Lene Bjerre forvandler huse til hjem

Designvirksomheden Lene Bjerre kan i år fejre sit 40 års jubilæum. Virksomheden er en ren succeshistorie inden for den danske designtradition, og ud fra mantraet ’at gøre huse til hjem’ vil virksomheden udvide sortimentet og være nytænkende. Designbase har talt med chefdesigner Rikke Blæsild.

Lene Bjerres chefdesigner, Rikke Blæsild..

Hvad skyldes succesen bag virksomheden Lene Bjerre?
Jeg tror, at succesen skyldes, at man hos Lene Bjerre har været tro mod det, som var det oprindelige fundament. Det er altid vigtigt at have et fundament, som man kan holde fast i, og derfra kan man så tænke i udvidelser og nye baner. Derudover er kvalitet også et nøgleord for vores succes. Jeg oplever tit, at folks Lene Bjerre-håndklæder, som blev købt for 30 år siden, stadig er pæne den dag i dag.

Om Rikke Blæsild

Stilling: Chefdesigner hos Lene Bjerre siden august 2014.

Uddannelse: Projektudvikler fra TEKO i Herning.

Hvad kendetegner Lene Bjerre?
Vi gør kort sagt huse til hjem. Det handler om at tage et hus og ryste det, og alt det, der så falder ud, er noget, vi arbejder med. Vi vil og kan lave rum, som er dejlige at være i, og det gør vi ved at lave rummene hyggelige og levende. Når man f.eks. går ind i en spisestue skal man have fornemmelsen af, at folk lige har rejst sig fra spisebordet. Rummet får på den måde noget organisk liv, og det gør, at man kan leve i rummet og have det dejligt, når man er i det.

Hvad har Lene Bjerre at byde på, som andre ikke har?
Vores styrke er, at vi kombinerer den moderne stil med et blødere look. Vi mikser de to universer og fortæller på den måde vores historie. Vi er ikke tvunget til at forholde os til ét bestemt udtryk, og vi har derfor en stor legeplads at begå os på. Jeg kan se, at andre designvirksomheder er låst mere fast, så det er klart et punkt, vi adskiller os på.

Hvordan ser jeres efterårskollektion ud?
Vi har hentet inspiration fra outdoor-genren og prøvet at få det ind i vores efterårskollektion. Det har vi bl.a. gjort ved at lave store, rustikke trælamper, som står i deres fornemmeste form, mens vi også har hvidvaskede og feminine trælamper. Vi har prøvet at tage naturen ind, og derfor er der meget grønt i kollektionen, mens den blå farve, som også er med, giver kollektionen et skandinavisk fingeraftryk. Vi har desuden taget udgangspunkt i noget så simpelt som svampe og lavet dem på en grafisk måde. Det ses både i f.eks. vores puder, men også i køkkenet.

Hvad byder fremtiden på?
I øjeblikket arbejder vi meget på at lave vores møbelkollektion større – det er en langvarig proces. Lene Bjerres fremtid består også i at udvide sortimentet helt generelt. Vi vil gerne gøre op med tanken om, at Lene Bjerre ”bare” er en lampe. Vi har så meget mere end det, og det er noget, som særligt danskerne gerne skal blive opmærksomme på. 

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

01.04.2025Xilium

Sponseret

Onesize fits alle gælder måske for sokker men ikke for IT

01.04.2025Designbase.dk

Skattetillægget fordoblet ved for sen indberetning

01.04.2025Designbase.dk

dao klar til at løfte opgaven efter PostNord

31.03.2025Designbase.dk

AI-agenter kan effektivisere arbejdsgange – men danske virksomheder tøver

31.03.2025Designbase.dk

DEBAT: En kvart million danskere skal rustes mod digitale angreb

27.03.2025Designbase.dk

Flatpay er den hurtigst voksende virksomhed i Nordeuropa

26.03.2025Designbase.dk

Sådan begrænses skadelig kemi i hverdagen

25.03.2025Designbase.dk

6 gode grunde til at lave en ESG-rapport

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023