Kunstig intelligens i detailhandlen

Det er ikke kun de store virksomheder, der kan have gavn af kunstig intelligens, også i detailhandlen kan AI hjælpe og lette mange processer, bl.a. i forhold til medarbejderne. Det fortæller Jacob Dalhoff fra AI Rådgivning.

Foto: 123RF.com

Detailhandlen står, ligesom stort set alle andre brancher, over for en spændende, men også udfordrende rejse mod digital transformation. For kunstig intelligens (AI) er ikke længere kun en futuristisk vision men en praktisk realitet, der ændrer måden, vi driver forretning på. 

Men hvordan navigerer en virksomhed i dette nye landskab, og hvordan sikrer man, at ens virksomhed ikke kun overlever, men at den trives i en tid, hvor AI bliver en afgørende faktor for succes?

Jacob Dalhoff fra AI Rådgivning mener, det i høj grad handler om at gøre AI forståeligt for små og mellemstore virksomheder, der enten er i de tidlige faser af deres AI-rejse, eller som overvejer at tage det første skridt. 

Han mener, der er 4 elementer, man skal indtænke:

  • Personaliseret kundeservice gennem chatbots
  • Effektiv medarbejder-onboarding
  • Hurtig problemløsning for ansatte
  • Øget medarbejderengagement

”Alle områderne er relativt enkle at implementere i forhold til deres potentielt store afkast. Ved at fokusere på disse områder, kan man som detailhandler ikke blot forbedre den daglige drift men også skabe en mere dynamisk og engagerende arbejdsplads”, siger Jacob Dalhoff, der slår fast, at AI Rådgivnings mål ikke blot er at informere, men også at inspirere og guide virksomheder gennem de første skridt på AI-rejsen.

Og hans holdning er klart, at kunstig intelligens ikke kun for de store virksomheder med mange ressourcer. Små og mellemstore virksomheder i detailhandlen har nu en gylden mulighed for at integrere AI i deres daglige drift og nyde godt af de mange fordele, det bringer. Ved at begynde med fire nøgleområder kan virksomheder tage betydelige skridt mod en mere effektiv, engagerende og kundecentreret fremtid. 

”Husk, AI-rejsen kan være overvældende, men den behøver ikke være kompliceret. Start småt og lær undervejs”, fastslår han.

1. Effektiv kundeservice

Kundeservice chatbots kan være den første og en af de mest effektive måder for din virksomhed at anvende AI på. Chatbots kan håndtere en bred vifte af kundehenvendelser uden behov for menneskelig interaktion, hvilket frigør dine medarbejdere til mere komplekse opgaver. Med evnen til at lære og tilpasse sig over tid, kan disse AI-assistenter tilbyde en personlig og konsistent serviceoplevelse, hvilket er nøglen til kundetilfredshed og loyalitet.

Råd til implementering:

  • Valg af platform: Vælg en chatbot-platform, der er nem at integrere med eksisterende systemer (f.eks. hjemmeside, sociale medier). For eksempel kan en brugerdefineret ChatGPT, eller Assistant API hjælpe med dette.
  • Træning af chatbots: Lav en samling af ofte stillede spørgsmål og svar, samt scripts til almindelige kundehenvendelser.
  • Integration: Indsæt chatbot på virksomhedens hjemmeside og sociale mediekanaler.
  • Træning: Træn chatbotten ved at fodre den med eksempler på kundehenvendelser for at forbedre dens evne til at forstå og svare korrekt.
  • Overvågning og tilpasning: Overvåg chatbottens præstation og foretag justeringer baseret på kundeinteraktioner og feedback.

2. Onboarding af medarbejdere

En veludført onboarding-proces er afgørende for at fastholde medarbejdere og hurtigt gøre dem produktive. AI kan strømline denne proces ved at tilbyde tilpassede læringsstier baseret på medarbejderens rolle og forudgående erfaring. Denne tilgang 

Foto: 123RF.com

sikrer, at nye medarbejdere får præcis den viden, de har brug for, når de har brug for den, og kan tilpasse sig hurtigere til deres nye arbejdsmiljø.

Råd til implementering:

  • Indholdssamling: Saml materiale og information, der er vigtige for nye medarbejdere, såsom virksomhedspolitikker, procedurer, og arbejdskultur.
  • Platformvalg: Vælg en egnet AI-baseret læringsplatform, der tillader nem distribution og opdatering af indhold.
  • Indholdsdistribution: Implementer onboarding-programmet på en platform, der gør det tilgængeligt for nye medarbejdere.
  • Feedback: Opret en feedback-mekanisme for at indsamle nye medarbejderes erfaringer og forbedre programmet løbende.
     

3. Problemløsning for ansatte

AI-systemer kan give øjeblikkelig assistance til medarbejdere ved at svare på almindelige spørgsmål eller ved at guide dem gennem komplekse processer. Dette værktøj er ikke blot en tidsbesparelse, men også en måde at sikre ens og korrekt information på tværs af hele virksomheden. I tilfælde, hvor problemet er for avanceret, kan systemet let eskalere sagen til en menneskelig leder, hvilket sikrer, at ingen udfordring forbliver uløst.

Råd til implementering:

  • Problemidentifikation: Identificer almindelige udfordringer eller spørgsmål, som medarbejdere støder på.
  • Systemudvikling: Vælg en AI-baseret support-platform, der kan håndtere disse problemer i realtid.
  • Integration og tilgængelighed: Gør systemet let tilgængeligt for medarbejderne gennem interne netværk eller mobile enheder.
  • Medarbejderuddannelse: Informer medarbejderne om, hvordan de bruger systemet til at løse problemer, og hvornår der behov for menneskelig assistance.

  •  

4. Medarbejderengagement

Medarbejderengagement er afgørende for enhver virksomheds succes. AI kan analysere medarbejder-feedback og identificere trends og områder, der kræver opmærksomhed. Denne indsigt gør det muligt for ledere at træffe proaktive skridt i forhold til at forbedre arbejdsmiljøet og medarbejdertilfredsheden, hvilket fører til højere produktivitet og mindre medarbejderomsætning.

Råd til implementering:

  • Feedbacksystem: Udvikle eller vælge et AI-baseret feedback-system, der kan indsamle og analysere medarbejderfeedback i realtid.
  • Engagementsstrategier: Definer strategier og aktiviteter, der kan forbedre engagement, baseret på AI-analyser.
  • Indsamling af input: Implementer feedback-systemet og bed medarbejdere give regelmæssigt input.
  • Analyse: Brug AI til at analysere feedback og identificere områder for forbedring. Implementer forbedringstiltag baseret på denne analyse.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023