Ib Laursen vinder vækstpris
Ib Laursen ApS vandt prisen som EY Entrepreneur Of The Year i region Syd- og Sønderjylland. Peter Laursen, adm. direktør i Ib Laursen, ser prisen som et klap på skulderen, og så mener han, at der er kommer fokus på branchen i forbindelse med vækst.
Ib Laursen ApS fik forleden prisen som EY Entrepreneur Of The Year i region Syd- og Sønderjylland.
Virksomheden, der er etableret i 1972, designer og forhandler brugskunst, der matcher den nordiske designtradition. Faktisk begyndte det hele med en butik i Ribe med møbler og boliginteriør. Siden har virksomheden udviklet sig til at blive en af Skandinaviens største engrosleverandører på sit felt. I 2007 overtog Peter Laursen aktiemajoriteten efter et længe planlagt generationsskifte og blev ved samme lejlighed adm. direktør efter sin far, Ib Laursen.
Juryen understreger, at det er en vinder, der siden starten har set nye muligheder og været i udvikling - og ind i mellem er der taget store spring frem. Evnen til at opsøge muligheder ud over landets grænser er værd at fremhæve, og så er produktudvikling og sortiment meget vigtige faktorer i den branche, siger Lars Tylvad Andersen, partner i EY og regionsansvarlig i EY Entrepreneur Of The Year for Syd- og Sønderjylland. EY Entrepreneur Of The Year er verdens største konkurrence for vækstvirksomheder og en hyldest til de dygtigste og mest innovative vækstskabere.
Peter Laursen, adm. direktør i Ib Laursen, ser prisen som et klap på skulderen for både virksomheden såvel som for medarbejderne, og så mener han, det er en rigtig god ting, at en virksomhed fra design- og interiørbranchen kommer i betragtning til en vækstpris.
Det er som regel virksomheder, der arbejder inden for IT, biotech eller grøn energi, der får priser. Vi må erkende, at vi ikke er en specielt sexet branche i den sammenhæng, men det er super, at der nu kommer lidt fokus på, at man også kan drive en fornuftig forretning som handelsvirksomhed.
Han fortæller, at Ib Laursen ApS stort set er vokset hvert eneste år, og at det primært er sket igennem eksport.
Vi har kigget på de markeder, hvor vi mener, der er muligheder, og hvor vi ikke er i forvejen, og så har vi satset dér. Det har båret frugt.
Peter Laursen mener i høj grad, at det handler om at komme ud, hvor kunderne er; på messerne rundt omkring i Europa, og for Ib Laursens vedkommende er det primært Tyskland og Frankrig, men også det øvrige Europa.
Rigtig mange virksomheder udnytter ikke de muligheder, der er. Mange kigger mod Sverige. Således er der over 100 danske udstillere på Formex, mens der er lige over 30 danske udstillere på Nordstil i et område af Tyskland, hvor der alene i Slesvig Holstein bor 2,8 mio. mennesker og hertil kommer Hamborg med 1,7 mio. indbyggere. Det vil sige 4,8 mio. potentelle kunder alene fra grænsen og ned til Hamborg!
Ydermere, fastslår han, er netop tyskere såvel som sydeuropæere rigtig glade for den skandinaviske stil, og den efterspørgsel, der er på det, skal man udnytte.
Søren Smedegaard Hvid, partner i EY og direktør for EY Entrepreneur Of The Year fortæller i øvrigt, at de virksomheder, der har succes, har en stærk forretningsidé og ofte har de set nogle muligheder, som andre ikke har set eller ikke er lykkedes med.
EY Entrepreneur Of The Year er en hyldest til de vækstdynamoer, der har gåpåmod og viljen til at lykkes og deres betydning for samfundsudviklingen.
I 2015 var der 1.041 virksomheder i Danmark, der møder kravene for deltagelse: Entrepreneuren er indehaver af et aktie-, anpartsselskab eller lignende, virksomheden har eksisteret i min. tre år, seneste regnskab viser positivt resultat og positiv egenkapital, virksomheden har min. 20 ansatte og haft vækst i antallet, og virksomheden har haft min. 15 procent vækst i omsætning eller bruttoavance.
Vinderen kåres ikke kun ud fra virksomhedens evne til økonomisk vækst, men ud fra en vurdering af flere parametre, bl.a. entrepreneurens rolle, værdier, ledelse og samfundsmæssigt engagement.