Lej et hjørne af din butik ud til et brand

Spacerebel er et helt nyt koncept, der giver butikker og brands mulighed for at mødes. Butikkerne får en lejer, en andel af salget og nye, spændende brands i butikken, mens brandet eksponeres blandt de rigtige kunder.

Teamet bag Spacerebel.com..

De mindre butikker får nu mulighed for at få super cool nye brands, som de ellers ikke ville have fundet til butikken, og de får ekstra penge i kassen, mens brandene får et sted, hvor de kan vise deres varer, hvor de kan sende pressen hen, og i det hele taget får de et aktivt showroom på de bedste placeringer i storbyer i Europa.

Konceptet hedder Spacerebel.com og er udviklet af den danske virksomhed mytrnd.com. Spacerebel så dagen lys i september 2014, men allerede nu har rigtig mange både brands og butikker taget konceptet til sig, og Thomas Weikop, CEO hos Spacerebel.com, fastslår, at man inden for de næste tre år forventer at have tilknyttet 30.000 brands og 6.000 butikker fordelt i de europæiske storbyer.

”Ganske enkelt går Spacerebel.com ud på at give brands og butikker en mulighed for at mødes. Butikkerne lejer plads ud i større eller mindre omfang. Det kan være nogle hylder, et bord midt i butikken, det kan være vinduesplads, et rum i tilknytning til butikken eller hele butikken som f.eks. en pop-up store”, fortæller Thomas Weikop.

Og selvfølgelig kan et brand bare leje et lokale et sted. Men det, der ifølge Thomas Weikop er interessant, er kunderne, som den etablerede butik jo allerede har kontakten til.

”Og har man et produkt, handler det jo i høj grad om at være der, hvor kunderne er!”

Han fortæller også, at det allerede nu ses tydeligt, at brandene deltager meget mere aktivt i salget.

”Nu har de også en del af risikoen – de har så at sige også hånden på kogepladen. Derfor har man et fælles mål, og det giver god mening at merchandise, uddanne personale og gå sammen om ekstern PR og markedsføring”.

Allerede nu er 1.300 butikker tilmeldt, og dermed har brandene mulighed for at få kvalificerede mennesker, der sælger varerne i et midlertidigt showroom de steder, der er relevante.

Netop showroom-tanken, mener Thomas Weikop også, harmonerer fint med den megatrend, der er, hvor mange forbrugere shopper rundt for derefter at købe varerne på nettet.

”Når butikken er betalt af leverandøren for at ”udstille” varerne, behøver det ikke længere at være et problem. Hertil kommer, at man i systemet kan give butikken en andel af netsalget relateret til butikken eller område. Herudover giver de nye brands ekstra inspiration til kunder og butiksansatte og ikke mindst penge i kassen”.

Lettere at være et nyt brand
Det kan være svært at være et ungt, hipt brand og ramme den rigtige målgruppe.

”Man kan ikke flytte kunderne, men man kan flytte brandet, og nu kan brandet komme ud og ligge der, hvor kunderne er”, forklarer Thomas Weikop, og han mener klart, at det at kunne ligge de rigtige steder, selv om man skal betale for det, kan være med til at give et ungt designfirma, det boost, der skal til.

”Spacerebel.com er en mulighed for et nyt brand for at opbygge en målgruppe, lave PR og ikke mindst for at få vist produkterne de rigtige steder”.

Kriterier til butikkerne
Spacerebel har 15 personer rundt omkring i de europæiske storbyer, der sikrer, at butikkerne lever op til visse kriterier; laver en aftale med indehaveren, tager billeder og beskriver konceptet, så butik og brand kan matches bedst muligt, og allerede nu, fortæller Thomas Weikop, henvender butikkerne sig selv for at være med i Spacerebel.

”Vi fornemmer, at butikkerne er glade for ideen om udlejning af plads. Mange butikker kæmper med cashflow, fordi varerne skal betales, før de sælges, og ikke mindst med cost of inventory, fordi man ofte er nødt til at sælge en vare med rabat. Både cashflowet og lagerbindingen gør vi direkte noget ved. Det tredje problem, online-handlen, løses ved at butikkerne får en procentvis andel af det online salg, der sker. Det er ganske enkelt en ny måde at tænke på i trendbranchen”, forklarer Thomas Weikop.

Ideen med Spacerebel stammer egentlig fra de store varehuse som Illum og Magasin, der i dag primært sælger plads.

”Vi demokratiserer forretningsmodellen fra at omfatte de få store til at omfatte de mange små, men udgangspunktet er det samme; pladsen lejes ud, og leverandøren bliver en aktiv spiller i forhold til salget”.

Fra Mytrnd til Spacerebel
Ideen til Spacerebel udsprang af arbejdet med Mytrnd, der giver indkøbere et rigtig godt overblik over de tøjkollektioner, der er på markedet med sine godt 3.600 brands og 5.000 lookbooks.

”Men vi kunne se, at rigtige mange brands også uden tøjbranchen gerne ville ud og ligge på en hylde i en butik, derfor etablerede vi Spacerebel, der er mere hands-on”, fortæller Thomas Weikop. ”Man betaler et beløb, og så ved man, at man kommer ud og ligge i de gode butikker”.

Systemet er naturligvis bygget op, så butikkerne kan sige nej, hvis man ikke synes, at et brand passer i butikkens øvrige sortiment.

”Men godkender de brandet, indgår man typisk en tre måneders aftale, hvor man får en lejeindtægt og deler indtægterne. Spacerebel skal så have 10 pct. af salget”.

Lige nu er det primært danske og engelske brands, der bruger Spacerebel.

”Vi begyndte med de små brands, nu arbejder vi på de mellemstore, og inden for det kommende år regner vi med, at også de store brands er med”.

Og Thomas Weikop udbygger med at fortælle, at man primært går efter multibrand independant stores, men at man også forventer at få nogle kæder på.

Videreudviklingen af konceptet er butikker, der sikrer sig den helt rigtige placering, og herefter udelukkende lejer plads ud – og ikke kun inden for tøj, men også inden for livsstilsprodukter; kosmetik, design, tasker og andre accessories.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023