Lys med bæredygtighed og ansvarlighed
KunstIndustrien fik 1. januar i år nye ejere; Steen og Britta Frost, og de har store planer for en mere bæredygtig og miljøvenlig fremtid for virksomheden. Mange tiltag og projekter er allerede sat i søen, og endnu flere er undervejs. ”Det nytter ikke blot at bruge ordet bæredygtighed, som en markedsføringsgimmick. Det er simpelthen fremtiden det drejer sig om!”, lyder det.
”Det handler ikke kun om tomme floskler. Det handler om at sætte handling bag ordene”. Det siger Steen Frost, der 1. januar overtog KunstIndustrien sammen med sin hustru, Britta. Noget af det, Steen og Britta sætter rigtig højt på dagsordenen er bæredygtighed, både når det gælder brugen af RSPO Stearin, og når det gælder optimering og reduktion af pakkematerialer. I den forbindelse har KunstIndustrien lanceret ”Zero Waste Project”, hvor de indsamler og genanvender lysestumper fra restauranterne.
Faktisk har de nået rigtig meget, siden de overtog KunstIndustrien for et halvt år siden, men Steen understreger, at selv om ejerforholdene er nye, drives virksomheden i samme ånd som hidtil – med kvalitetsprodukter fra mindre europæiske familieejede virksomheder.
”Noget af det, vi kommer til at gøre rigtig meget ved, er brugen af RSPO Stearin. Det vil sige stearin, der kommer fra et bæredygtigt palmeskovbrug, som bærer certificeringen RSPO – Roundtable for Sustainable Palm Oil, eller ”foreningen for bæredygtig palmeolie”. Foreningen sikrer, at palmeolien er udvundet under kontrollerede forhold og under hensyntagen til naturen. Lyset bliver en lille smule dyrere, men det er det hele værd i det lange løb. Målet med RSPO er, at man gerne vil nå så langt, at man kan komme i kontakt med den bonde, der dyrker palmetræerne, besøge dem og sikre, at forholdene der er i orden”.
Steen fortæller, at arbejdet med RSPO Stearinen allerede var sat i gang, da de overtog virksomheden, og at det naturligvis videreføres. ”Vores holdning er, at satsningen på bæredygtigheden og miljøvenligheden ikke er en markedsføringsgimmick, og selv om vi er en lille virksomhed, kan vi sagtens gøre en forskel. Derfor sætter vi os mål inden for de områder, vi arbejder med”.
Steen og Britta Frost var i forvejen distributører af Kusmi te i Danmark, og ud over at der er et overlap på kundedelen, er værdierne også de samme: ”Vi vil gerne sælge noget, vi kan stå inde for. Det gælder ordentlige arbejdsforhold og ikke mindst gode råvarer”.
Genbrugskasser og ”Zero Waste Project”
Men Steen og Britta stopper ikke her. De fører bæredygtighedstanken videre, så pakkematerialer til brug på det danske marked i dag er genbrugskasser så vidt det er muligt. Den plastbaserede tape skiftes ud med en papirbaseret tape-type, og det fyld, der lægges i kasserne for at beskytte lysene under transporten, bliver fremstillet af majsstivelse.
”Der er faktisk rigtig meget, man kan gøre. Det handler bare om at teste de forskellige produkter af, og se om det fungerer”, fastslår Steen, og hans håb er, at endnu flere små og mellemstore virksomheder vil gøre det samme. ”Vi kan alle være med til at påvirke fremtiden, og vi kan alle tage små skridt, der tilsammen gør, at vi går i den rigtige retning”.
Netop derfor har KunstIndustrien lanceret deres ”Zero Waste Project” i forhold til de mange hotel- og restaurationskunder, de har. Projektet går ganske enkelt ud på, at restauranterne indsamler de lysestumper, fra KunstIndustriens Voksalterlys, som ellers ville være endt i skraldespanden, i en kasse med en returlabel på. ”Vi renser stearinen for snavs, restvæger m.v. og støber lys stumperne om til udendørs fakler ”, forklarer Steen Frost.
KunstIndustrien sælger hvert år 60.000 voksalterlys, så det kan blive til en del lysestumper, der samles – og altså omdannes til udendørs fakler - i løbet af et år.
Voksalterlysene baner vejen
Ud over voksalterlys og stager har KunstIndustrien en stor kollektion af kalender- og adventslys samt kertelys og musselmalede lys.
Virksomhedens hovedmarked er Danmark, herudover sælges en del lys i Norge, og Tyskland der er ved at blive så stort et marked, at man for første gang er deltager på TrendSet messen i München. Messen ligger lokationsmæssigt godt for østrigerne og schweizerne, der også bruger en del lys, udover det har vi også markeder i England og USA, hvor man kan se en positiv udvikling i interessen for god skandinavisk stil og kvalitet. ”Udover TrendSet Messen udstiller vi også på Formland i Herning samt på Nordstil i Hamborg og på Oslo Design Fair”, fortæller Steen. Og han slår fast, at der er flere nyheder i vente på Formland. Bl.a. et Blå Blomst lys og musselmalede bloklys i sølv.
KunstIndustrien er bedst kendt for sine voksalterlys, og Steen Frost fortæller, at de i høj grad baner vejen for nye kunder, der først fascineres af voksalterlysene med deres mange forskellige unikke størrelser, og derefter opdager de mange andre produkter, KunstIndustrien har at tilbyde.
”Alle vores lys er testet, og på en sod-skala, der spænder fra 0-1, ligger de på 0,04, hvilket er det laveste på markedet. Derudover bruger vi råvarematerialer af højeste kvalitet, som kombineret med at de er håndstøbte, giver en usædvanlig lang brændetid – helt op til 800 timer på de største lys vi har”.
Voksalterlysene sælges primært til design- og boligbutikker, blomsterhandlere samt til bl.a. Illums Bolighus, Magasin, Værsgo og Kop & Kande. Hoteller og restauranter har i høj grad også fået øjnene op for voksalterlysene, og samtidig ses et stigende fokus på online handel.
”Vores produkter er unikke og anderledes i forhold til, hvad der ellers findes på markedet, så vi er ikke ramt af en trendbølge.” afslutter Steen Frost.