Isenkrambutikker satser på egne varer

I den hårde konkurrence med store varehuse, nye butiksformater og større selskaber satser flere og flere isenkræmmerbutikker nu på private labels – og ikke på nær så mange af de samme varer butikkerne imellem som førhen.

Imerco er en af de butikker, der satser på egne varer..

Det blev for nyligt offentliggjort, at Imerco og Inspiration slår sig sammen i et nyt storselskab. Den sammenlægning kan ifølge finans.dk komme til at øge konkurrencen på markedet for isenkram.

I kampen om kunderne har flere butikker valgt i højere grad at satse på egne varer – også kaldet private labels. Førhen havde mange isenkrambutikker en række af de samme varer fra de samme kendte designere på varehylderne, men det har i løbet af de seneste år ændret sig: Butikkerne har tilføjet nye serier, som er specifikke for den enkelte kæde, skriver finans.dk.

Læs også: Imerco og Inspiration fusionerer

”Der har været år med pres på både vores branche og hele detailhandlen med tilbageholdende forbrugere. Derfor har vi arbejdet meget med at udvikle nye og egne produkter, og vi kan se, at omsætningen stiger der. De yngre forbrugere kender jo ikke nødvendigvis de klassiske designprodukter fra kendte mærker, så derfor kan vi med fordel selv markere os med egne varer og mærker”, siger adm. direktør Lars Sinnerup fra den familieejede butikskæde Sinnerup, som har ti butikker og satser på livsstil.

Inspiration og Imerco
Hos Imerco satser man også på egne produkter – nogle af dem skal også sælges i Inspiration.

”Strategien går på flere varer under enten egne mærkenavne eller produkter, der er produceret af mærkevareleverandører specielt for os”, fortæller Frederik Brønnum, som er administrerende direktør for det kommende storselskab. Han fortsætter:

”Den differentiering fortsætter vi, og målet kan blive, at vi også lader en del af disse produkter komme i Inspiration, så vi udnytter mulighederne med endnu flere butikker”.

Ikea og Søstrene Grene
Ifølge detailekspert Flemming Birch fra konsulenthuset Birch & Birch skal isenkrambutikkerne holde godt øje med virksomheder som Ikea og Søstrene Grene. De har nemlig konkurrencedygtige priser inden for udstyr til køkken og bolig.

”De traditionelle butikker bliver ikke mindst presset af Ikea, som har meget konkurrencedygtige priser. Også Søstrene Grene har formået at øge salget i denne kategori. Begge kæder har et butiksunivers, som tiltrækker mange osere. De foretager impulskøb, og den omsætning går fra isenkramkæderne”, lyder meldingen.

Læs også: Kunderne foretrækker stadig fysiske butikker

Ikea har netop valgt at have køkkenet som et forretningsområde, der skal sikre ny vækst, skriver finans.dk. Og hos Søstrene Grene går man målrettet efter samme marked som isenkrambutikkerne.

”Vi satser rigtig meget på ting til køkkenet og interiør til boligen. Forbrugerne i dag skifter stil meget hyppigere end tidligere. De kræver nye kollektioner ligesom i modebranchen, og derfor udvikler vi mange nye produkter i vores eget design”, siger adm. direktør Mikkel Grene fra Søstrene Grene.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023