Mater sigter mod international ekspansion

Mater står stærkere end nogensinde. I 2022 blev der investeret massivt i Maters nye patenterede cirkulære materiale Matek®, og der er for alvor sket en skalering i produktionen af møbler i Matek. I 2022 har Mater lanceret to nye kollektioner i Matek, som er Maters eget cirkulære materiale. Derudover blev indsatsen på det internationale kontraktmarked styrket med åbningen af et nyt showroom i Clerkenwell, London.

2022 blev året, hvor Mater satte ny omsætningsrekord. Bl.a. på grund af det patenterede cirkulære materiale Matek®. Foto: Mater.

Ketil Årdal, CEO for Mater udtaler:

 "Sidste år var på mange måder et rigtig godt år - vores cirkulære teknologi Matek blev for alvor skaleret, og vi lancerede to nye kollektioner i materialet. Et vundet projekt på 4.500 Eternity chairs, svarende til 19,8 tons affald omdannet til cirkulære designmøbler, til en kunde i London viser, at potentialet er der. Der er en efterspørgsel på mere bæredygtige og cirkulære løsninger især på kontraktmarkedet. I sommeren 2022 åbnede vi også showroom i Clerkenwell, London, for netop at understøtte det engelske marked. Trods uro i markedet har vi holdt os til planen og investeret. Vigtigst af alt, så lykkedes vi i 2022 med at fjerne 30 tons affald og omdanne dette til møbler".

2022 blev også året, hvor Mater satte ny omsætningsrekord. Derudover blev salgsteamet styrket i både Danmark og i London, UK.

Mater ser et stort fremtidigt potentiale i den cirkulære produktion, hvor Mater aftager virksomheders affald for at omdanne det til møbler. Mater har i 2022 øget fokus på at etablere samarbejder med relevante virksomheder, der har affaldsstrømme, som kan anvendes i Maters møbelproduktion. I 2022 blev der etableret et selvstændigt forretningsområde som udelukkende har fokus på disse samarbejder - CLC (closed loop customers) som det også kaldes.

Udvikling i aktiviteter og økonomiske forhold

Maters årsresultat for 2022 er påvirket af et vedvarende højt investeringsniveau i produktionsteknologi samt materiale- og produktudvikling. Derudover har investeringsniveauet i internationalisering af salg og distribution også haft en mærkbar indflydelse på det endelige resultat. Den generelle inflation i råvarerpriser og højere fragtrater har heller ikke kunne undgå at påvirke Maters bruttofortjeneste.

Maters ledelse anser årets resultat for tilfredsstillende, set i lys af den overordnet udviklingsstrategi, de mange investeringer og det nuværende marked.

Relateret indhold

14.08.2024Designbase.dk

Flere kvinder bliver iværksættere

14.08.2024Designbase.dk

Christmasworld og Creativeworld byder ny direktør velkommen

14.08.2024Droppery

Sponseret

New Brands, New Opportunities at Droppery!

12.08.2024Designbase.dk

Bekymrende stigning i konkurser i Danmark

12.08.2024Designbase.dk

Ny guide: Få hjælp til at skabe en god tone på arbejdspladsen

12.08.2024Designbase.dk

Undgå at dine medarbejdere får AI-burnout

07.08.2024Designbase.dk

Massiv vækst i et intenst marked for online-betalingsløsninger

06.08.2024Designbase.dk

Markant færre unge frem mod 2040

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023