Man skal være nysgerrig og nyskabende

Den britiske designer Tom Dixon har skabe flere klassikere, men hans passion ligger i højere grad i at udforske og prøve nye grænser af. Derfor spænder over alt fra møbler til belysning, køkkenudstyr, lysestager, vaser og parfumer. ”Jeg elsker at lære noget nyt”, siger han, og så drives han af, at han aldrig er helt tilfreds. Det fortalte han, da Designbase mødte ham på Trends & Traditions.

Foto: Tom Dixon Designstudio

”Designbranchen er et fantastisk sted at være, hvis man er nysgerrig, og jeg elsker at lære nyt”. Det fortæller den britiske designer og iværksætter, Tm Dixon.

Derfor er det heller ikke så underligt, at hans designportefølje spænder fra den ikoniske ”S Chair” og Cobber Shade-lamperne over fade og skåle til lysestager, vaser og parfumer. Han elsker at udforske grænserne og prøve nye grænser af.

Faktisk er han ikke uddannet designer, og at han kom ind i branchen, var lidt af en tilfældighed. Han begyndte nemlig sin karriere i 1980'erne som musiker. I 2002 åbnede han en lille designbutik, hvor han designede og solgte ting fremstillet i metal. Det så italienske Cappellini, der netop søgte designere uden for Italien, og de faldt for Tom Dixons rå, industrielle stil, som han selv kalder for ”grimme ting i metal med en punk-british attitude”, og det blev til et spændende samarbejde.

Han arbejdede freelance for Cappellini i nogle år. ”Men jeg er ikke nogen god forretningsmand, så da jeg fik tilbudt et job i Habitat, der ejes af verdens største møbelkoncern IKEA, og jeg kunne slippe for forretningsdelen, sagde jeg ja tak”.  Han fortæller, at det var helt vildt at få muligheden for sourcing og retail i hele verden, og at han elskede at være en del af den store koncern. ”Men efter ti år følte jeg mig lidt fanget, og jeg valgte at starte mit eget”.

Tom Dixon er kendt for sin unikke og innovative designfilosofi, der kombinerer traditionelle materialer og teknikker med moderne teknologi og eksperimenterende former. Hans designs fokuserer på funktionalitet og enkelhed, men også på at skabe en følelse af drama og teatralitet i rummet.

Men han drives også at, at han aldrig er tilfreds. 

”Jeg er altid lidt utilfreds med et nyt produkt, og sådan tror jeg altid, det vil være. Men jeg er også altid meget interesseret i, hvad der kommer næst. Og han sammenligner selv strukturen i virksomheden med strukturen i et modehus, hvor tingene går hurtigt, og hvor der hele tiden sker udviklinger. ”Jeg vil gerne gøre tingene anderledes”, fortæller Tom Dixon.

Han er selv inde over alle designs, og det har han altid været. ”Jeg har egentlig bare udskiftet svejseapparatet med limpistolen, for jeg foretrækker stadig at arbejde med 1-til-1 modeller, og det skal helt helst ske så tidligt i processen som muligt, for jeg har behov for at se, hvordan et produkt fornemmes i rummet”.

Tom mener ikke selv, han er en ”controlfreak”, men han har en interesse i alle aspekter af designet. På sit designstudio har han to fuldtids designere, og fra studiet tager man sig af alt fra produktdesign til logistik, markedsføring og retail.

i gang med at maleI) ”Jeg henter meget inspiration uden for designverdenen; i arkitekturen, i kunsten og i kogekunsten”. Og så ønsker at skabe designs, der går deres egne veje og bryder nye grænser.. Foto: Tom Dixon Design Studio

Jeg elsker dynamikken

Han elsker at arbejde med nye områder og nye produktgrupper. Nyest er en serie til badeværelset. ”Jeg kan rigtig godt lide dynamikken i det nye”.

”Jeg faldt jo nærmest ind i designverdenen på en naiv måde og med en idé om, at det skulle være sjovt. Mine år i Habitat var i princippet som et universitet for mig, hvor jeg lærte, hvad forbrugerne ønsker, om retail med mere”, fastslår Tom Dixon.

