Kunsten at overtage et hjertebarn
Ægteparret Carsten og Mette Røjgaard overtog i januar i år driften af Kunstindustrien. Et hjertebarn for stifterne Ib Diamant og Jette Brinch, som i over 20 år har drevet og udviklet virksomheden. For de nye ejere handler det nu om at drive Kunstindustrien, som den altid er blevet drevet, og om at lære branchen og kunderne at kende.
I oktober sidste år valgte Ib Diamant og Jette Brinch, tidligere ejere af Kunstindustrien, at der skulle skrives et nyt kapitel i deres liv. Deres hjertebarn, Kunstindustrien, blev solgt til ægteparret Carsten og Mette Røjgaard, som gennem en revisor fik kendskab til engrosvirksomheden, der sælger levende lys og brugskunst.
Det var faktisk mere eller mindre en tilfældighed. Vi kender nogle, som kender nogle, og på den måde kom vi i kontakt med en revisor, der var bekendt med Ib og Jettes planer om salg af Kunstindustrien. Vi kendte slet ikke hinanden forud for dette, og derfor blev revisoren en form for mellemmand, fortæller Carsten Røjgaard, som i en årrække har arbejdet som salgsdirektør for forskellige danske virksomheder.
Kort betænkningstid
For Carsten og Mette Røjgaard var der særligt to ting, der var vigtige, inden de sagde ja til at overtage Kunstindustrien. For det første handlede det om, at de skulle kunne stå inde for produkterne, og for det andet var det væsentligt, at de kunne se sig selv i branchen. Men ægteparret fandt ikke de store betænkeligheder ved hverken første eller andet punkt.
<p>Tanken har hele tiden været, at vi skulle overtage virksomheden og drive den videre i samme ånd, som Jette og Ib drev den. Ellers kunne vi jo også lige så godt have købt noget andet</p>
Carsten Røjgaard
Vi sov på det en enkelt nat, og da næste dag kom, havde vi besluttet os: Vi ville gerne takke ja til at drive Kunstindustrien fremover. Det var særligt Ib og Jettes passion for levende lys, som fascinerede os, forklarer Carsten Røjgaard.
Ib Diamant har støbt lys i mere end 20 år, og det er særligt de levende lys af høj kvalitet, som Kunstindustrien har slået sig op på gennem årene. Derfor har Carsten og Mette Røjgaard måttet erhverve sig en viden om det særlige håndværk, og den viden har de således fået fra lysmageren selv.
Vi tog hjem til Ib og Jette for at prøve at støbe lys. Selvom produktionen af vores egne lys i dag ligger hos en tæt samarbejdspartner, virkede det rigtig fint for os at prøve det alligevel. Nu ved vi, hvad det handler om, og vi har fået kendskab til en del af teknikken bag et godt, levende lys, lyder det fra Carsten Røjgaard.
Samme drift
Carsten og Mette Røjgaard har besluttet, at Kunstindustrien overvejende skal drives, som den hidtil er blevet drevet. Den indgangsvinkel var en af grundene til, at ægteparret overhovedet kom i betragtning som de nye ejere. Ib Diamant og Jette Brinch vægtede nemlig højt, at deres hjertebarn skal leve videre på nogenlunde samme måde, som det altid har levet.
Tanken har hele tiden været, at vi skulle overtage virksomheden og drive den videre i samme ånd, som Jette og Ib drev den. Ellers kunne vi jo også lige så godt have købt noget andet. Men vi valgte Kunstindustrien, da vi kunne lide, hvad vi så. Og nu handler det om, at vi først og fremmest skal lære kunderne og markedet af kende. Derfor bliver der det første stykke tid ikke de store ændringer, fortæller Carsten Røjgaard, som imidlertid løfter sløret for, at der på sigt godt kan komme nogle få, men ikke revolutionerende, ændringer.
Kunstindustrien har altid benyttet sig af leverandører, som er europæiske, familieejede virksomheder. Og det falder i god jord hos de nye ejere, som finder mange fordele ved netop den beslutning. Ifølge Carsten Røjgaard er familieejede virksomheder nemlig passionerede og ordentlige at arbejde sammen med. Der ligger ofte nogle gode værdier i familieejede virksomheder. Det er lige i vores ånd at gøre det på den måde, lyder det fra den nye ejer.
Noget helt unikt
Kunstindustriens sortiment består blandt andet af levende lys af god kvalitet. Og sådan har det altid været. Derudover er flere af Kunstindustriens designs nogle, som Jette Brinch selv har designet. Ifølge Carsten Røjgaard gør det disse designs helt unikke, og denne unikhed er en del af det, som Kunstindustrien kan tilbyde sine kunder.
Vi synes, vores produkter er helt unikke. Vi har indtil videre været på to messer i år, og her har vi kunnet se, at vores produkter skiller sig ud. Men det er jo på sin vis også et paradoks: Alle i branchen vil gerne sælge noget unikt, men når det unikke bliver populært, er det ikke unikt mere, og så sygner det hen. Det er noget, man hele tiden bør forholde sig til, siger Carsten Røjgaard eftertænksomt og fortsætter:
<p>Vi lancerer nogle nye produkter til august, men det er evolutionære produkter, ikke revolutionære. Ellers kører vi videre med de produkter, vi har, fordi vi ved, de virker</p>
Carsten Røjgaard
Men Jette har kunnet noget med valget af produkter til Kunstindustrien, og det er noget, vi skal prøve at drive videre.
Ifølge Carsten Røjgaard er fremtiden for Kunstindustrien allerede begyndt en lille smule, men det er samtidig en fremtid, som er svær at spå om. De nye ejere har føjet nogle nye ting til hjertebarnet, siden de overtog i januar. Kunstindustrien har blandt andet fået lagerstyring og en ny hjemmeside. Begge to elementer, som kunderne ikke opdager direkte, men som alligevel gavner en hel del.
Her i starten har vi taget nogle af de skridt, som kunderne ikke lægger så meget mærke til umiddelbart. Men det er alligevel meget nyttige skidt, som er gode at få taget.
Evolution ikke revolution
Kunstindustriens sortiment har altid haft en lang levetid. Jette Brinch har skiftet cirka fem procent af varerne ud hvert år, og derfor er helt nye produktlinjer noget, Røjgaard-parret har tænkt sig at introducere gradvist og efter moden overvejelse.
Ifølge Carsten Røjgaard vil Kunstindustrien præsentere nogle få, nye produkter til sommer.
Kunstindustriens kundegrupper
Kunstindustriens kundegrupper kan deles op i seks:
1) Brugskunst- og interiørforretninger
2) Restauranter, hoteller og kroer
3) Museumsbutikker
4) Større, danske kædebutikker
5) Blomsterbutikker
6) Legetøjsbutikker
Vi lancerer nogle nye produkter til august, men det er evolutionære produkter, ikke revolutionære. Ellers kører vi videre med de produkter, vi har, fordi vi ved, de virker. Desuden har vi brug for det første år til at få et indtryk af, hvad det er, vores kunder vil efterspørge fremover. Derudover har vi blandt andet besluttet, at vi rykker lageret fra Gilleleje til Køge, hvor vi bor. Og så overvejer vi at få stregkoder på vores varer. Det er nemlig noget, nogle af vores kunder har vist interesse over for, forklarer Carsten Røjgaard.
Og der er særligt én ting, som står i centrum for de nye ejere: Kunderne.
Vi glæder os til at lære kunderne at kende. Vi ser frem til at møde dem på messerne, og vi er meget åbne over for input og gode idéer. Det er netop feedback, man lærer af, slutter Carsten Røjgaard af.