Isenkrambutikker satser på egne varer

I den hårde konkurrence med store varehuse, nye butiksformater og større selskaber satser flere og flere isenkræmmerbutikker nu på private labels – og ikke på nær så mange af de samme varer butikkerne imellem som førhen.

Imerco er en af de butikker, der satser på egne varer..

Det blev for nyligt offentliggjort, at Imerco og Inspiration slår sig sammen i et nyt storselskab. Den sammenlægning kan ifølge finans.dk komme til at øge konkurrencen på markedet for isenkram.

I kampen om kunderne har flere butikker valgt i højere grad at satse på egne varer – også kaldet private labels. Førhen havde mange isenkrambutikker en række af de samme varer fra de samme kendte designere på varehylderne, men det har i løbet af de seneste år ændret sig: Butikkerne har tilføjet nye serier, som er specifikke for den enkelte kæde, skriver finans.dk.

Læs også: Imerco og Inspiration fusionerer

”Der har været år med pres på både vores branche og hele detailhandlen med tilbageholdende forbrugere. Derfor har vi arbejdet meget med at udvikle nye og egne produkter, og vi kan se, at omsætningen stiger der. De yngre forbrugere kender jo ikke nødvendigvis de klassiske designprodukter fra kendte mærker, så derfor kan vi med fordel selv markere os med egne varer og mærker”, siger adm. direktør Lars Sinnerup fra den familieejede butikskæde Sinnerup, som har ti butikker og satser på livsstil.

Inspiration og Imerco
Hos Imerco satser man også på egne produkter – nogle af dem skal også sælges i Inspiration.

”Strategien går på flere varer under enten egne mærkenavne eller produkter, der er produceret af mærkevareleverandører specielt for os”, fortæller Frederik Brønnum, som er administrerende direktør for det kommende storselskab. Han fortsætter:

”Den differentiering fortsætter vi, og målet kan blive, at vi også lader en del af disse produkter komme i Inspiration, så vi udnytter mulighederne med endnu flere butikker”.

Ikea og Søstrene Grene
Ifølge detailekspert Flemming Birch fra konsulenthuset Birch & Birch skal isenkrambutikkerne holde godt øje med virksomheder som Ikea og Søstrene Grene. De har nemlig konkurrencedygtige priser inden for udstyr til køkken og bolig.

”De traditionelle butikker bliver ikke mindst presset af Ikea, som har meget konkurrencedygtige priser. Også Søstrene Grene har formået at øge salget i denne kategori. Begge kæder har et butiksunivers, som tiltrækker mange osere. De foretager impulskøb, og den omsætning går fra isenkramkæderne”, lyder meldingen.

Læs også: Kunderne foretrækker stadig fysiske butikker

Ikea har netop valgt at have køkkenet som et forretningsområde, der skal sikre ny vækst, skriver finans.dk. Og hos Søstrene Grene går man målrettet efter samme marked som isenkrambutikkerne.

”Vi satser rigtig meget på ting til køkkenet og interiør til boligen. Forbrugerne i dag skifter stil meget hyppigere end tidligere. De kræver nye kollektioner ligesom i modebranchen, og derfor udvikler vi mange nye produkter i vores eget design”, siger adm. direktør Mikkel Grene fra Søstrene Grene.

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023