Isenkrambutikker satser på egne varer
I den hårde konkurrence med store varehuse, nye butiksformater og større selskaber satser flere og flere isenkræmmerbutikker nu på private labels og ikke på nær så mange af de samme varer butikkerne imellem som førhen.
Det blev for nyligt offentliggjort, at Imerco og Inspiration slår sig sammen i et nyt storselskab. Den sammenlægning kan ifølge finans.dk komme til at øge konkurrencen på markedet for isenkram.
I kampen om kunderne har flere butikker valgt i højere grad at satse på egne varer også kaldet private labels. Førhen havde mange isenkrambutikker en række af de samme varer fra de samme kendte designere på varehylderne, men det har i løbet af de seneste år ændret sig: Butikkerne har tilføjet nye serier, som er specifikke for den enkelte kæde, skriver finans.dk.
Læs også: Imerco og Inspiration fusionerer
Der har været år med pres på både vores branche og hele detailhandlen med tilbageholdende forbrugere. Derfor har vi arbejdet meget med at udvikle nye og egne produkter, og vi kan se, at omsætningen stiger der. De yngre forbrugere kender jo ikke nødvendigvis de klassiske designprodukter fra kendte mærker, så derfor kan vi med fordel selv markere os med egne varer og mærker, siger adm. direktør Lars Sinnerup fra den familieejede butikskæde Sinnerup, som har ti butikker og satser på livsstil.
Inspiration og Imerco
Hos Imerco satser man også på egne produkter nogle af dem skal også sælges i Inspiration.
Strategien går på flere varer under enten egne mærkenavne eller produkter, der er produceret af mærkevareleverandører specielt for os, fortæller Frederik Brønnum, som er administrerende direktør for det kommende storselskab. Han fortsætter:
Den differentiering fortsætter vi, og målet kan blive, at vi også lader en del af disse produkter komme i Inspiration, så vi udnytter mulighederne med endnu flere butikker.
Ikea og Søstrene Grene
Ifølge detailekspert Flemming Birch fra konsulenthuset Birch & Birch skal isenkrambutikkerne holde godt øje med virksomheder som Ikea og Søstrene Grene. De har nemlig konkurrencedygtige priser inden for udstyr til køkken og bolig.
De traditionelle butikker bliver ikke mindst presset af Ikea, som har meget konkurrencedygtige priser. Også Søstrene Grene har formået at øge salget i denne kategori. Begge kæder har et butiksunivers, som tiltrækker mange osere. De foretager impulskøb, og den omsætning går fra isenkramkæderne, lyder meldingen.
Læs også: Kunderne foretrækker stadig fysiske butikker
Ikea har netop valgt at have køkkenet som et forretningsområde, der skal sikre ny vækst, skriver finans.dk. Og hos Søstrene Grene går man målrettet efter samme marked som isenkrambutikkerne.
Vi satser rigtig meget på ting til køkkenet og interiør til boligen. Forbrugerne i dag skifter stil meget hyppigere end tidligere. De kræver nye kollektioner ligesom i modebranchen, og derfor udvikler vi mange nye produkter i vores eget design, siger adm. direktør Mikkel Grene fra Søstrene Grene.