Lej et hjørne af din butik ud til et brand

Spacerebel er et helt nyt koncept, der giver butikker og brands mulighed for at mødes. Butikkerne får en lejer, en andel af salget og nye, spændende brands i butikken, mens brandet eksponeres blandt de rigtige kunder.

Teamet bag Spacerebel.com..

De mindre butikker får nu mulighed for at få super cool nye brands, som de ellers ikke ville have fundet til butikken, og de får ekstra penge i kassen, mens brandene får et sted, hvor de kan vise deres varer, hvor de kan sende pressen hen, og i det hele taget får de et aktivt showroom på de bedste placeringer i storbyer i Europa.

Konceptet hedder Spacerebel.com og er udviklet af den danske virksomhed mytrnd.com. Spacerebel så dagen lys i september 2014, men allerede nu har rigtig mange både brands og butikker taget konceptet til sig, og Thomas Weikop, CEO hos Spacerebel.com, fastslår, at man inden for de næste tre år forventer at have tilknyttet 30.000 brands og 6.000 butikker fordelt i de europæiske storbyer.

”Ganske enkelt går Spacerebel.com ud på at give brands og butikker en mulighed for at mødes. Butikkerne lejer plads ud i større eller mindre omfang. Det kan være nogle hylder, et bord midt i butikken, det kan være vinduesplads, et rum i tilknytning til butikken eller hele butikken som f.eks. en pop-up store”, fortæller Thomas Weikop.

Og selvfølgelig kan et brand bare leje et lokale et sted. Men det, der ifølge Thomas Weikop er interessant, er kunderne, som den etablerede butik jo allerede har kontakten til.

”Og har man et produkt, handler det jo i høj grad om at være der, hvor kunderne er!”

Han fortæller også, at det allerede nu ses tydeligt, at brandene deltager meget mere aktivt i salget.

”Nu har de også en del af risikoen – de har så at sige også hånden på kogepladen. Derfor har man et fælles mål, og det giver god mening at merchandise, uddanne personale og gå sammen om ekstern PR og markedsføring”.

Allerede nu er 1.300 butikker tilmeldt, og dermed har brandene mulighed for at få kvalificerede mennesker, der sælger varerne i et midlertidigt showroom de steder, der er relevante.

Netop showroom-tanken, mener Thomas Weikop også, harmonerer fint med den megatrend, der er, hvor mange forbrugere shopper rundt for derefter at købe varerne på nettet.

”Når butikken er betalt af leverandøren for at ”udstille” varerne, behøver det ikke længere at være et problem. Hertil kommer, at man i systemet kan give butikken en andel af netsalget relateret til butikken eller område. Herudover giver de nye brands ekstra inspiration til kunder og butiksansatte og ikke mindst penge i kassen”.

Lettere at være et nyt brand
Det kan være svært at være et ungt, hipt brand og ramme den rigtige målgruppe.

”Man kan ikke flytte kunderne, men man kan flytte brandet, og nu kan brandet komme ud og ligge der, hvor kunderne er”, forklarer Thomas Weikop, og han mener klart, at det at kunne ligge de rigtige steder, selv om man skal betale for det, kan være med til at give et ungt designfirma, det boost, der skal til.

”Spacerebel.com er en mulighed for et nyt brand for at opbygge en målgruppe, lave PR og ikke mindst for at få vist produkterne de rigtige steder”.

Kriterier til butikkerne
Spacerebel har 15 personer rundt omkring i de europæiske storbyer, der sikrer, at butikkerne lever op til visse kriterier; laver en aftale med indehaveren, tager billeder og beskriver konceptet, så butik og brand kan matches bedst muligt, og allerede nu, fortæller Thomas Weikop, henvender butikkerne sig selv for at være med i Spacerebel.

”Vi fornemmer, at butikkerne er glade for ideen om udlejning af plads. Mange butikker kæmper med cashflow, fordi varerne skal betales, før de sælges, og ikke mindst med cost of inventory, fordi man ofte er nødt til at sælge en vare med rabat. Både cashflowet og lagerbindingen gør vi direkte noget ved. Det tredje problem, online-handlen, løses ved at butikkerne får en procentvis andel af det online salg, der sker. Det er ganske enkelt en ny måde at tænke på i trendbranchen”, forklarer Thomas Weikop.

Ideen med Spacerebel stammer egentlig fra de store varehuse som Illum og Magasin, der i dag primært sælger plads.

”Vi demokratiserer forretningsmodellen fra at omfatte de få store til at omfatte de mange små, men udgangspunktet er det samme; pladsen lejes ud, og leverandøren bliver en aktiv spiller i forhold til salget”.

Fra Mytrnd til Spacerebel
Ideen til Spacerebel udsprang af arbejdet med Mytrnd, der giver indkøbere et rigtig godt overblik over de tøjkollektioner, der er på markedet med sine godt 3.600 brands og 5.000 lookbooks.

”Men vi kunne se, at rigtige mange brands også uden tøjbranchen gerne ville ud og ligge på en hylde i en butik, derfor etablerede vi Spacerebel, der er mere hands-on”, fortæller Thomas Weikop. ”Man betaler et beløb, og så ved man, at man kommer ud og ligge i de gode butikker”.

Systemet er naturligvis bygget op, så butikkerne kan sige nej, hvis man ikke synes, at et brand passer i butikkens øvrige sortiment.

”Men godkender de brandet, indgår man typisk en tre måneders aftale, hvor man får en lejeindtægt og deler indtægterne. Spacerebel skal så have 10 pct. af salget”.

Lige nu er det primært danske og engelske brands, der bruger Spacerebel.

”Vi begyndte med de små brands, nu arbejder vi på de mellemstore, og inden for det kommende år regner vi med, at også de store brands er med”.

Og Thomas Weikop udbygger med at fortælle, at man primært går efter multibrand independant stores, men at man også forventer at få nogle kæder på.

Videreudviklingen af konceptet er butikker, der sikrer sig den helt rigtige placering, og herefter udelukkende lejer plads ud – og ikke kun inden for tøj, men også inden for livsstilsprodukter; kosmetik, design, tasker og andre accessories.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023