Kop & Kande kan sit kram
Isenkramkæden Kop & Kande kom ud af 2014 med et rekordregnskab. Også for 2015 ser tallene foreløbigt gode ud, og ifølge Peter Rønn, administrerende direktør, skyldes det blandt andet en positionering på faglighed og service.
Om Peter Rønn
Stilling: Administrerende direktør hos Kop & Kande siden 2009.
Uddannelse: Akademiøkonom med speciale i detailhandel.
Tidligere stillinger: Leder i Dansk Supermarked, uddannelseskonsulent på Handelsfagskolen i Skåde, administrerende direktør hos Team DS.
Hvordan bliver Kop & Kande-kæden drevet?
Kop & Kande drives ud fra devisen professionel detailhandel koblet med købmandsskab og passion. Det er ikke alt, man kan gøre op i regneark, og derfor lægger vi også meget vægt på passion.
Vi sigter desuden efter at have høje kompetencer, og dem får vi ved at kombinere faglighed og personlig service. Indehaverne af Kop & Kande-butikkerne elsker deres fag, og alle ansatte arbejder ud fra mantraet spørg og få svar. Det er en kombination af det, der gør, at vi klarer os så godt, som vi gør.
I kunne fremlægge et rekordregnskab for 2014 hvad vil I gøre for at fortsætte den positive fremgang?
Vi vil fortsætte med at fokusere på faglighed og personlig service, for med dét kommer vi langt, og så arbejder vi hele tiden med, at vores fokus er på kunden og med udgangspunkt i kunden. Og det virker.
Lige nu vækster vi voldsomt på interiør- og gavesegmentet, og der har vi masser af muligheder for at vækste endnu mere inden for de fleste af vores kategorier.
Hvad adskiller Kop & Kande fra andre isenkramkæder?
Den helt store forskel er, at vi er en frivillig kæde. Det er indehavernes egne butikker og egne penge, og det betyder, at de går lidt længere end andre nok vil gøre. De giver lige fem procent ekstra, og de har et meget stærkt vinderinstinkt.
Og så har vi det sådan, at et skarpt tilbud er en selvfølge og ikke et bærende konkurrencebarometer. Det er også et punkt, vi føler, at vi adskiller os på.
Hvordan ser fremtiden ud for Kop & Kande?
Vi har en oplevelse af, at fremtiden ser lys ud. Vi føler, at vi står over for en masse muligheder, som blandt andet hænger sammen med, at forbrugerne ændrer adfærd. Vi transformerer os sådan, at vi er klar til at imødekomme den ændrede adfærd hos forbrugerne, og vi har en forventning om, at vi også i fremtiden er en af de stærkeste kæder i specialdetailhandlen.
Der er heldigvis masser at rive i, uden at man nødvendigvis skal vende hele verdenen om.
Hvad er det bedste ved dit job?
Det bedste ved at arbejde hos Kop & Kande er, at jeg arbejder sammen med nogle dygtige, glade og respektfulde mennesker. Det gælder både indehaverne og medarbejderne. Jeg er gennemstolt af at være ansat i en virksomhed, som har den kultur, at det er mennesker, der gør forskellen.
Vi har heldigvis også fået et ry om, at Kop & Kande et godt sted at arbejde, og det kan jeg kun skrive under på. Vi kan vores kram, og vi er stolte af det arbejde, vi leverer.