Man skal være nysgerrig og nyskabende
Den britiske designer Tom Dixon har skabe flere klassikere, men hans passion ligger i højere grad i at udforske og prøve nye grænser af. Derfor spænder over alt fra møbler til belysning, køkkenudstyr, lysestager, vaser og parfumer. ”Jeg elsker at lære noget nyt”, siger han, og så drives han af, at han aldrig er helt tilfreds. Det fortalte han, da Designbase mødte ham på Trends & Traditions.
”Designbranchen er et fantastisk sted at være, hvis man er nysgerrig, og jeg elsker at lære nyt”. Det fortæller den britiske designer og iværksætter, Tm Dixon.
Derfor er det heller ikke så underligt, at hans designportefølje spænder fra den ikoniske ”S Chair” og Cobber Shade-lamperne over fade og skåle til lysestager, vaser og parfumer. Han elsker at udforske grænserne og prøve nye grænser af.
Faktisk er han ikke uddannet designer, og at han kom ind i branchen, var lidt af en tilfældighed. Han begyndte nemlig sin karriere i 1980'erne som musiker. I 2002 åbnede han en lille designbutik, hvor han designede og solgte ting fremstillet i metal. Det så italienske Cappellini, der netop søgte designere uden for Italien, og de faldt for Tom Dixons rå, industrielle stil, som han selv kalder for ”grimme ting i metal med en punk-british attitude”, og det blev til et spændende samarbejde.
Han arbejdede freelance for Cappellini i nogle år. ”Men jeg er ikke nogen god forretningsmand, så da jeg fik tilbudt et job i Habitat, der ejes af verdens største møbelkoncern IKEA, og jeg kunne slippe for forretningsdelen, sagde jeg ja tak”. Han fortæller, at det var helt vildt at få muligheden for sourcing og retail i hele verden, og at han elskede at være en del af den store koncern. ”Men efter ti år følte jeg mig lidt fanget, og jeg valgte at starte mit eget”.
Tom Dixon er kendt for sin unikke og innovative designfilosofi, der kombinerer traditionelle materialer og teknikker med moderne teknologi og eksperimenterende former. Hans designs fokuserer på funktionalitet og enkelhed, men også på at skabe en følelse af drama og teatralitet i rummet.
Men han drives også at, at han aldrig er tilfreds.
”Jeg er altid lidt utilfreds med et nyt produkt, og sådan tror jeg altid, det vil være. Men jeg er også altid meget interesseret i, hvad der kommer næst. Og han sammenligner selv strukturen i virksomheden med strukturen i et modehus, hvor tingene går hurtigt, og hvor der hele tiden sker udviklinger. ”Jeg vil gerne gøre tingene anderledes”, fortæller Tom Dixon.
Han er selv inde over alle designs, og det har han altid været. ”Jeg har egentlig bare udskiftet svejseapparatet med limpistolen, for jeg foretrækker stadig at arbejde med 1-til-1 modeller, og det skal helt helst ske så tidligt i processen som muligt, for jeg har behov for at se, hvordan et produkt fornemmes i rummet”.
Tom mener ikke selv, han er en ”controlfreak”, men han har en interesse i alle aspekter af designet. På sit designstudio har han to fuldtids designere, og fra studiet tager man sig af alt fra produktdesign til logistik, markedsføring og retail.
Jeg elsker dynamikken
Han elsker at arbejde med nye områder og nye produktgrupper. Nyest er en serie til badeværelset. ”Jeg kan rigtig godt lide dynamikken i det nye”.
”Jeg faldt jo nærmest ind i designverdenen på en naiv måde og med en idé om, at det skulle være sjovt. Mine år i Habitat var i princippet som et universitet for mig, hvor jeg lærte, hvad forbrugerne ønsker, om retail med mere”, fastslår Tom Dixon.
Han mener, man i modebranchen hurtigere får en anerkendelse for sin indsats, og man er mere tilbøjelig til at bruge sit navn over døren. ”Og det er modellen for mig og som jeg ser det, den moderne måde at gøre tingene på”, siger han.
Han ser også en tendens i designbranchen til, at man begynder at anskue tingene anderledes, og han fremhæver Salone de Mobile i Milano, hvor han denne gang – for første gang – havde valgt kun at stå på messen. ”Tidligere handlede det om forretning, nu er det et karneval for designideer. Jeg valgte at satse på det professionelle miljø og på de professionelle indkøbere, der er på messen, så selv om vi havde halvdelen af de besøgende, vi tidligere havde i byen, havde vi en bedre uge rent salgsmæssigt”, fortæller Tom, og slår fast, at det for ham handler om ikke at gå i søvne, men hele tiden at overraske – også når overraskelsen består i, at man går en mere konservativ vej.
”Jeg tror på, vi skal mere tilbage til vores ”core”, siger han.
Og han har hele tiden nye babyer på vej. Det betyder, at andre udgår. ”Vi kan ikke tillade os at være sentimentale. Et produkt kan sagtens være godt, men timingen eller prisen er forkert, og så skal det ikke være i kollektionen, selv om jeg er glad for det”.
Klassikerne opstår
Der er flere Tom Dixon-klassikere i dag, men som han siger: ”Klassikerne er ikke noget, man kan sætte sig for at skabe. De opstår bare”.
Når han designer, er han i dag - som da han startede i sin tid - inspireret af produktionsteknikkerne; måden at fremstille produkterne på og den verden af muligheder, der åbner sig.
”Jeg er besat af industrien, og jeg lærer utroligt meget af at se på en produktion. Generelt henter jeg faktisk meget inspiration uden for designverdenen; i arkitekturen, i skulpturer og i kogekunsten”.
Bæredygtigheden tænker han naturligvis også ind i designet. ”Men gør vi vores job ordentligt holder produkterne 20, 30 eller 50 – måske 100 år. Og selvfølgelig skal vi genbruge og recycle, men som samfund er vi også afhængige af forbruget, og det er vigtigt, at man som virksomhed kan styre igennem det. Jeg tror, vi fremadrettet skal kigge mere ind i, hvordan vi lever, og hvor lang levetid, de produkter, vi omgiver os med, har”, lyder det fra Tom Dixon, der pointerer, at han også arbejder på at finde innovative måder at reducere sin miljøpåvirkning på. ”Mit mål er at skabe design, der kan have en positiv indvirkning på samfundet og miljøet og bidrage til at skabe en mere bæredygtig fremtid”.
Og når det er sagt, så er Tom Dixon også designeren, der kan lide at udfordre de eksisterende konventioner og normer inden for design. Han ønsker at skabe designs, der ikke blot følger trends eller tidligere som er lineextensions af succesfulde modeller, men som i stedet skaber deres egen vej og bryder nye grænser.