ILVA styrker sin strategi: "Vi skal være mindre, for at blive større"
Møbelkæden ILVA kan med ny CEO i spidsen nu løfte sløret for, hvordan kæden fremadrettet vil styrke butikskonceptet både fysisk og digitalt, for at fortsætte i ekspansionssporet.
"Vi sætter hjørneflagene for fremtiden med en klar ambition om fortsat vækst. Vi bygger videre på et stærkt fundament med en skarp strategi, der for det første omfatter digital transformation og for det andet skal sikre en forbedret kundeoplevelse, der er mere konceptstyret og tilpasset den moderne forbruger," udtaler Kim Møller Mønster, der tiltrådte jobbet som CEO i ILVA i april i år, og som nu sætter ord på den transformation, som Danmarks største bolighuskæde står over for. Målet er fortsat vækst, hvilket skal sikres ved at skrue på særligt to nøgleparametre.
ILVA anlægger en digital first-tilgang.
"En central del af vores strategi er at tænke digitalt først. Vi har blandt andet besluttet, at hele vores sortiment skal være tilgængeligt online inden udgangen af næste år. Det er en stor opgave, som blandt andet betyder at vi skal integrere flere tusinde produktbilleder på vores onlineplatform, men det sikrer, at vi kan møde kundens behov uanset hvor og hvordan de ønsker at interagere med os. Kunden vælger, hvordan de vil handle - det er vores opgave at sikre, at det opleves som smidigt og sammenhængende," fortæller Kim Møller Mønster.
Også AI er ved at blive en integreret del af forretningen i ILVA, som led i at levere bedre kundeoplevelser og mere effektive processer.
"AI bliver en central del af vores fremtidige forretning, blandt andet i forhold til at lade AI generere vores produktbeskrivelser. Samtidig går vi målrettet efter en langt mere personaliseret tilgang i vores kommunikation, så den bliver mindre generisk og mere skræddersyet til den enkelte kunde," fortæller Kim Møller Mønster og tilføjer:
"Vi har blandt andet investeret i en ny kundeplatform, der samler og analyserer data fra alle vores touch points, så vi kan levere mere målrettet og personlig kommunikation. Samtidig har vi implementeret et nyt produktinformationssystem, der sikrer, at alle vores produktbeskrivelser nemt kan opdateres og tilpasses, så de er relevante og præcise."
Bolighusene bliver mindre, så ILVA kan blive større
Sideløbende med den digitale udvikling investerer ILVA i den fysiske butiksoplevelse, ved blandt andet at optimere pladsudnyttelsen i nogle af bolighusene.
"Vi har redefineret den optimale størrelse på vores bolighuse og skal kort sagt være mindre for at kunne blive større. Ved at justere på kvadratmeterne skaber vi en mere harmonisk og inspirerende oplevelse for kunden. Samtidig får vi mulighed for at arbejde mere fokuseret med vores sortiment og kan i højere grad præsentere de produkter, som ILVA vurderer, bedst passer til kundens behov. Vi vil fokusere mere på dybden i vores kollektioner og serier fremfor bredden, så vi tilbyder kunden et målrettet udvalg og samtidig får mulighed for at opnå bedre priser fra vores leverandører, hvilket kommer kunderne til gode," forklarer Kim Møller Mønster.
I praksis indebærer strategien, at nogle af ILVAs bolighuse lukker for så at genåbne i nye lejemål, der matcher det fremtidige koncept. Andre bolighuse vil blive omstruktureret og man vil i højere grad arbejde med at opdele eksisterende bolighuse, så andre lejere kan flytte ind og bidrage til et mere dynamisk butiksmiljø.
"Konkret vil nogle bolighuse gå fra et areal på 12.000m2 til bare 2.500m2. Målet er at sikre, at kunderne får en ensartet oplevelse, uanset hvor de møder ILVA, og samtidig tilbyde dem den lokale service, der er forankret i deres nærområde," slutter Kim Møller Mønster.