Jeg skaber oaser og universer

A Simple Mess kalder Louise Dorph-Petersen sit brand, som hun viser for første gang på Formland. ”Alt i A Simple Mess har været i mine hænder, og jeg skal elske hvert eneste produkt. Det, håber jeg, folk kan se”, siger hun.

”Jeg har altid fået at vide, at jeg roder hyggeligt. Jeg holder meget af smukke ting, men de skal kombineres med ting, der viser, hvem man er. Det handler om at rode på en simpel og elegant måde”. Det siger Louise Dorph-Petersen, der står bag et helt nyt brand, som har fået navnet A Simple Mess. Hun beskriver selv det nye brand som ”nordisk og etnisk med et tvist”.

”Det hele tager udgangspunkt i, hvad jeg kan lide, hvad jeg gør, og hvad jeg indretter mig med, og jeg kan godt lide det nordiske, men jeg vil gerne give det et etnisk touch, så det ikke bliver alt for stramt og firkantet – ikke alt for rent i linjerne”, forklarer Louise Dorph-Petersen, der præsenterer sin nye kollektion for første gang på Formland.

”Udgangspunktet for min første kollektion, som jeg kalder Memory Lane, er netop mig selv. Min mor er og min far var kunstnere, og jeg er inspireret af oplevelsen af at vokse op i et atelier. Jeg er med andre ord tilbage til mine rødder”, fortæller Louise.

Derfor rummer hendes første kollektion såvel tekstiler, hun selv har designet, notesbøger i genbrugspapir, som hun også selv har designet, keramik, lysestager, glas, roomspray og håndcreme i flakoner, der ligner tuber af maling og flasker med terpentin og fernis.

”Jeg tegner rigtig meget, så tekstilerne og mønstrene har jeg selv tegnet, men ellers er kollektionen en rigtig fin blanding af ting, jeg har fundet og forelsket mig i rundt omkring i verden, og ting jeg har tegnet og fået produceret”.

Ud over at være Louises egen stil er hun også inspireret af tiden, så kollektionen matcher de ting, folk indretter sig med i dag.

”Jeg har arbejdet i modebranchen som stylist og make-up artist i mange år, og i boligbranchen som stylist, og det sætter jo sit præg. Netop derfor har jeg nok den store kærlighed til tekstiler, og ikke mindst ser jeg ting i helheder, hvor de fungerer sammen, og jeg skaber oaser og universer”.

Keramikken og dens glasurer, former og farver, holder hun meget af.

”Min bonusfar var billedhugger, så jeg er vokset op med de tredimensionelle former”, siger hun, og fortæller, at hun har en svaghed for de blå nuancer og for nude farvetonen, der er feminin uden at blive tøset. Så de nuancer vil vi nok også komme til at se i kollektionen.

”Og så kan jeg godt lide blomster…”, tilføjer Louise smilende.

Nu kan jeg gøre det, jeg brænder for
Louise Dorph-Petersen føler, hun nu for alvor har fået mulighed for at gøre det, hendes hjerte brænder for; at skabe.

”Jeg holder utroligt meget af at være skabende, og når jeg så også kan kombinere det med min store erfaring i at style, så er det perfekt”.

Hun fortæller, at lysten til at skabe har siddet som en boble inden i hende, og da der blev prikket hul på den, var det en stor forløsning.

Louise er meget glad for den første kollektion, og hun mener, den fint rammer det, hun gerne vil.

Men Louise er helt klar på, at den skal udvikle sig løbende.

”Jeg synes eksempelvis, det kunne være rigtig spændende at udvikle møbler til kollektionen”, siger hun.

Produkterne i A Simple Mess-kollektionen er i langt overvejende grad fremstillet af naturmaterialer, notesblokkene er fremstillet i genbrugspapir, og der er brugt genbrugsglas.

”Og jeg vil gerne arbejde endnu mere med de genbrugte materialer fremadrettet”, siger hun og tilføjer, at tingene er gået meget hurtigt.

”Jeg startede så småt op i oktober, siden har jeg været i Indien og Kina to gange, og der er virkelig blevet knoklet igennem. Men det er det værd, og nu skal jeg i gang med at style det nye katalog. Det bliver en forløsning i sig selv”, siger hun med et smil.

På spørgsmålet om, hvorfor det lige er nu, Louise er klar med A Simple Mess, svarer hun: ”Jeg var chefredaktør på Boligmagasinet i otte år. Herefter begyndte jeg at style for andre; Holmegaard, Ilva med flere, men jeg blev mere og mere fascineret af produktudviklingstanken i de virksomheder, jeg samarbejdede med, og jeg besluttede mig for selv at udnytte og udvikle de evner, jeg har for at skabe”.

Louise glæder sig utroligt meget til at præsentere A Simple Mess. ”Men jeg er også hunderæd. For når man stikker snuden frem, kan man jo også få slag. Men på den anden side nytter det heller ikke at gemme sig, når man har noget på hjerte”, siger Louise.

Netop dét at have noget på hjerte er udgangspunktet for A Simple Messe og Louises livsfilosofi.

”Alt, man gør, skal man gøre med kærlighed. Alt i A Simple Mess har været i mine hænder, og jeg skal elske hvert eneste produkt. Det, håber jeg, folk kan se”.

Og når det gælder samarbejdspartnere i detailhandlen, er Louises holdning den samme:

”Det skal være butikker, der forstår oplevelsen, og butikker, der har hjertet og sjælen med, når de styler. For fornemmer de sjælen i produkterne, er det min drøm, at vi kan forene vore sjæle og skabe en succes. Det er det, jeg søger”.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.01.2025Designbase.dk

Designers Saturday 2025

21.01.2025Designbase.dk

Basic & More åbner butik på Fisketorvet

21.01.2025Designbase.dk

Fra kapsejlads til direktør for Stelton

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023