Kay Bojesen-aberne hitter igen
De ikoniske træaber fra Kay Bojesen oplever i øjeblikket lidt af en renæssance. Ti gange så mange aber hopper over disken i dag som for otte år siden.
De velkendte træaber fra Kay Bojesen, som er en del af Rosendahl Design Group, har fået lidt af et comeback. I dag bliver der langet ti gange så mange træaber over disken som får otte år siden, skriver Berlingske Business.
Aben er fra 1951 og er derfor efterhånden en lidt gammel kending. Kay Bojesen har skabt et univers af en række forskellige trædyr, men det er aben, der er danskernes foretrukne.
Læs også: Abeskøn studentergadget
Kay Bojesen har, muligvis pga. de populære træaber, kunnet øge sit salg med 50 procent fra 2014 til 2015. Ifølge Henrik Rosendahl, som er administrerende direktør og ejer af Rosendahl Design Group, er der generelt godt salg i de klassiske produkter af naturligt materiale.
I Danmark er Kay Bojesen gået rigtigt, rigtigt godt. Det er, som om der er en søgen tilbage til naturlige materialer, fortæller han til Berlingske Business og fortsætter:
Min egen lille lommeteori er, at de naturlige materialer er en modvægt i en tid, hvor alt er appificeret på mobiltelefonen.
Aben er den eneste af trædyrene, der stadig produceres i Danmark. De andre dyr bliver i dag produceret i Asien.