Lad unge visual merchandisere vise hvad de kan i din by
360° er et projekt, hvor detailbutikker og unge dekoratørelever samarbejder om at skabe vinduer, der kan tiltrække kunderne. Projektet har kørt i Svendborg, og planen er, at det skal videre ud i landet. På Formland fortælles om projektet.
360°. Sådan hedder et projekt, der netop har skabt liv i Svendborg med eleverne fra Dekoratørskolen i Svendborg og udvalgte butikker i byen.
Planen er, at projektet skal gentages i andre byer i Danmark, og på Formland vil man kunne se billeder fra projektet i Svendborg og høre mere om planerne for projekt 360°.
Projektets formål er således at skabe autentiske rammer, hvor eleverne kan få afprøvet deres kreative evner og den læring, som de indtil nu har tilegnet sig gennem deres læretid, og projektet går ud på, at eleverne planlægger, opsætter og nedtager en vinduesudstilling og en event.
Det første360° projekt i Svendborg har været en rigtig stor succes. Butikkerne sørgede for en række tilbud, og projektet blev kombineret med en konkurrence på Instagram for både kunder og de involverede butikker, fortæller Käte Hansen, Gæstelærer på Svendborg Dekoratørskole og Visual Merchandiser Facilitator.
Ideen er, at eleverne skal ud og opleve livet i en detailbutik, og butikkerne får en visual merchandising kompetence ind, som forhåbentlig kan give dem inspiration til fremtiden. Den butik, der vinder, vinder et tre dages visual merchandising kursus for sine medarbejdere.
12 butikker de fleste livsstilsbutikker inden for mode og boligindretning - i Svendborg var en del af projektet, bl.a. De2krukker, der vandt konkurrencen.
Målet med projektet var naturligvis at fremme dekoratøruddannelsen.
Selv mindre butikker kan have glæde af visual merchandising, og samarbejder du med en dekoratør, der er klædt på til visual merchandising, så er du på forkant, mener Käte Hansen, for i dag handler det i høj grad om at involvere kunderne og trække dem ind via vinduerne. Det gælder oplevelsesøkonomi, men i mindre målestok.
Projektet skal ses som et mindre Cross channel projekt rettet mod detailbranchen.
De butikker, der var udvalgt, havde i forvejen ikke et kreativt team ansat til at tage sig af deres vinduer og den daglige butiksindretning. Samtidig ville vi gennem projektet synliggøre overfor butikkerne, hvor nemt og enkelt det kan gøres at involvere nutidens forbruger og at udnytte de sociale medier på den mest hensigtsmæssige måde, slutter Käte Hansen.