Iittala løfter sløret for nyt logo og skrifttype
Et logo og en skrfttype, der afspejler tiden
Som et led i den naturlige evolution af Iittalas brand, lancerer den finske virksomhed nu ikke blot et nyt logo, men en helt ny skrifttype til at ledsage det.
Det er den velrenommerede grafiske designer Aleksi Tammi der har designet det nye logo, og han har fået hjælp af typograf Göran Söderström til skrifttypen. Begge elementer repræsenterer Iittalas kreative vision og værdier og hædrer samtidig brandets rige tradition for overlegent håndværk.
Gennem Iittalas historie har der været adskillige logoer, som har afspejlet både tiden og de forskellige designæraer. Aleksi Tammi, der tidligere har arbejdet med Nike, Adidas, The Weeknd, Troye Sivan og Grimes, har valgt at centrere bogstavet ’A’ af hensyn til den æstetiske balance og produktmærkning.
De sammenhængende ’T’er’ er et blik tilbage på tidligere versioner af logoet og tallet ’1881’ er en hyldest til brandets rige historie indenfor glasarbejde.