Han mener, man i modebranchen hurtigere får en anerkendelse for sin indsats, og man er mere tilbøjelig til at bruge sit navn over døren. ”Og det er modellen for mig og som jeg ser det, den moderne måde at gøre tingene på”, siger han.

Han ser også en tendens i designbranchen til, at man begynder at anskue tingene anderledes, og han fremhæver Salone de Mobile i Milano, hvor han denne gang – for første gang – havde valgt kun at stå på messen. ”Tidligere handlede det om forretning, nu er det et karneval for designideer. Jeg valgte at satse på det professionelle miljø og på de professionelle indkøbere, der er på messen, så selv om vi havde halvdelen af de besøgende, vi tidligere havde i byen, havde vi en bedre uge rent salgsmæssigt”, fortæller Tom, og slår fast, at det for ham handler om ikke at gå i søvne, men hele tiden at overraske – også når overraskelsen består i, at man går en mere konservativ vej.

Tom Dixon med Melt lampen.. Foto: Tom Dixon Design Studio

”Jeg tror på, vi skal mere tilbage til vores ”core”, siger han.

Og han har hele tiden nye babyer på vej. Det betyder, at andre udgår. ”Vi kan ikke tillade os at være sentimentale. Et produkt kan sagtens være godt, men timingen eller prisen er forkert, og så skal det ikke være i kollektionen, selv om jeg er glad for det”.

Klassikerne opstår

Der er flere Tom Dixon-klassikere i dag, men som han siger: ”Klassikerne er ikke noget, man kan sætte sig for at skabe. De opstår bare”.

Når han designer, er han i dag - som da han startede i sin tid - inspireret af produktionsteknikkerne; måden at fremstille produkterne på og den verden af muligheder, der åbner sig.

”Jeg er besat af industrien, og jeg lærer utroligt meget af at se på en produktion. Generelt henter jeg faktisk meget inspiration uden for designverdenen; i arkitekturen, i skulpturer og i kogekunsten”.

”Jeg har egentlig bare udskiftet svejseapparatet med limpistolen, for jeg foretrækker stadig at arbejde med 1-til-1 modeller, og jeg har behov for at se, hvordan et produkt fornemmes i rummet”.. Foto: Tom Dixon Design Studio

Bæredygtigheden tænker han naturligvis også ind i designet. ”Men gør vi vores job ordentligt holder produkterne 20, 30 eller 50 – måske 100 år. Og selvfølgelig skal vi genbruge og recycle, men som samfund er vi også afhængige af forbruget, og det er vigtigt, at man som virksomhed kan styre igennem det. Jeg tror, vi fremadrettet skal kigge mere ind i, hvordan vi lever, og hvor lang levetid, de produkter, vi omgiver os med, har”, lyder det fra Tom Dixon, der pointerer, at han også arbejder på at finde innovative måder at reducere sin miljøpåvirkning på.  ”Mit mål er at skabe design, der kan have en positiv indvirkning på samfundet og miljøet og bidrage til at skabe en mere bæredygtig fremtid”.

Og når det er sagt, så er Tom Dixon også designeren, der kan lide at udfordre de eksisterende konventioner og normer inden for design. Han ønsker at skabe designs, der ikke blot følger trends eller tidligere som er lineextensions af succesfulde modeller, men som i stedet skaber deres egen vej og bryder nye grænser.

Tom Dixons nye PUFF-lampe er en geometrisk leg, og lampens oppustede silhuet giver beskueren en fornemmelse af, at den er lige ved at sprænges. "Metalstykkerne er placeret, så lampen ser oppustet ud. Skæringerne giver lampen en blød silhuet og frigiver et unikt lys”, forklarer Tom Dixon.. Foto: Tom Dixon Design Studio

CONE er en helt ny lampesokkel, der kan kombineres med 28 af Tom Dixons lampeskærme inklusiv MELT og MIRROR BALL.. Foto: Tom Dixon Design Studio

Fra Portables-serien.. Foto: Tom Dixon Design Studio

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023